Środa, 09 października 202409/10/2024
690 680 960
690 680 960

Do Prochowni trafiły kolejne zabytkowe eksponaty kolejowe. To darowizna PKP (foto)

Następne w tym roku zabytkowe elementy infrastruktury kolejowej trafiły do muzeum w Terespolu. Pochodzą one ze stacji w Białej Podlaskiej i wzbogacą zbiory Prochowni.

W zabytkowym bunkrze Prochowni w Terespolu podziwiać można wiele militarnych i etnograficznych eksponatów. Są tam również wystawy tematyczne, w tym jedna dotycząca historii Kolei Warszawsko-Terespolskiej. W ostatnim czasie prowadzona przez Miejski Ośrodek Kultury w Terespolu placówka swoje zbiory wzbogaciła o kolejne przedmioty nawiązujące do tej powstałej w 1867 roku drogi żelaznej.

Spółka PKP PLK przekazała Prochowni aparat blokowy czterookienkowy i semafor kształtowy dwuramienny z 1963 r. Urządzenia pochodzą ze stacji Biała Podlaska. Sprzęt zostanie umieszczony w sali historii oraz przy zabytkowej bocznicy z 1888 r. Co ważne, jest to już druga w tym roku darowizna dla terespolskiej Prochowni. Wcześniej zbiory muzeum zasiliły aparat blokowy dwunastookienkowy z 1955 r. i aparat blokowy czterookienkowy z 1928 r. oraz tarcza manewrowa.

– Działania związane z zachowaniem tradycji i historii kolei oraz propagujące wiedzę o kolejnictwie są niezwykle ważne. Wspieramy tę działalność, przekazując zabytkowe elementy infrastruktury kolejowej. „Wysłużony” sprzęt zyskuje drugie, nie mniej ważne, życie i pomaga przyszłym pokoleniom poznać historię kolei – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Jak wyjaśnia Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, spółka wspiera instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków kolejowej techniki oraz promujące wiedzę o kolei. Wyeksploatowane elementy infrastruktury pomagają w edukacji oraz informowaniu o historii kolei. W ostatnich latach PKP PLK przekazały ponad 100 razy darowizny instytucjom, które dbają o historię kolei.

W tym roku kolejowa spółka przekazała również, na rzecz Powiatu Opolskiego, prawie 3,5 tysiąca podkładów oraz ponad 1800 m szyn. Pochodzą one z rozbiórki modernizowanej linii koło Warszawy i będą przeznaczone do remontu Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej. Dokładnie chodzi o wznowienie kursowania pociągu do stacji Nałęczów. Szyny i podkłady umożliwią przygotowanie pierwszych 6 km odcinka od Karczmisk do Wymysłowa.

(fot. PKP PLK) 

Komentarze wyłączone

Z kraju

Polityka i społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia