Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

Budowa autostrady w województwie lubelskim staje się faktem. Podpisano pierwsze umowy

Mogą już ruszać prace związane z budową autostrady od Siedlec do Białej Podlaskiej. Kierowcy pojadą nową trasą pod koniec 2024 r.

W czwartek 1 kwietnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowy z wykonawcami pierwszych dwóch odcinków autostrady A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. Chodzi o prawie 18 km trasy pomiędzy miejscowością Malinowiec a planowanym węzłem Łukowisko, oraz 14 km od miejscowości Swory do węzła Biała Podlaska. Oznacza to, że prace związane z budową tej trasy mogą się rozpoczynać.

Warto jednak pamiętać, że realizacja inwestycji przebiegać będzie w trybie „Zaprojektuj i zbuduj”, czyli obie firmy w pierwszej kolejności zajmą się przygotowaniem projektu budowlanego oraz uzyskaniem niezbędnych decyzji. Dopiero wtedy będzie mógł ruszyć ciężki sprzęt, a tym samym prace budowlane w terenie.

Za pierwszy odcinek odpowiada Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Firma do końca roku ma wykonać wszystkie prace projektowe oraz związane z tym formalności, a w przyszłym roku ruszyć z pracami budowlanymi. Te mają potrwać do końca 2024 roku. Umowa opiewa na kwotę ok. 530 mln zł. Drugi odcinek zbuduje firma Polaqua. W tym przypadku daty związane z realizacją poszczególnych etapów są takie same. Różni się jedynie wartość inwestycji, która wynosi prawie 470 mln zł.

Autostrada ma mieć przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Do tego pozostawiona zostanie rezerwa pod budowę trzeciego pasa w przyszłości. Ponadto powstaną drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Co ważne, rodzaj nawierzchni, betonową lub bitumiczną, określi sam wykonawca na etapie przygotowania dokumentacji projektowej.

Jeżeli chodzi o pozostałe dwa odcinki trasy od Siedlec do Białej Podlaskiej, obecnie toczą się postępowania przetargowe. Z kolei dla 32-kilometrowego odcinka autostrady A2 od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią, trwa wybór wykonawcy, który opracuje projekt budowlany i uzyska niezbędne decyzje umożliwiające realizacje robót w terenie. Dopiero po zakończeniu tego etapu, ogłoszony zostanie przetarg na budowę.

(fot. GDDKiA)

12 komentarzy

  1. Ciekawe czy nowe przepisy dotyczące ekspresówek i autostrad się przyjmą. Swoją drogą, to nakaz zachowania odstępu od poprzedzającego pojazdu był od zawsze, a zaryzykowałbym stwierdzenie, że siedzenie na zderzaku zdarza się nawet częściej niż rowerzyści na autostradzie.

  2. Ekspresówka niczym się nie różni od autostrady, oprócz prędkości 140 na 120kmh. Za to kosztuje 20x tyle, więc więcej do rozdania będzie.

    • jak kasa z ue to nie mozna jej tak poprostu rozpieprsyć na 500+ tylko konkret inwestycja a nie emerytury i kupowanie ghosów

    • Kosztuje 10-20% więcej.
      Rożni się:
      -szerokością pasów 3,75 zamiast 3,50, albo 3,50 zamiast 3,25 (nie jestem pewien)
      -odległością pomiędzy węzłami – na ekspresówce mogą być częściej
      -promienie (pionowe i poziome) łuków na ekspresówce mogą być mniejsze, czyli ostrzejsze „zakręty” i nieco gorsza widoczność
      -nachylenia podłużne mogą być większe na ekspresówkach
      -na ekspresówce mogą być bardzo wyjątkowo skrzyżowania lub ekspresówka może być jednojezdniowa – choć ze skrzyżowaniami się nigdy nie spotkałem, a ekspresówki sa jako jednojezdniowe przejściowo – do czasu dobudowania drugiej jezdni

      • Jak się jedzie na Białystok jest sporo odcinków jednojezdniowych i jakoś nie wygląda, żeby mieli dobudować drugi pas. Jednojezdniowa ekspresówka na której można wyprzedzać wjeżdżając na przeciwległy pas, jedyne czym się różni to szerokością pasa, szerokością pobocza, ograniczeniem ruchu dla pieszych i innych wolnobieżnych pojazdów. A przez to, że można cisnąć 120 i wyprzedzać z większą prędkością jest jeszcze bardziej niebezpiecznie.

  3. zabetonować cały kraj

    • Odbieram to jako sarkazm.
      Z tym, że sieć dróg ekspresowych (i autostrad) należy dokończyć, wydaje mi się, że większość się zgadza.
      Ale, jeżeli piszesz o zabetonowaniu każdego skrawka terenu w mieście, po to, żeby zrobić parking, to bardzo mocno protestuję. To wcale nie rozwiązuje problemu parkowania – kolejne parkingi sprawiają, że samochodów przybywa. Przybywa ich szybciej niż miejsc postojowych, więc problem z zaparkowaniem się powiększa.
      O tym, że brakuje miejsca na chodniki, skwery, ławki, place zabaw, tereny zielone, boiska – chyba nie trzeba pisać. Wokół nowych inwestycji nie ma nic poza parkingami, a i tak nie da się zaparkować.

  4. To ile mamy kilometrów z Lublina do tej autostrady żeby się nią przejechać?
    Chyba nie daleko skoro przecina Lubelszczyznę.

    • To bez sensu. Żeby przejechać się autostradą trzeba jechać ponad 100km na północ S19. Ani A2, ani S19 (na tym odcinku) nie są gotowe. I szybko nie będą.
      Autostradę od ekspresówki nawet trudno jest odróżnić (poza oznakowaniem o tym przypominającym), więc ebz sensu jest jechać ekspresówką, żeby zobaczyć autostradę, bo to bardzo niewielka różnica.

    • ssc.siskom.waw.pl

  5. Ta autostrada jest na „rubieżach” lubelszczyzny, zapewne nikt z Lublina nie będzie tam jechał aby pojechać na zachód 😉

    • Tak na prawdę to prawie że do samej Białej Podlakiej ciągnie się jeszcze województwo Mazowieckie. Równie dobrze mogli prawie całkowicie ominąć ten nasz najbiedniejszy w całym kraju region.

Z kraju