Piątek, 29 marca 202429/03/2024
690 680 960
690 680 960

Jest w końcu sposób na niechciane telefoniczne oferty handlowe. Powstała „Lista Robinsonów”

Chyba każdy z nas ma dosyć telefonów, gdzie nachalni konsultanci oferują coraz to inne usługi czy też produkty. Okazuje się, że większość tych ofert jest niezgodna z prawem. W końcu odpowiednie instytucje zaczęły walkę z takim działaniami.

Kto z nas tego nie doświadczył, telefony z ofertami nowych usług, zaproszenia na pokazy czy też specjalne, skierowane tylko dla nas, propozycje zakupu wyjątkowych produktów. Co więcej, konsultanci nigdy nie pytają czy możemy im poświęcić czas, tylko od razu przechodzą do przedstawiania oferty. Najczęściej na pytanie skąd posiadają ten numer, twierdzą że został on wylosowany, wygenerowany automatycznie itp. tymczasem według obowiązujących przepisów, taka działalność jest niezgodna z prawem.

Wielokrotnie dzwonią do nas czytelnicy, z pytaniem jak się pozbyć telefonicznego spamu, czy tez gdzie zgłosić tego typu działalność firm, gdyż prośby o to, by więcej nie dzwonili z ofertami na ten numer nic nie dają. – Dzwoni konsultant, pierwsze co słyszę, to że ma dla mnie jako mieszkanki Lublina zaproszenie na wyjątkowy pokaz naczyń. Ponieważ mój numer jest zastrzeżony, pytam go skąd ma do mnie kontakt, ten odpowiada że mój numer został automatycznie wygenerowany na podstawie kombinacji cyfr – opowiadała nam swoją przygodę pani Iwona. –Jednak gdy zapytałam go o powtórzenie imienia i nazwiska, gdyż sprawę tą zgłoszę na policję, ponieważ mnie okłamuje, wpierał mi, że mówi zgodnie z prawdą. Lecz na pytanie skąd wie, że mieszkam w Lublinie skoro mój numer został wygenerowany nic nie odpowiedział, tylko od razu się rozłączył – dodaje pani Iwona.

Podobne telefony otrzymuje bardzo dużo osób. Tymczasem zgodnie z art. 172 Prawa telekomunikacyjnego, przedsiębiorca może kontaktować się telefonicznie z konsumentem w celu marketingu bezpośredniego, jednak pod warunkiem, że wcześniej uzyskał od niego na to zgodę. Dlatego też, ze względu na coraz więcej skarg jakie wpływają w tego typu sprawach do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w stosunku co do najbardziej natarczywych firm, wszczęte zostało postępowanie wyjaśniające.

Jednocześnie uruchomiona została wyczekiwana od lat tzw. Lista Robinsonów. Program ten ma na celu ochronę konsumentów, którzy nie życzą sobie otrzymywania niezamówionej przez nich informacji handlowej. Wcześniej działało to tylko w przypadku korespondencji listowej, teraz objęte nim zostały również telefony, zarówno stacjonarne jak i komórkowe. Każdy, kto nie życzy sobie otrzymywać niechcianych ofert oraz wysłuchiwać propozycji handlowych może zgłosić swoje dane przez co firmy zajmujące się marketingiem bezpośrednim nie powinny się już z nim kontaktować.
Program Listy Robinsonów działa w ten sposób, że po podaniu numeru telefonu, zostanie on zarejestrowany w bazie danych, a Polskie Stowarzyszenie Marketingu przekaże go firmom zrzeszonym w SMB z zastrzeżeniem, aby pod ten numer nie kierować żadnych ofert czy też informacji handlowej. Program LR jest dostępny na stronie www.listarobinsonow.pl.

(fot. lublin112)
2015-04-05 21:57:41

18 komentarzy

  1. a czy to nie operator powinien zablokować na takich natarczywych telemarketerów? W pewnej firmie na 3litery sympatyczna Pani powiedziała mi że nie da się z tym nic zrobić , czyli jedyna możliwość to dezaktywacja telefonu stacjonarnego żeby się od tego uwolnić? Czy macie inne pomysły? Bo odbieranie po kilka razy dziennie durnych ofert jest irytujące. Czy coś faktycznie można z tym zrobić?

  2. Zainwestowałem 2 zł za wpisanie na listę. Może będę miał spokój ?

  3. po pierwsze zablokować możliwość dzwonienia do nas z numerów zastrzeżonych. Do mnie każdy kto chce się dodzwonić musi mieć normalny nr tel. odpadają dziwne czterocyfrowe i jakieś kosmiczne numery chyba z księżyca. Minusem mogłoby być to że ja również nie mogę dzwonić i wysyłać sms na nr o podwyższonej opłacie, gdybym miał potrzebę na takowe ale nie mam i sprawa jest załatwiona. Poza tym jeśli udostępniamy komuś swoje dane i wyrażamy zgodę na ich przetwarzanie warto po ustaniu przyczyny np spłacie kredytu cofnąć takowe dla tej instytucji włącznie z podmiotami którym ona je udostępniła. Warto się wysilić dla spokoju.

  4. Operatorzy tacy chętni do pomocy… To ciekawi mnie w jaki sposób numery abonentów lądują właśnie w bazach danych takich firm o ile można to tak nazwać? Operator sobie dorabia na klientach?

    • Handel danymi Panie Marcinie. Zamknąłem kiedyś konto w pewnym banku, i od razu zaczęły się telefony i listy z ofertami od innych lichwiarskich placówek z którymi nigdy wcześniej nie miałem do czynienia. Innego razu skusiłem się i wysłałem SMSa do konkursu radiowego (z tel służbowego, a jak 🙂 Co się stało? a no zaczęły się telefony od szkół językowych z drugiego końca Polski, jakieś centa obsługi biznesu którym na pytanie czy jestem właścicielem numeru odpowiadałem zgodnie z prawdą NIE, co nie dawało żadnego rezultatu oprócz [] zdziwienia że jak to? No mówię tak to, tel służbowy, nie mój a w ogóle skąd macie ten numer? I zaczynało się pieprzenie jak w artykule, że wylosowany, wygenerowany itp. Po kilkunastu telefonach i próbach wytłumaczenia debilom żeby wykreślili sobie ten numer bo nie jest mój i nic nie wskórają musiałem w końcu towarzysza [] z grubej rury, dopiero przestali wydzwaniać. Naszymi danymi firmy się wymieniają. Ktoś na tym zarabia- od łebka grosze, ale razy ileś tam i wyjdzie trochę. Każdy sms, zaakceptowanie warunków przy rejestracji do różnych serwisów pociąga za sobą akceptację regulaminu, który w przypadku konkursów smsowych jest gdzieś na stronach, nikt tego nie czyta i [] na tym korzystają.

  5. Będą dzwonili na telefony z listy Robinsonów, bo dla nich będziemy super klientami, do których konkurencja nie dzwoni. Jak świat światem, dzwonili, dzwonią, i będą nadal zawracali gitarę.

    A jak ktoś był na pokazie garów i coś kupił jest już wpisany na ich listę dzianych naiwniaków. Taki klient jest dla nich na wagę złota. Nawet jak wyrzuci telefon, to i tak do niego trafią wysyłając gońca z zaproszeniem i podstawią taksówkę, żeby go zabrać na pokaz zwany przez nich roboczo ” strzyżeniem baranów”.

  6. wyimaginowany problem, jak ktoś do Ciebie dzwoni, to mówisz że nie jesteś zainteresowany lub zwyczajnie odkładasz słuchawkę, ludzie natomiast są zbyt głupi nawet na to i nie potrafią zwyczajnie się rozłączyć. odnośnie wprowadzenia blokady po stronie operatora, to nie, siec komórkowa nie ma takiej możliwości, może zablokować albo wszystkie połączenia przychodzące albo żadnych / jeżeli chodzi o art. powyżej, słowo kluczowe „nie powinny się już z nim kontaktować”, „nie powinny” więc nic nie szkodzi na przeszkodzie żeby dalej dzwoniły, jak będzie „nie mogą” to pogadamy

    • Niestety na konsultantów nie działa „dziękuję, nie jestem zainteresowany” lub inne tego typu teksty, a po odłożeniu słuchawki są równie namolni jak byli.

      • nie zgodzę się, jak najbardziej działa, zarówno w moim przypadku, jak i mojej rodziny. kwestia asertywności. zawsze tez działa czerwony przycisk na klawiaturze telefonu, tacy pracownicy są rozliczani z ilości „naciągniętych” klientów, więc jak się rozłączasz to nie oddzwaniają, ponieważ dla nich to tez jest strata czasu

        • Wy chyba nie wiecie jak działają takie działy reklamowe. Im płacą za ilość wykonanych połączeń, w których udało im się zareklamować produkt. Kiedyś w firmie telekomunikacyjnej X miałem umowę na telefon ststacjonarny, która zbliżała się do końca. Otrzymałem telefon, że kończy mi się umowa, a że byłem zadowolony z usług postanowiłem ja przedłużyć. Za kilka dni telefon od miłej pani, że kończy mi się umowa, ja spokojnie mówię, że już przedłużyłem, acha dziękuj. Następnego dnia to samo i następnego. Doszło do takiej sytuacji, że było po 6 telefonów w ciągu 1 dnia. Dopiero gdy przy kolejnym telefonie jak usłyszałem, że kończy mi się umowa powiedziałem, poproszę z pani przełożonym, nie mam możliwości pana przełączyć, to mu kur*a podaj słuchawkę i jak sobie z kierownikiem porazmawiałem dodając co jakiś czas jakąś ku*wę i ch*ja. Od tamtej pory telefony z tamtej firmy ucichły.

          • pomysłowy Donek

            Jeśli powiedzą , że rozmowa będzie nagrywana to wystarczy stwierdzić- aby mieć równe szanse ja też nagrywam. Zobaczycie reakcję.

  7. Ja w telefonie mam pogrupowane kontakty w zaleznosci i telefon automatycznie odrzuca za mnie połącznia z numeru nieznanego lub z poza ksiażki kontaktòw prawie każdy telefon na rynku ma tą funkcje i dzięki temu mam spokòj

  8. Jeśli macie telefon na androidzie to polecam aplikację: Calls Blacklist – Call Blocker.
    Telemarketer z danego numeru dodzwoni się tylko raz, po dodaniu do czarnej listy nie ma takiej opcji.
    Jako jedna z nielicznych apka działa również z sms-ami…

  9. Po dodaniu swojego numeru do tej listy zaczęli do mnie wydzwaniać z reklamami kredyty szkoły językowe itp. dzisiaj usuwam swój numer z tej listy !!!!

  10. Usługa już nie jest dostępna. Strona listarobinsonow.pl jest martwa. Numery telefonów, pod którymi można się zarejestrować aby uniknąć telemarketerów i tym podobnych, są wyłączone.

Z kraju