Wtorek, 23 kwietnia 202423/04/2024
690 680 960
690 680 960

Jedne upadają inne zaczynają zarabiać. PKS Radzyń Podlaski chwali się zyskami

Od wielu lat przedsiębiorstwa PKS z naszego regionu toczą walkę z czasem. Część z nich już się poddało, ogłaszając upadłość, inne cały czas liczą na lepsze czasy. Wśród nich są jednak też i takie, które dzięki odpowiednim działaniom przynoszą zyski.

Trudna sytuacja na rynku przewozów pasażerskich najbardziej dała się we znaki PKS-om. Choć jeszcze nie tak dawno przedsiębiorstwa te, były monopolistą na rynku, to jednak z roku na rok pogarszała się ich sytuacja. Przyczyn tego typu sytuacji jest kilka, nierówne szanse w konkurencji z przewoźnikami prywatnymi, którzy z roku na rok przejmowali transport osobowy jak też w wielu przypadkach brak dobrego zarządzania. Busy przejmowały najpierw najzyskowniejsze trasy, później pojawiły się także na kolejnych liniach. Zanim zaczęto wprowadzać uregulowania, było już za późno. Do tego przestarzały tabor i brak inwestycji sprawiły, że PKS-y zaczęły upadać. Z rynku zniknął PKS Biała Podlaska, PKS Kraśnik i PKS Opole Lubelskie zaś PKS Chełm został sprywatyzowany. W ostatnich dniach PKS Puławy również ogłosiło upadłość. Są jednak przedsiębiorstwa, które zaczynają sobie radzić na trudnym rynku.

W tym tygodniu szczegółowe wyniki za ubiegły rok ogłosił PKS Radzyń Podlaski. Dzięki wprowadzeniu różnorodnych działań, m.in. ograniczeniu kosztów pracowniczych, zlikwidowaniu nierentownych kursów, czy też rozwinięciu działalności pozaprzewozowej firma zamknęła rok zyskiem w kwocie prawie 70 tys. złotych. Pomogło w tym również zmniejszenie zatrudnienia. Obecnie pracuje tam 81 osób, rok wcześniej w firmie było 86,5 etatu. Już dwa lata wcześniej zmieniony został regulamin wynagradzania, który w obecnej formie nie przewiduje nagród jubileuszowych oraz dodatków za staż. Łączne przychody spółki osiągnięte z różnorodnej działalności: przewóz osób, diagnostyka, wynajem placu czy też mycie pojazdów, wyniosły 12 694 689,79 zł. Przychody spółki w porównaniu do 2013 roku wzrosły o ok. 1,764 mln. Spłacono też kolejne 48 tys. zł zaciągniętego w 2010 roku kredytu.

Jak przyznaje Adam Frączek prezes Zarządu PKS S.A. większość przychodów pochodzi spoza regularnej komunikacji. -Rozwinęliśmy działalności stacji paliw, wygrywaliśmy przetarg na dowóz uczniów do szkół i na przewozy turystyczne. W celu rozwoju usługi wynajmowania pojazdów w 2014 zakupione zostały trzy autokary marki Scania za kwotę 1 425 191 zł, zmodernizowane 4 kolejne, wzbogacając je o ogrzewanie postojowe i klimatyzację. Spółka stawała też do licznych przetargów, m.in. na dowóz dzieci do szkół przewóz pracowników i na przewozy turystyczne. Ich efektem są wygrane przetargi na dowóz uczniów do szkół podstawowych i gimnazjów na terenie gmin: Radzyń Podlaski, Ulan, Czemierniki, Milanów, Wohyń, Parczew, Sławatycze, Tuczna, Janów Podlaski, a także na dowozy uchodźców do szkół w Bezwoli i Berezówce, przewozy turystyczne na uczelniach: KUL, UMCS, w Wyższej Szkole Lotnictwa w Dęblinie oraz w Jednostce Wojskowej Lublin. Podpisano szereg zleceń z biurami turystycznymi- wymienia Frączek.

Łącznie w całym 2014 roku autokary z logiem PKS Radzyń Podlaski przejechały 2,58 mln km, z czego w turystyce 900 tys. km. Bardzo dużo wyło zleceń najmu, gdyż aż 1128. Sprzedano 244 828 biletów, w tym 218 801 jednorazowych, 126 okresowych i 25 901 miesięcznych. Jak dodaje zarząd firmy, działania mające na celu zwiększanie przychodów będą kontynuowane. Dla zapewnienia kontroli zużycia paliwa, w dalekodystansowych autobusach zostaną zamontowane odbiorniki GPS, które będą kontrolować trasę a urządzenie monitorujące sprawdzać stan i zużycie paliwa. Planowany jest też zakup nowych, oszczędnych środków transportu, w ramach odnowienia zużytego taboru.

(UM Radzyń Podlaski)
2015-11-07 12:30:07

3 komentarze

  1. brać przyklad z takich rządów!

  2. Zyski są bo pewnie nie ma 4 prezesów, 20 dyrektorów, 80 kierowników i 100 pracowników administracji kontra 50 kierowców jak to było za czasów PRL i później, zaraz po transformacji.

  3. jakie wpuszcza busy na najwięcej przynoszące dochodu trasy to upadają PKS-y. lepiej jechać starym autosanem niż busem do transportu przerobionym na pasażerski.

Z kraju