40-tonowe ciężarówki będą mogły jeździć po każdej utwardzonej drodze. Niebawem mają się zmienić przepisy

Po wprowadzeniu zmian w przepisach, kierowcy ciężarówek będą mogli poruszać się praktycznie każdą utwardzoną drogą. Obecnie do ruchu ciężarówek dopuszczonych jest 3 proc. polskich dróg, projekt zakłada, że będzie to ok. 70 proc.

Trwają prace związane ze zmianą przepisów dotyczących ruchu pojazdów ciężarowych po polskich drogach. Pod koniec grudnia nowelizacja Ministerstwa Infrastruktury w tej sprawie została przekazana do konsultacji publicznych. Wprowadzenie nowych przepisów będzie oznaczało w skrócie dopuszczenie wszystkich dróg do poruszania się po nich pojazdów o nacisku do 11,5 tony na oś, czyli najcięższych ciężarówek.

Obecnie sytuacja wygląda tak, że tego typu pojazdy mogą się poruszać zaledwie po 3 proc. procent wszystkich polskich dróg. Są to głównie drogi krajowe i część wojewódzkich. Jednak jeżeli chodzi o te pierwsze, to też nie wszystkie, gdyż na ok. 46 proc. z nich stoją znaki zakazujące wjazdu dla takich ciężarówek. Po zmianie przepisów, pojazdy ciężarowe będą mogły jeździć po ok. 70 proc. polskich dróg, czyli praktycznie wszystkich, gdyż 29 proc. to drogi nieutwardzone.

Wprowadzenie takich rozwiązań wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do którego trafiła skarga Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, zaskarżająca obowiązujące w naszym kraju przepisy. Dokładnie chodziło o zatwierdzanie przez ministra infrastruktury wykazu dróg, po których mogą poruszać się najcięższe pojazdy ciężarowe oraz wymaganie specjalnych zezwoleń od przewoźników na przejazd innymi drogami.

Pomimo wskazywania przez Polskę, że wiele dróg w naszym kraju nie jest przystosowanych do ruchu ciężkich pojazdów, Komisja Europejska uznała, że obowiązujące przepisy naruszają unijną dyrektywę. Stąd też konieczność wprowadzenia zmian. Jednak dopuszczona została możliwość ograniczania ruchu ciężarówek m.in. na drogach o złym stanie technicznym, czy też przebiegających przez tereny chronione przyrodniczo. Decyzje takie będą podejmować samorządowcy lub zarządca drogi. Nowe przepisy mają wejść w życie 30 dni po opublikowaniu zmian w Dzienniku Ustaw.

(fot. pixabay.com – zdjęcie ilustracyjne)

Zobacz również

28 komentarzy

  1. … czyli nic się nie zmieni. Sołtys zabroni, znak montuje i o.

    • Szkoda tylko że nie wiedzieli o tym jak drogi budowie – może by była jakaś grubsza podbudowa 😉

      • Podbudowa to jedno a druga kwestia to trzeba dłużej walcowac asfalt, to będzie bardziej odporny na rozjezdzanie nawet w lecie

  2. Transportowcy, by być konsekwentni powinni mówić, że należy poczekać ze zmianami do czasu, aż stan infrastruktury drogowej będzie dostosowany do nowych przepisów. Mamy inną tradycję, inną kulturę drogową (nawet z całkowitym brakiem kultury u niektórych), więc dlatego UE nie powinna nam narzucać głupich przepisów.

    • Ustawą można zmusić uczestników ruchu drogowego do pewnych zachowań, ale nie można sprawić, że droga będzie ulegać wolniejszej degradacji pod wpływem ruchu cięższych pojazdów.

      • Obecna większość w sejmie ma w nosie czy zmusza obywateli swoimi ustawami czy też nie, ma być tak jak oni chcą i basta, nawet jeśli żadnemu obywatelowi się to nie spodoba. Możesz sobie tutaj wylewać swoje żale, to i tak nic nie da i nic tym nie zmienisz.

        • To, że władza nie słucha obywateli to bardzo dobrze. Rządzący powinni słuchać się ekspertów z danych dziedzin a nie ludzi nie mających pojęcia. O przepisach ruchu (o każdych innych także) powinni decydować fora/rady/instytucje znające się na tym, a nie pani z warzywniaka, czy nawet minister-profesor po studiach humanistycznych.

          Jestem przekonany, że obecna władza w kwestiach drogowych nie zrobi absolutnie nic co oznaczałby pogrożenie palcem kierowcom. Kierowcy do 80-90% wyborców, więc Pis’owscy PR’owcy już skalkulowali, że im się do nie opłaca wyborczo. W tym kraju nie przedłuża się mandatu politykom dokonujących słusznych, ale niepopularnych reform.

          • A [[PSL z PO wywalali do kosza każde obywatelskie projekty ustaw. Było ich ponad 100 np. o nie wysyłaniu 6 latka do szkoły. Obecna władza przepuszcza przez legislację nawet najdurniejsze wypociny z PO z i z tvn. tO jest do sprawdzenia na stronach sejmu. Tak więc lemingu z tvn na nic twoje wyrzyganiny.

    • A to nie jest glupie że jak zapłacę za zezwolenie na wjazd z pełnym tonazem na drogę o niższym nacisku to przez tą opłatę droga na czas przejazdu stanie się mocniejsza??

  3. Czyli kolosy wracają pod Bramę Krakowską?

  4. 40 tonowe ciężarówki na 5 osiach to jaki dają nacisk na oś?

    • Maksymalnie 11,5t na oś. Nie każda jest w równym stopniu obciążona.

      • Ja o tym wiem. Oś kierująca ma 7 ton. Napędowa w ciągniku 9 ton. Osie wleczone w naczepie 3 x 8 ton. Razem około 40 ton. Więc 10 ton na oś w większości wypadków wystarcza.

  5. Czy ta zmiana oznacza, że teraz na osiedlowych uliczkach, albo nawet chodnika będą parkować TIRy?

  6. Ciekawe czy Unia będzie potem naprawiać te drogi.

  7. Dyrektywa to nie prawo. To jedynie wskazówka. Martwi głupota dzierżących władzę w kondominium nadwiślańskim.

    • Dlatego, że jest to dyrektywa to PiS dla naszego obywateli dobra spokojnie sobie to jak sprawy sądownictwa i nakazy Unii oleje. I będzie jak jest. Inaczej garść gwoździków pod koła TiRa i nie będą jeździć bo będzie strach. Oczywiście po tem na szosie pozamiatać, aby nie nadziać się na własne gwoździki.

  8. Szkoda że tym razem nie można tego zwalić na PiS. Ale nie szkodzi, poszukamy na nich jakiegoś innego haka.

  9. czyli „demolke polskich dróg czas zacząć ” Brawo !!!!

  10. Qwerty mać, rozjeżdźo mi cało szose kole chałupy na moi wsi😉

    • Powinno się jeszcze pozwolić: jeździć po chodnikach, trawnikach, po prąd oraz przejeżdżać na czerwonym świetle oraz kierować po alkoholu. Bo te wszystkie ograniczenia są tylko po to, żeby gnębić i łupić kierowców.

  11. ac o to kur..a,unijny urzednik placi podatki na nasze drogi,ze ma nam dyktowac co moze po nich jezdzic? drogi szykowane pod syreny i warszawy juz sie rozłażą na boki,a oni takie idiotyzmy prawne jeszcze produkują.

  12. Noi tirowcy poskarzyli się do Trybunału . Teraz będą wam rozjezdzac te wasze wiejskie drogi. 40ton? Niektóre ważą po 70, a nawet 90ton!

  13. Teorii spiskowych nie lubię, i unikach rozpowiadania nie sprawdzonych informacji, ale ktoś mógłby napisać, że:
    „Niemieckim firmom budowlanym/drogowym skończył się front robót w Polsce”.

  14. Chodzi o to żeby szwagry miały robotę, ileż to będzie dróg no remontu…

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.8053zł 0.22%
    • GBP 4.9682zł 0.24%
    • EUR 4.2344zł -0.01%
    • CHF 3.941zł -0.03%

    Polub nas

    Darmowe ogłoszenia lokalne

      Materiały wideo

      Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
      99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
      W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
      W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)
      Szturm Twierdzy Zamość 2019

      Co? Gdzie? Kiedy?

      Lublin na weekend 17-19 stycznia
      Magiczna Latarnia – startują zapisy dla klubu filmowego dla dzieci
      Masz pomysł na biznes? Przyjdź na spotkanie
      RCKiK Lublin – zaproszenie do udziału w terenowych akcjach poboru krwi
      Chełmskie Podziemia Kredowe – bezpłatne zwiedzanie unikalnej w skali Europy atrakcji turystycznej!
      x

      Szanowny Czytelniku!

      Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych w celach personalizacji treści marketingowych, dzięki czemu otrzymujesz:

      Lepszą jakość strony. Możemy dostosowywać treści pasujące do poszczególnych grup odbiorców.

      Reklam jest mniej i są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb. Dzięki reklamom finansujemy nasz rozwój, dzięki czemu nasz serwis nie wymaga opłat

      Twoje dane są u nas bezpieczne.Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityka Prywatności.

      Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez ITLU sp z o.o. oraz naszych Partnerów, Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych w Serwisach przez ITLU sp. z o.o. i Partnerów w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług.

      Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

      Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania treści i reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

      Kto jest administratorem danych osobowych?

      Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. spółka ITLU Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz nasi Partnerzy (reklamodawcy).

      Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

      Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:

      • w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
      • w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).

      Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie a także badań analitycznych w tych celach.

      Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

      Twoje prawa

      Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć.

      Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym będzie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.

      * Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.