Wtorek, 22 kwietnia 202522/04/2025
690 680 960
690 680 960

Wbili pierwszą łopatę na budowie nowego mostu w Krasnymstawie. Przeprawa ma być gotowa za dwa lata (zdjęcia)

Nowa przeprawa przez rzekę Wieprz to strategiczna i zarazem jedna z największych inwestycji w historii Krasnegostawu. Ma przede wszystkim usprawnić ruch w mieście. Prace ruszyły na dobre.

W piątek, w Krasnymstawie, miało miejsce uroczyste wbicie łopaty pod budowę nowego mostu na rzece Wieprz. Chodzi o przeprawę, jaka powstanie na wysokości ul. Nieczaja i Gawryłowa. Obiekt ma za zadanie nie tylko usprawnić ruch, ale przede wszystkim przyczynić się do rozwoju miasta oraz zwiększeniu jego konkurencyjności. Inwestycja umożliwi także funkcjonalne skomunikowanie nowych terenów inwestycyjnych.

Tak naprawdę pierwsze prace rozpoczęły się w połowie października, kiedy to wykonawca przejął teren budowy i ruszył z przygotowaniami. Obecnie trwają roboty związane z realizacją posadowienia konstrukcji mostu oraz prace ziemne i przebudowa kolizji. Wykonawca i inwestor postanowili jednak wbić symboliczną pierwszą łopatę w momencie zakończenia prac przygotowawczych i realizacji fundamentów pod konstrukcje mostu.

W uroczystości wzięli udział m.in. Burmistrz Krasnegostawu Daniel Miciuła wraz ze swoim zastępcą Moniką Sawa, Kierownik Wydziału Inwestycji z ramienia inwestora Dominika Lewandowska, a Generalnego Wykonawcę, czyli firmę Balzola Polska, reprezentowali: Dyrektor Generalny Adam Stawski oraz Dyrektor Operacyjny Marek Kamiński.

– Dotychczasową współpracę z wykonawcą oceniam jako partnerską. Bardzo dziękuję za dialog i sprawne procedowanie kolejnych ustaleń. Mam nadzieję, że pierwsze wrażenie jakie pokazała Balzola w Krasnymstawie będzie się ugruntowywać i nasza współpraca przebiegała będzie jak do tej pory. To jest skutecznie, transparentnie i profesjonalnie. Będę się przyglądał postępowi prac bacznym okiem i jednocześnie deklaruję chęć do pomocy jeśli taką urząd Miasta Krasnystaw będzie mógł udzielić wykonawcy. Powodzenia w realizacji – mówił burmistrz Daniel Miciuła.

Od momentu podpisania umowy, co miało miejsce 9 sierpnia, wykonawca skompletował zespół i zinwentaryzował obiekty sąsiadujące z terenem budowy. W tym czasie inwestor dokonywał czynności formalno – prawnych związanych z przekazaniem terenu. Zrealizowano już wycinkę drzew kolidujących z planowaną przeprawą i drogami, przeprowadzono też dodatkowe badania gruntowe, aby lepiej poznać teren i dostosować do niego technologię wykonania.

Teraz realizowane są przyczółki mostu. Wykonano platformy robocze pod prace geotechniczne po obu stronach rzeki Wieprz polegające na wykonaniu platformy roboczej niezbędnej do realizacji prac palowych. Powstają też pale jako element pośredni posadowienia konstrukcji przyczółków. Następnie będą one szalowane i zbrojone. Na przyczółkach wykonawca będzie wznosić konstrukcję przęsła przeprawy mostowej.

Jeżeli chodzi o drogi dojazdowe, trwa tam odhumusowanie gruntu na całym zakresie inwestycji. Wraz z postępem prac jest realizowana przebudowa sieci podziemnych. Chwilę to z pewnością potrwa. Prace będą wykonywane w zasadzie pod ziemią więc pozornie nie będzie widać efektów realizacji. Całe prace związane z budową dróg mają się odbywać równolegle, aby wraz z ukończeniem mostu trasy te były już gotowe.

– Przyjęta technologia realizacji obiektu zakłada wykonanie ustroju nośnego przy użyciu szalunków montowanych za pomocą dźwigów z brzegu rzeki, wspartych na podporach pomocniczych. Po wykonaniu konstrukcji nośnej i uzyskaniu przez nią odpowiedniej wytrzymałości materiałowej, wykonane zostaną pozostałe prace obejmujące izolacje, nawierzchnie, kapy chodnikowe, montaż wyposażenia oraz pozostałe roboty wykończeniowe. Konstrukcja obiektu będzie realizowana z betonu zbrojonego. Będzie to most łukowy żelbetowy z podwieszoną, żelbetową płytą pomostu dodatkowo sprężoną. Wsparty zostanie na dwóch przyczółkach posadowionych na brzegach rzeki Wieprz – dodają przedstawiciele firmy Bazola Polska.

Jak podkreślał wielokrotnie burmistrz Krasnegostawu, jest to strategiczna i zarazem jedna z największych inwestycji w historii miasta. Budowa nowej przeprawy jest efektem wielu lat przygotowań, planowania i współpracy między wieloma podmiotami. Most usprawni komunikację nie tylko dla mieszkańców miasta, ale również w sąsiadujących gminach i całym regionie. Całkowita długość nowej przeprawy wyniesie 102 m, a jej szerokość nieco ponad 18 m. Znajdzie się na niej jednojezdniowa ulica z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m. Wykonawca ma 2,5 roku na zrealizowanie inwestycji. Mowa oczywiście od daty podpisania umowy.

9 komentarzy

  1. Zabronić bublikowania ludzi z łopatami , którzy później nie łopatują w mrozie , upale , deszczu itd.
    Jak mają się czuć ci ludzie , co robią to na prawdę ?

  2. O jest i niedoszła pani wójt gminy Milejów na fotkach z łopatą.

  3. Dwa lata… Znaczy się,ta budowa jest miarą naszych eurokołchozowych możliwości. A ośmiopasmowa (w każdą stronę!) przeprawa mostowa między Shenzhen, Zhongshan i Guangzhou w prowincji Guangdong Chińskiej Republiki Ludowej o długości 24 kilometrów,zaczęto budować w 2016 a most oddano do użytku w 2024 roku. Nie wierzycie? Film z przejażdżki jest na kanale Piotr Chiny na YT.

  4. Tak na marginesie to Nieczaja – Gawryłowa, a nie Kacza

  5. Ocena: 0

    Czemu tak blisko starego mostu, to okolo 300 metrów. Uważam że nowy most powinien być dalej na północ. Na przykład most południowy na s17 jest 1,5km od mostu centralnego.

  6. nowy most , lepsza droga – wiecej samochodów,
    o tochodzi ?

Dodaj komentarz

Z kraju

Lubelski biznes

Biznes i handel

Polityka

Społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia