Sobota, 20 kwietnia 202420/04/2024
690 680 960
690 680 960

Niedozwolony wyłącznik w ciężarówce (zdjęcia)

Niedozwolony emulator, podpięty do systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), został ujawniony przez inspektorów transportu drogowego podczas kontroli ukraińskiej ciężarówki. Działanie tego urządzenia skutkowało nadmierną emisją tlenków azotu w spalinach. Po kontroli pojazd został naprawiony.

Inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie zatrzymali, na drodze krajowej nr 19 w Tchórzewie, ciągnik siodłowy z naczepą należącą do ukraińskiego przewoźnika.

Po otwarciu drzwi kabiny kontrolujący, w gnieździe diagnostycznym OBD, zobaczył wpięte dodatkowe urządzenie. Okazało się, że jest to emulator AdBlue, czyli urządzenie oszukujące komputer pokładowy w zakresie sprawności układu SCR. Zatrzymano dowód rejestracyjny pojazdu i zakazano dalszej jazdy do czasu naprawy systemu oczyszczania spalin.

Doświadczenie wskazuje, że tego typu urządzenia są stosowane przez przewoźników, by uniknąć wysokich kosztów napraw tego dość skomplikowanego systemu. Często koszty potrafią sięgać nawet 10 000 zł. Blokowanie systemu SCR skutkuje jednak nadmierną zawartością tlenków azotu w spalinach, które z kolei są wyjątkowo szkodliwe dla organizmów żywych, ponieważ mają właściwości toksyczne i rakotwórcze.

Niedozwolony wyłącznik w ciężarówce (zdjęcia)

Niedozwolony wyłącznik w ciężarówce (zdjęcia)

Niedozwolony wyłącznik w ciężarówce (zdjęcia)

(fot. WITD)

Komentarze wyłączone

Z kraju