Niedziela, 19 maja 202419/05/2024
690 680 960
690 680 960

Metody rekrutacji, czyli jak szukać pracowników?

Rynek dynamicznie się rozwija, dlatego w niektórych branżach pojawia się zapotrzebowanie na nowych pracowników. Rekrutacja generuje spore koszty, ponadto oznacza konieczność przeznaczenia na nią czasu. W związku z tym firmom zależy na pozyskiwaniu pracowników, którzy jak najlepiej odpowiadają profilowi idealnego kandydata. Istnieją różne metody rekrutacji. Jak szukać pracowników, aby znaleźć najlepszych kandydatów na dane stanowisko?

Jak przebiegają pasywne metody rekrutacji?

Metody rekrutacji pracowników dzielą się na pasywne i aktywne. W przypadku pasywnych firma zamieszcza ogłoszenie na serwisach zewnętrznych lub na własnej stronie internetowej. Odpowiadają na nie osoby zainteresowane, które aktywnie poszukują pracy. Niestety, w ten sposób nie dotrze się do specjalistów z danej branży, którzy zostali zatrudnieni w konkurencyjnych przedsiębiorstwach. Ci mogliby zdecydować się na zmianę pracy przy atrakcyjnych warunkach.

Pasywne metody rekrutacji obejmują też stałe ogłoszenie na stronie firmy, które sprzyja budowaniu bazy danych potencjalnych kandydatów. Kontakt do nich może zostać wykorzystany, gdy pojawi się wakat w danym przedsiębiorstwie. To pozwala zaoszczędzić nieco czasu i usprawnić znalezienie pracownika. Warto jednak podkreślić, że nie każda osoba, która podała swoje dane, może okazać się zainteresowana zatrudnieniem po upływie kilku miesięcy od ich przekazania na poczet przyszłych procesów rekrutacyjnych.

Aktywna rekrutacja – jak działa headhunter?

Executive search polega na aktywnym wyszukiwaniu przez rekrutera konkretnych osób, które cieszą się renomą i szacunkiem w branży. Headhunterzy docierają do nich przez zawodowe portale społecznościowe czy z polecenia innych osób z branży. Gdy specjalista ds. executive search znajdzie idealnego kandydata, kontaktuje się z nim i składa konkurencyjną ofertę zatrudnienia, która ma zachęcić go do transferu. W przypadku tego typu rekrutacji obowiązuje poufność ze względu na dobro firmy i potencjalnego pracownika. Agencje headhunterskie specjalizują się w wyszukiwaniu wybitnych specjalistów z danej branży, którzy mogą pochwalić się określonymi kompetencjami. 

Agencje rekrutacyjne – dlaczego warto skorzystać z ich usług?

Procesy rekrutacyjne coraz częściej zleca się profesjonalnym agencjom, które wiedzą, na co zwrócić uwagę podczas selekcji kandydatów. Wiele z nich potrafi też aktywnie docierać do największych specjalistów z danej branży. Osoby zatrudnione w agencjach specjalizujących się w rekrutacji potrafią ocenić nie tylko kompetencje twarde, ale też miękkie. Często bowiem posiadają stosowną wiedzę psychologiczną, która umożliwia im zadanie odpowiednich pytań kandydatom oraz przeprowadzenie stosownych testów. Jedną z takich agencji https://hrk.pl/pl/dla-klienta/executive-search

Kiedy stosuje się rekrutacje wewnętrzne?

W niektórych sytuacjach stosuje się również rekrutacje wewnętrzne. Prowadzą one do wyłonienia idealnego kandydata spośród osób zatrudnionych w danym przedsiębiorstwie. Rekrutacje wewnętrzne obejmują stanowiska kierownicze i menedżerskie. Posiadają one wiele zalet. Potencjalni kandydaci znają kulturę firmy i panujące w niej zasady. Z kolei przedsiębiorstwo może trafnie ocenić osiągnięcia poszczególnych pracowników i ich kompetencje. Ułatwia to wyłonienie najlepszego kandydata do sprawowania określonego stanowiska.

Z ilu etapów składa się rekrutacja?

Zależy to od konkretnego przedsiębiorstwa, sposobu pozyskiwania kandydatów i specyfiki stanowiska. W przypadku headhuntingu, który zmierza do pozyskania najbardziej wartościowych specjalistów w branży, w grę wchodzi nawet jednoetapowa rekrutacja. Zazwyczaj jednak składa się ona przynajmniej z dwóch części – analizy CV i rozmowy kwalifikacyjnej.