Pociągiem do Tomaszowa Lubelskiego. Są plany budowy nowej linii kolejowej w naszym regionie
08:18 04-04-2019
W przyszłym miesiącu do konsultacji społecznych ma trafić program budowy nowych linii kolejowych w Polsce. Związany on jest ściśle z planami powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego. Według założeń, podstawowym środkiem transportu, którym podróżni mają docierać do największego w Polsce lotniska, ma być kolej. W strefie gwarantującej dojazd do portu lotniczego w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. znalazło się ponad 100 miast.
Jednak w Polsce od lat 80 nie prowadzono praktycznie żadnych inwestycji związanych z budową nowych szlaków kolejowych. W ciągu ostatnich 30 lat powstało tylko 50 km nowych torów kolejowych: 37 km Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i kilka łączników do lotnisk, m.in. do lotniska Chopina w Warszawie i Portu Lotniczego Lublin w Świdniku. W tym samym czasie rozebranych zostało ponad 5 tys. km linii kolejowych. Dlatego też plany oprócz modernizacji torów w celu umożliwienia pociągom większych prędkości poruszania się, zakładają również budowę nowych szlaków kolejowych.
Planowana łączna długość nowych linii kolejowych do obsługi Centralnego Portu Komunikacyjnego wynosi 1,6 tys. km. Dzięki temu ma powstać pajęczyna torów prowadzących z 10 kierunków do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Kierunki te nazwano „szprychami”, z których dwie prowadzą do województwa lubelskiego.
Jedna z nich, przez Warszawę, Siedlce, Łuków, Białą Podlaską, Terespol do granica państwa opiera się na istniejącej infrastrukturze. Kolejna, prowadząca przez Warszawę, Otwock, Lublin, Trawniki do Chełma także biegnie po istniejących torach. Ma jednak odnogę. Jest nią szlak kolejowy z Trawnik przez Krasnystaw, Zamość, Tomaszów Lubelski i Bełżec do granicy z Ukrainą. W tym przypadku linia ta ma zostać zbudowana od podstaw. O terminach realizacji inwestycji obecnie niewiele wiadomo. Plany zakładają, że do czasu otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego z wspomnianych wcześniej 1,6 tys. km ma powstać 140 km najważniejszych tras kolejowych.
(fot. lublin112.pl. , grafika – CPK)
no tak, bez pasażerów z Tomaszowa CPK nie ma sensu, teraz to już rozumiem zasadność tej inwestycji…
Najlepiej nic nie robić albo robić tak żeby pogorszyć – p. remont Racławickich w Lublinie.
Cebularze ! To jest dla Was jakaś szansa. Do pracy na ukraine dla Was blisko, albo klęczeć przed czarnymi sukienkami. Sam już nie wiem która opcja jest dla Was bardziej korzystna…
Hmmmm „nowa trasa”, czy raczej remont już istniejącej? Z tego, co wiem, jeszcze kilka lat temu jeździły pociągi do Rawy Ruskiej. Tą właśnie trasą….
W sezonie szynobus jeździ kilka razy dziennie do Bełżca. A więc trasą, która ma być rzekomo nowa.
Szynobus jeździ trasą przez Zawadę, Zwierzyniec, Józefów, Susiec aż do Bełżca, ponieważ inna trasa nie istnieje.
Jaki jest czas przejazdu? Trasa wydaje się bardzo ciekawa – turystycznie oczywiście, a nie „komunikacyjnie”.
A może by tak zbudowac u nas kolej transsyberyjską?