690 680 960

W tym miejscu produkowano najpopularniejsze samochody dostawcze w Polsce. Co obecnie pozostało z FSC (wideo)

Bardzo dużym zainteresowaniem cieszył się materiał o historii lubelskiej Odlewni, która była największym i najnowocześniejszym tego typu zakładem w Europie. Tym razem Paweł Małkowski, miłośnik historii z Lublina, przygotował kolejną, niezwykle ciekawą opowieść, w której przedstawia, co pozostało po Fabryce Samochodów Ciężarowych.

Produkcja samochodów w Lublinie ma swoje początki jeszcze w okresie międzywojennym. Wtedy to na Tatarach rozpoczęto produkcję pojazdów marki Chevrolet. Jednak Fabryka Samochodów Ciężarowych, którą obecnie znamy z budynków znajdujących się w rejonie ul. Mełgiewskiej, powstała po wojnie. Wówczas to na Kongresie Zjednoczeniowym PZPR w 1958 podjęto decyzję o budowie zakładu.

Bardzo szybko, gdyż już trzy lata później, z taśmy produkcyjnej zjechał pierwszy pojazd FSC Lublin 51. Lubelska fabryka zasłynęła jednak z produkcji legendarnego Żuka. W latach świetności co drugi wyprodukowany samochód w Polsce pochodził z FSC Lublin.

Kilkanaście lat później, gdyż w latach 90 tych XX wieku, Fabryka Samochodów Ciężarowych tak jak wiele innych zakładów w Polsce, padła ofiarą ekonomicznych przekształceń. Usiłowano jeszcze uratować zakład, nawiązując współpracę z koncernem Peugeot, następnie pojawiły się takie marki jak Daewoo czy też Avia.

Obecnie teren dawnej Fabryki Samochodów Ciężarowych jest podzielony przez liczne przedsiębiorstwa, a pamiątką po fabryce są budynki hal, brukowane uliczki, bocznice kolejowe i gęsta sieć rur przesyłowych. Ciekawostką są także znajdujące się na chodnikach betonowe tablice z napisami. Mimo przemian ustrojowych treść wypisanych haseł jest nadal aktualna.

(wideo – Paweł Małkowski)

19 komentarzy

  1. Winnych takiego stanu rzeczy jest dwoch, Balcerowicz i Janusz Lewandowski . Ci ludzie powinni być wymazani z historii Polski.

  2. Winny to był system który doprowadził do powstania takich molochów w których tak jak obecnie dyrektorami byli ludzie z nadania partyjnego często bez kompetencji ale posłuszni władzy. Kierunki rozwoju i produkcja nie były podyktowane ekonomią i osiągnięciem zysków tylko miały realizować cele partii. Kto w latach 90-tych chciał kupować przestarzałego Żuka jak na rynku mógł kupić lepszy sprzęt? A opracowanie nowoczesnego samochodu było poza możliwościami technicznymi i finansowymi zakładu.

  3. 1 ; 20 -po prawej znajdowała się szkoła zawodowa i narzędziownia .

  4. 20;50 to nie punkt ewakuacji tylko boisko szkolne ZSZ FSC później ZSZ DMP.

Kursy walut

  • USD 4.5111zł 0.02%
  • GBP 5.4497zł -0.08%
  • EUR 4.6884zł -0.23%
  • CHF 4.7729zł -0.17%

Polub nas

Materiały wideo

Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

Co? Gdzie? Kiedy?

Walka o drugie z rzędu zwycięstwo na własnym parkiecie, konkurs „Rzuty za buty” i bezpłatny popcorn, czyli kolejny mecz koszykarskiej Lublinianki już w niedzielę
Zbiórka na rzecz psychiatrii dziecięcej
Zbiórka darów dla potrzebujących w Ukrainie
CITY TRAIL nad Zalewem Zemborzyckim po raz drugi
FILM „SUPERHEROES”. Wolontariuszom oraz osobom zaangażowanym w pomoc Ukrainie…