690 680 960

Uwaga, pojazd na sygnale, proszę ułatwić przejazd: Taki komunikat usłyszą kierowcy, kiedy będzie się zbliżał pojazd uprzywilejowany

Ruszyły prace związane z wprowadzeniem trzeciego sygnału dla pojazdów uprzywilejowanych. Będą one nadawać sygnał radiowy odbierany przez zamontowane w samochodach radioodbiorniki. Audycja, której słucha kierowca zostanie przerwana, nadany zostanie komunikat o nadjeżdżającym na sygnale pojeździe.

Zaledwie przed kilkoma dniami opisywaliśmy wypadek, jaki miał miejsce na skrzyżowaniu Drogi Męczenników Majdanka oraz ul. Fabrycznej, Łęczyńskiej i Wolskiej w Lublinie. Miało tam miejsce zderzenie karetki pogotowia ratunkowego z dwoma samochodami osobowymi. Jak już informowaliśmy, karetka jechała od strony Majdanka. Na skrzyżowaniu w bok pojazdu uderzyło audi, którego kierowca poruszał się ul. Łęczyńską. Wytrącona z toru jazdy karetka zderzyła się jeszcze z toyotą jadącą od strony ronda przy Gali.

Zdarzenie to wywołało sporo kontrowersji. Karetka jechała do szpitala z kobietą w zagrożonej ciąży, gdzie puls dziecka był bardzo słabo wyczuwalny. Z relacji świadków, a także nagrań zarówno miejskiego monitoringu, jak i kamer zamontowanych w samochodach wynika, że kierowca ambulansu wjeżdżając na skrzyżowanie zaczął zwalniać. Dla jego kierunku wyświetlane było bowiem czerwone światło, powinien więc zachować szczególną ostrożność. Kiedy upewnił się, że kierowcy z obu stron się zatrzymali, przyśpieszył. Po chwili w bok karetki uderzyło audi, które poruszało się prawym pasem. Wskazywano również na fakt, iż na lewym pasie kierowcy stali oczekując, aż karetka opuści skrzyżowanie.

Do tego typu sytuacji w całym kraju dochodzi dość często, dlatego też od dłuższego czasu trwają prace zmierzające do tego, aby ograniczyć wypadki z udziałem karetek, radiowozów czy też wozów straży pożarnej. Utworzony został właśnie Parlamentarny Zespół ds. Trzeciego Sygnału dla Pojazdów Uprzywilejowanych. Obecnie każdy pojazd uprzywilejowany używa dwóch sygnałów: świetlnego i dźwiękowego. Zadaniem zespołu będzie wprowadzenie trzeciego. Chodzi o urządzenie, które po zamontowaniu w pojeździe, wysyłało będzie sygnał radiowy o zasięgu ok. 200 m, który trafi do zamontowanych w samochodach radioodbiorników.

Kierowca, niezależnie od tego, jakiej w danym momencie słucha stacji, usłyszy komunikat: „Uwaga, pojazd na sygnale, proszę ułatwić przejazd”. Komunikat zostanie nadany nawet wtedy, gdy kierowca nie będzie słuchał radia, lecz np. muzykę z płyty CD czy też innego nośnika. Pozwala na to system RDS, który posiada opcję przerywania działania odtwarzaczy na rzecz nadania komunikatów radiowych. Kolejnym celem wprowadzenia trzeciego sygnału, jest ułatwienie przejazdu pojazdom uprzywilejowanym. Kierowcy będą mieli bowiem więcej czasu na utworzenie korytarza życia.

(fot. archiwum)

39 komentarzy

  1. jak ktoś głuchy i ślepy to radio też mu nie pomoże.

  2. Ratownik starej daty

    A jak zbadano puls płodu ? Przecież to zdanie to jakaś bzdura kompletna . Ktoś się tam ręką dostał i wygadał czy jak ???? Czekam na konstruktywną odpowiedź.

    • Ręczny aparat KTG. Do kupienia w dobrej aptece sa kilka surówek.

    • W międzyczasie pewnie przegapiłeś człowieka na księżycu i parę innych technologicznych odkryć.

    • Ratownik starej daty

      PULS !!! KTG monitoruje czynność serca .
      Puls to fala tętna, badana na tętnicach. Więc jak?????

  3. W Lublinie są przecież inteligentne światła, wprowadzić zieloną falę dla karetek i straży pożarnej. Była mowa o czymś takim dla autobusów to czemu nie karetek?!
    A wracając do rzeczywistości to ten inteligentny system jest tak inteligenty jak większość kierowców: „System Zarządzania Ruchem w Lublinie: Na usprawnienie ruchu jednak poczekamy. System musi się „nauczyć” ruchu na lubelskich drogach. – To może potrwać trzy miesiące” A ja głupi czekałem, kiedy go wprowadzą bo jak będzie wypadek to światła zareagują … a tu okazuje się, że zareagują – trzy miesiące po wypadku :D.
    28 mln wyrzucone w błoto bo wszyscy widzą co się zmieniło.

Kursy walut

  • USD 4.3354zł 0.21%
  • GBP 5.369zł 0.8%
  • EUR 4.7239zł 0.34%
  • CHF 4.7142zł 0.58%

Polub nas