Poniedziałek, 24 czerwca 202424/06/2024
690 680 960
690 680 960

Będzie kolejny protest przeciwko CPK. Mieszkańcy chcą, aby linię kolejową skierować do Chełma

Bardzo duży odzew przyniosła zbiórka podpisów pod listami poparcia mieszkańców dla poprowadzenia niechcianej przez nich inwestycji przez teren sąsiedniego powiatu. Jednocześnie protestujący wciąż się nie poddają i zapowiedzieli kolejną pikietę.

W piątek 7 lipca w Krasnymstawie odbędzie się kolejny protest mieszkańców sprzeciwiających się budowie planowanej linii kolejowej CPK. Chodzi o tzw. szprychę nr 5, czyli ok. 100 km nowych torów z Trawnik przez Krasnystaw, Zamość, Tomaszów Lubelski, Bełżec do granicy z Ukrainą. Jak wskazują mieszkańcy, każda z zaproponowanych tras głęboko ingeruje w zabudowę i społeczną własność. Burzone będą nie tylko domy, ale też prowadzone od pokoleń firmy. Na liście obiektów do rozbiórki są też nowo wybudowane i aktualnie powstające budynki mieszkalne. Do tego dochodzą miejsca mające duże znaczenie dla lokalnej społeczności.

Tym razem Społeczny Komitet Przeciwników Budowy Torowiska w Ramach Planów CPK na Terenie Powiatu Krasnostawskiego planuje przemarsz ulicami miasta. Pikieta rozpocznie się o godzinie 15 obok Szkoły Podstawowej nr 5 przy ul. Mostowej, a zakończy na Rynku Miejskim.

Jednocześnie wciąż trwa zbiórka podpisów pod listami poparcia mieszkańców dla poprowadzenia inwestycji przez teren powiatu chełmskiego. Nieoczekiwanie bowiem pojawiła się nadzieja aby zmienić przebieg planowanej linii kolejowej. Pod koniec maja radni Rady Miasta w Chełmie wyrazili swoje oburzenie, że Chełm, jako jedno z największych miast na Lubelszczyźnie, został pominięty przy „planowaniu tak wielkiej i ważnej dla rozwoju kraju inwestycji”.

Jednocześnie radni przyjęli w tej sprawie stanowisko, które skierowane zostało do rządu. Wskazują w nim, że zamiast przez Krasnystaw, gdzie mieszkańcy nie chcą kolei szybkiej prędkości, powinna ona zostać skierowana do Chełma. Korzyści z takiego rozwiązania ma być kilka. Mowa zarówno o względach społecznych, jak też finansowych. Tory do Chełma już są, potrzebna byłaby jedynie ich modernizacja, aby dostosować je do prędkości 250 km/h.

Na stanowisko od razu zareagował Społeczny Komitet Przeciwników Budowy Torowiska w Ramach Planów CPK na Terenie Powiatu Krasnostawskiego jak też samorządy z powiatu krasnostawskiego, przez które ma przebiegać linia kolejowa. Przez kilka tygodni udało się zebrać 4175 podpisów, które zostały już przesłane prezesowi zarządu CPK. Jednak ich zbiórka cały czas trwa.

Mieszkańcy mają nadzieję, że w końcu ich głosy zostaną wysłuchane. Zwłaszcza, iż ze strony całego powiatu krasnostawskiego jest stanowcze nie przeciwko tej inwestycji, zaś sąsiedni powiat chełmski z chęcią przyjmie do siebie niechcianą linię kolejową.

(fot. lublin112/zdjęcie ilustracyjne)

36 komentarzy

  1. Już po ptokach PKP PLK dostało kasę od Unii na studium wykonalności dla modernizacji istniejącej linii kolejowej przez Chełm do prędkości uwaga …. 160km/h hahahaha, Chełm przespał szybką kolej
    Także Wariant Chełmski odpada

    Najlepiej ominąć Krasnystaw szerokim łukiem i poprowadzić do Zamościa i Tomaszowa lubelskiego tam chcą budowy Szprychy nr 5, tylko gmina Zamość coś hałasuje

    • RomanKołkońŚciemaFutbolu

      Przeczytaj jeszcze raz. Ze zrozumieniem. Dostali kasę na…studium wykonalności. Studium wykonalności. A teraz przeczytaj czym owe studium jest.

      • Ty czegoś chłopie nie zrozumiałeś, Ta trans ma przebiegać Warszawa – Lublin – Krasnystaw – Zamość, i tutaj są 3 warianty a nie przez Chełm.

  2. Ziemia krasnostawska — a co to za twór? Tak to jest jak znafcy się za to biorą 🙂
    Jest ziemia lubelska i kropka. Pojęcie „ziemi” odnosi się wyłącznie do regionów historycznych. „Ziemia” za Łokietka odnosiła się do województwa.

    Możemy mówić co najwyżej o regionie krasnostawskim. Ale można też przestać kombinować i użyć „powiatu krasnostawskiego”.

    • Język się zmienia i pojęcia z ni związane te.
      Weźmy na ten przykład dawne określenie stanu zdrowia, mówiono, że ktoś ma trzy ćwierci do śmierci, było to bardziej precyzyjne określenie niż obecne: pacjent jest w stanie stabilnym.
      Czy choćby liczebniki: dawniej pisano precyzyjniej np. 429, czy 550, a teraz: prawie pół tysiąca, albo ponad pół tysiąca.

  3. I tak więcej nie dostaniecie janusze biznesu.

  4. Jak to mawiał dziadek… Biednyś boś głupi, głupiś boś biedny…

  5. Po co budować cpk jak w Berlinie po 40 latach budowy uruchomiono lotnisku,u nas nie jest już potrzebne,wróci Tusk do władzy to zlikwiduje tą samowolę i jego przyjaciele którzy teraz organizują te protesty odetchną z ulgą

  6. Myślą tylko o sobie ,ta inwestycja jest potrzebna domy pobudują w innym miejscu.

  7. Egoiści. To dla dobra ogółu, nie są Polakami, działają zdrajcy przeciwko nam !!

  8. Pan Sołtys z Lublina

    Projektanci tej trans polskiej arterii, powinni wziąć też pod uwagę zdanie „sióstr i „braci”, bo jak Putin mocniej tupnie to muszą wiedzieć, którędy najszybciej spier***la się do Polski

    • trans to ci do łóżka wchodzi i nie tylko.

      • Pan Sołtys z Lublina

        Ba’al Zebûb’ie – nie rozmawiamy tu o tym co, kto i komu do łóżka się pcha, a o wielce potrzebnej rządzącym, CPK.
        Weź po uwagę, że w jedną stronę będzie można skierować więcej wojskowych staroci, a z powrotem za to otrzymać np. maliny, rzepak, pszenicę techniczną, no i jakże oczekiwanych „gości”, spierd…lających z ich kraju, zamiast go bronic.

  9. doctor eL eM z osp

    Mieszkańcy protestujący przeciwko CPK, poczekajcie do wyborów, Tusk w ramach naprawiania Polski po rządach PiS’u, nie tylko nie dopuści do powstania CPK, ale i istniejące linie zlikwiduje, będziecie mogli je zaorać i uprawiać np. maliny, czy siać rzepak. Drogi, ale dobry bo polski.

  10. Jak tam nie chcą, a w Chełmie chcą, to w czym problem? 🙂 …ano w tym, że Chełmie przez dwa lata spali i chyba temat przespali… A tam przecież rządzą (sic!) pisowcy.

Dodaj komentarz