Piątek, 26 kwietnia 202426/04/2024
690 680 960
690 680 960

Wyłącznik AdBlue w ukraińskiej ciężarówce (zdjęcia)

Niedozwolonymi emulator, podpięty do systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), został ujawniony przez inspektorów transportu drogowego podczas kontroli ukraińskiej ciężarówki. Działanie tego urządzenia skutkowało nadmierną emisją tlenków azotu w spalinach. Po kontroli pojazd został naprawiony.

Wczoraj inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie zatrzymali, na drodze krajowej nr 17 w Sitańcu, ciągnik siodłowy z naczepą należącą do ukraińskiego przewoźnika.

W ramach kontroli sprawdzeniu poddano także systemy elektroniczne pojazdu z zakresu ekologii i bezpieczeństwa. Tester diagnostyczny wskazał, na nieprawidłowości w systemie dawkowania środka AdBlue. Okazało się, że w okolicach skrzynki bezpieczników zamontowano dodatkowy niehomologowany moduł, którego zadaniem było „oszukiwanie” komputera pokładowego w zakresie sprawności układu SCR. Funkcjonariusze zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu i zakazali dalszej jazdy do czasu naprawy systemu oczyszczania spalin.

– Doświadczenie wskazuje, że tego typu urządzenia są stosowane przez przewoźników, by uniknąć wysokich kosztów napraw tego, dość skomplikowanego systemu. Często koszty potrafią sięgać nawet 10.000 zł. Blokowanie systemu SCR skutkuje jednak nadmierną zawartością tlenków azotu w spalinach, które z kolei są wyjątkowo szkodliwe dla organizmów żywych, ponieważ mają właściwości toksyczne i rakotwórcze. Awarie tych systemów są coraz częstsze, gdyż najstarsze pojazdy wyposażone w te systemy mają już 15 lat – wyjaśnia Paweł Gruszka Naczelnik Wydziału Inspekcji z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie.

Wyłącznik AdBlue w ukraińskiej ciężarówce (zdjęcia)

Wyłącznik AdBlue w ukraińskiej ciężarówce (zdjęcia)

(fot. WITD)

11 komentarzy

  1. No i zagazowałby nas. Ale nasze czujne służby wykryły gazownika.

  2. Te teksty, że wszystko jest rakotwórcze są powalające. Powtarzania sloganów nie sprawdzonych. Pytanie w jakich dawkach są szkodliwe, ile godzin, dni, lat trzeba siedzieć przy rurze i wdychać, Kiedyś nie było nic i pełno spalin i ludzie żyli bo jedli zdrowe proste wojskie żarcie i więcej ruchu mieli! ps. gdzie są ci ochotnicy co to wdychają i zapadają na raka aby udowodnić, że coś jest rakotwórcze. Połowa ludzi ma raka.

  3. Zaraz zacznie się kontrolowanie filtrów DPF i zaworów EGR w osobówkach – polska nie uratuje całego świata przed katastrofa ekologiczną.
    Europa jest odpowiedzialna za produkcję dwutlenku węgla na świecie w 9%
    Głównym producentem CO² jest USA i Chiny.

  4. gdzie jest greta? wróciła do melmac?

  5. Brawo dzielni inspektorzy !!! Uratowaliście nas przed niewątpliwie szkodliwym wpływem tej ciężarówki na nasze zdrowie .Szkoda że z równą skutecznością odpowiednie służby nie zajmują się właścicielami kopciuchow ,trującymi okolice wyziewami ze swoich kominów i tym syfem sprzedawanym w sklepach spożywczych

  6. Po co ta ekologia w autach? I tak ludzie omijają system i nie dbają o ekologię!

  7. Zamiast mu nagrodę dac za to to jeszcze karają.. tlenków azotu akurat jest najmniej i zawsze na zielono jeżeli chodzi o zanieczyszczenie powietrza. W ogóle samochody nie mają prawie żadnego wpływu na powietrze.

Z kraju