Czerwiec: dwa tytuły dla dorosłych i dwa dla milusińskich. Opera Lubelska zaprasza
06:00 01-06-2024 | Autor: redakcja
Już dziś (1 czerwca, sobota, godz. 16.00) w Dniu Dziecka oraz 3 dni później (4 czerwca, wtorek, godz. 10.00) z okazji święta wszystkich dzieciaków Opera Lubelska zaprasza wszystkich, bez względu na wiek, na wyjątkowy koncert w wykonaniu swego Chóru Dziecięco-Młodzieżowego. Wydarzenie zatytułowano: „Disney w Operze”, a w jego trakcie zebrani usłyszą najpiękniejsze piosenki z filmów Disneya, takich jak: „Pocahontas”, „Toy Story”, „Król Lew”, „Kraina Lodu”, „Coco” i wielu innych, w których zawsze odnajdujemy przekaz Walta Disneya: „Myśl. Wierz. Marz. Miej odwagę”.
– Chór Dziecięco-Młodzieżowy Opery Lubelskiej powstał stosunkowo niedawno, bo w marcu 2023 r. – przypomina dyrektor OL Kamila Lendzion. – Przez rok swojej działalności wystąpił na wielu koncertach reprezentując Operę Lubelską i Województwo Lubelskie. Występuje w naszych spektaklach: w operze „Tosca”, w rock operze „Jezus Christ Superstar”, w musicalach „Skrzypek na dachu” i „Phantom”. To grupa niezwykle uzdolnionych osób, które poza działalnością w zespole nagradzane są na konkursach i festiwalach w Polsce oraz zagranicą. Przygotowaniem Chóru i jego solistów zajmuje się Małgorzata Papiewska.
W pierwszym tygodniu bieżącego miesiąca aż czterokrotnie będzie można podziwiać bajkę sceniczną „Pinokio”. Jej walory edukacyjne doceniają nauczyciele lubelskich szkół, którzy każdego roku powracają na nią obecnie do Opery Lubelskiej (a wcześniej do Teatru Muzycznego) z kolejnymi rocznikami uczniów. Muzyczna wersja przedstawienia opartego na motywach powieści włoskiego pisarza i dziennikarza Carla Collodiego (Lorenziniego) – to magiczne widowisko, które zaprezentowane zostanie dwa razy 6 czerwca (czwartek, godz. 9.00 i 12.00) i również dwukrotnie nazajutrz 7 czerwca (piątek, godz. 9.00 i 12.00)
– Drewniany pajac podczas wędrówki po ucieczce od swojego kreatora – cieśli Dżepetta – spotyka parę zachłannych cwaniaków – lisa i kota – tłumaczy Kamila Lendzion. – Następnie zostaje on pochwycony i wzięty na smycz przez krewkiego chłopa, a później zatrudniony w teatrze mistrza Ogniojada i ląduje w przepastnym brzuchu ogromnego wieloryba, by w końcu wrócić do domu i zmienić się w prawdziwego chłopca. Barwność i różnorodność scenografii, dynamika, piękne melodie i wymyślne kostiumy sprawiają, że każdorazowo młodzi widzowie zachwycają się bajką i żywiołowo reagują na kolejne przygody małego Pinokia.
Choć powoli zbliżamy się do świętowania zakończenia pierwszego roku działalności Opery Lubelskiej, to jednak tym, którzy jeszcze mogli nie zauważyć, iż nasze miasto wzbogaciło się o kolejną placówkę kulturalną, przypominamy, że od połowy sierpnia 2023 r. Opera Lubelska funkcjonuje formalnie jako nowa instytucja na kulturalnej mapie Lubelszczyzny. Miesiąc czerwiec jest zatem dziewiątym pełnym miesiącem jej działalności w nowym emploi, gdyż OL powstała z przekształcenia Teatru Muzycznego działającego w Lublinie od wielu lat wcześniej.
Jedną z dwóch czerwcowych propozycji dla dorosłych – musical „Phantom” – upiór w operze, OL zaprezentuje swym widzom dwa razy: 15 czerwca (sobota, godz. 18.00) oraz 16 czerwca (niedziela, godz. 17.00). Jest to spektakl w reżyserii Daniela Kustosika, opowiadający o splocie pasji i namiętności, o dialektyce piękna duszy i muzyki oraz przejmującej brzydoty cielesnej powłoki. Perypetie bohaterów wywołujące serie napięć, które w okolicznościach fabuły nie dadzą się już rozładować, doprowadzą do tragicznego finału przy udziale mitycznej klątwy potwora zamkniętego w labiryncie.
– Christine to samorodna artystka, której wspaniałą karierę wróży Hrabia Philipp de Chandon – protektor i mecenas Opery Paryskiej – wyjaśnia dyrektor Kamila Lendzion. – W tym samym czasie kierownictwo placówki przejmuje nowy zarządca, który decyzje podejmuje do spółki z divą operową wątpliwego wdzięku – Carlottą. Przysłana na przesłuchanie przez hrabiego Christine dostaje od Carlotty ledwo posadę garderobianej, jednak przyjmuje propozycję z ogromną wdzięcznością i pokorą. W zaciszu garderoby nuci swym pięknym głosem melodię, która dociera do Eryka. Ten zachwycony postanawia oszlifować ten wokalny diament. Lekcje idą tak dobrze, że po niedługim czasie Christine jest gotowa na przesłuchanie, jednak możliwe jest to – pod nowymi rządami w operze – jedynie w pobliskim bistro. Za wstawiennictwem Hrabiego dziewczyna prezentuje swoje możliwości i z miejsca podbija serca zgromadzonej publiki. Poruszona Carlotta daje jej natychmiastowy angaż w najnowszej produkcji, zastawiając jednocześnie na nią pułapkę…
No i na koniec miesiąca, tuż przed tzw. „sezonem ogórkowym” – wisienka na torcie, czyli trzykrotne przypomnienie znaczącego wydarzenia, którego premiera miała miejsce pod koniec marca br. A jest nim rock opera „JesusChrist Superstar”.
Ten porywający, światowy hit musicalowy w gwiazdorskiej obsadzie wystawiany jest po raz pierwszy w Lublinie. Warto więc przekonać się, czy nie jest przypadkiem przereklamowany. Kolejna taka okazja będzie najprawdopodobniej dopiero w nowym sezonie artystycznym. Przedstawienie wystawiane jest w porozumieniu z The Really Useful Group Ltd. – założoną w 1977 r. przez Andrew Lloyda Webbera spółką producencką, zajmującą się produkcją teatralną, filmową, telewizyjną, koncertową, jak również merchandsingiem, rejestrowaniem i publikowaniem nagrań muzycznych. Firma produkuje i zarządza sztukami muzycznymi oraz musicalami napisanymi głównie przez swego założyciela.
Po sukcesie, jaki miał miejsce przed tegoroczną Wielkanocą, spektakl „Jesus Christ Superstar” wystawiany był najpierw dodatkowo na specjalne życzenie widzów, którzy nieustannie pytali (i nadal pytają) o bilety na najnowszą premierę Opery Lubelskiej, a następnie i w kwietniu, i w maju, ciesząc się niesłabnącym powodzeniem. Teraz zaś w Sali Operowej Centrum Spotkania Kultur w Lublinie będą miały miejsce kolejne odsłony tego przedstawienia, które dotychczas zebrało mnóstwo pozytywnych opinii widzów i recenzentów. W ostatni weekend miesiąca [28 czerwca (piątek) i 29 czerwca (sobota) o godz. 18.00, zaś 30 czerwca (niedziela) o godz. 17.00] trzykrotnie na deskach OL znów będziemy mogli podziwiać postacie z tego nieśmiertelnego musicalu. A dodatkową atrakcją będą niewątpliwie niektórzy artyści, jacy wcześniej nie pojawili się na lubelskiej scenie w tym wydarzeniu.
Twórca opery – Andrew baron Lloyd Webber – to brytyjski kompozytor, producent i działacz polityczny, a w latach 1997-2017 także członek brytyjskiej Izby Lordów. Jest twórcą muzyki do najbardziej kasowych musicali w historii, w tym do spektakli „Koty” i „Upiór w operze”, który również znajduje się w repertuarze Opery Lubelskiej. Autor uhonorowany został Oscarem za najlepszą piosenkę do filmu „Evita”.
– Tytuł ten miał premierę w 1971 r. na Broadwayu i szybko stał się światowym hitem, a następnie wszedł do kanonu największych osiągnięć światowego teatru muzycznego – przypomina Kamila Lendzion. – Uwielbiany przez miliony widzów, do dziś porywa i wzrusza. To historia ostatnich dni życia Jezusa, wypowiedziana językiem rock opery i geniuszu Andrew Lloyda Webbera, który połączył symfoniczne brzmienie opery z magnetyczną mocą oraz z niespożytą energią rocka. Libretto napisał angielski poeta, twórca tekstów piosenek i musicali Tim Rice, zaś autorami polskiego przekładu są Wojciech Młynarski i Piotr Szymanowski.
Aktualności Opery Lubelskiej można na bieżąco śledzić na stronie internetowej placówki. Bilety mogą zostać zakupione zarówno w kasie, jak i przez Internet. Na wszystkie wydarzenia możliwa jest również telefoniczna, wstępna rezerwacja biletów. Bilety dostępne są w kasie biletowej OL oraz online https://teatrmuzycznyeu.interticket.pl
Tekst: Leszek Mikrut
Panie Mikrut jest Pan analfabetą? Jak można napisać taki dziwoląg „Dorosłym zaś pozostanie cieszyć się wprawdzie również jedynie dwoma” to tak jak mówi jeden minister cofamy do tyłu. Litości.