Uwaga, pojazd na sygnale, proszę ułatwić przejazd: Taki komunikat usłyszą kierowcy, kiedy będzie się zbliżał pojazd uprzywilejowany

Ruszyły prace związane z wprowadzeniem trzeciego sygnału dla pojazdów uprzywilejowanych. Będą one nadawać sygnał radiowy odbierany przez zamontowane w samochodach radioodbiorniki. Audycja, której słucha kierowca zostanie przerwana, nadany zostanie komunikat o nadjeżdżającym na sygnale pojeździe.

Zaledwie przed kilkoma dniami opisywaliśmy wypadek, jaki miał miejsce na skrzyżowaniu Drogi Męczenników Majdanka oraz ul. Fabrycznej, Łęczyńskiej i Wolskiej w Lublinie. Miało tam miejsce zderzenie karetki pogotowia ratunkowego z dwoma samochodami osobowymi. Jak już informowaliśmy, karetka jechała od strony Majdanka. Na skrzyżowaniu w bok pojazdu uderzyło audi, którego kierowca poruszał się ul. Łęczyńską. Wytrącona z toru jazdy karetka zderzyła się jeszcze z toyotą jadącą od strony ronda przy Gali.

Zdarzenie to wywołało sporo kontrowersji. Karetka jechała do szpitala z kobietą w zagrożonej ciąży, gdzie puls dziecka był bardzo słabo wyczuwalny. Z relacji świadków, a także nagrań zarówno miejskiego monitoringu, jak i kamer zamontowanych w samochodach wynika, że kierowca ambulansu wjeżdżając na skrzyżowanie zaczął zwalniać. Dla jego kierunku wyświetlane było bowiem czerwone światło, powinien więc zachować szczególną ostrożność. Kiedy upewnił się, że kierowcy z obu stron się zatrzymali, przyśpieszył. Po chwili w bok karetki uderzyło audi, które poruszało się prawym pasem. Wskazywano również na fakt, iż na lewym pasie kierowcy stali oczekując, aż karetka opuści skrzyżowanie.

Do tego typu sytuacji w całym kraju dochodzi dość często, dlatego też od dłuższego czasu trwają prace zmierzające do tego, aby ograniczyć wypadki z udziałem karetek, radiowozów czy też wozów straży pożarnej. Utworzony został właśnie Parlamentarny Zespół ds. Trzeciego Sygnału dla Pojazdów Uprzywilejowanych. Obecnie każdy pojazd uprzywilejowany używa dwóch sygnałów: świetlnego i dźwiękowego. Zadaniem zespołu będzie wprowadzenie trzeciego. Chodzi o urządzenie, które po zamontowaniu w pojeździe, wysyłało będzie sygnał radiowy o zasięgu ok. 200 m, który trafi do zamontowanych w samochodach radioodbiorników.

Kierowca, niezależnie od tego, jakiej w danym momencie słucha stacji, usłyszy komunikat: „Uwaga, pojazd na sygnale, proszę ułatwić przejazd”. Komunikat zostanie nadany nawet wtedy, gdy kierowca nie będzie słuchał radia, lecz np. muzykę z płyty CD czy też innego nośnika. Pozwala na to system RDS, który posiada opcję przerywania działania odtwarzaczy na rzecz nadania komunikatów radiowych. Kolejnym celem wprowadzenia trzeciego sygnału, jest ułatwienie przejazdu pojazdom uprzywilejowanym. Kierowcy będą mieli bowiem więcej czasu na utworzenie korytarza życia.

(fot. archiwum)

39 komentarzy

  1. Trwają prace?
    Mam 39 lat i będąc w szkole średniej potrafiłem to zrobić. Czyli plus minus 20 lat temu miałem pojęcie o takim sygnale. A tu trwają prace. Czy teraz fachowcy się cofają?

    • Popatrz na np. Beoing’a czy Microsoft. Współczesne produkty są pełne usterek. Czyżby nowe pokolenie jest gorszymi inżynierami, niż starsze pokolenie? Myślę, że tak. za to są świetnymi marketigowcami.

  2. A co, jak radio będzie wyłączone ?! Automatycznie się włączy ?

    • Jeżeli wykorzysta się sygnał RDS to większość nowych odtwarzaczy da się automatycznie „poprosić” żeby przyłączyły się z CD lub MP3 na odbiór informacji typu traffic czy info czy nawet automatycznie włączyły się. Wszystko zależy od producenta ale skuteczność rozwiązania powinna w znacznym stopniu wzrosnąć.

  3. No ładnie, wszystkie radia w promieniu 200m ten komunikat, nawet w bloku, impreza trwa z radia, a karetka klucząc po okolicznych ulicach w korkach będzie nadawać taki komunikat nawet w domach przez wiele minut, trochę lipa

    • Tiaa. Domówka przy radio Lublin luuubie tooo. Żal mi Cie

      • No przecież ma przerywać odtwarzanie nawet cd itp, więc radio miałem na myśli odbiornik radiowy, który używam do odtwarzania

    • Jakby ludzie za kółkiem ogarniali sytuację na drodze, to takie komunikaty nie były by potrzebne. A tak … quid pro quo.

    • W domowym radiu RDS – pomyśl trochę

      • W domowym radiu bywa RDS. Bardziej pewnie chodzi o RDS TP/TA ale nawet tego nie posiadają wszystkie radioodbiorniki w samochodach.

  4. To juz gdzies funkcjonuje na swiecie czy to nasi swiatli wybrancy narodu wpadli na ten genialny pomysl?

    • Na skrzyżowaniu mogłoby się zaświecać czerwone we wszystkich kierunkach podczas zbliżania się pojazdu uprzywilejowanego.
      Może takie rozwiązanie byłoby lepsze 😉

      • Znając naszych inżynierów ruchu to prędzej zielone dla wszystkich i wolna amerykanka 😛

  5. Niech Facebooka wyłącza w telefonach.

  6. kurde, a ja mieszkam na ulicy gdzie jest straż… to już radia ojca dyrektora nie posłucham…

  7. Ciekawe jaka kara spotkała tego kierowcę autobusu co blokował przejazd pojazdu uprzywilejowanego….

  8. A nie prościej byłoby aby pojazd uprzywilejowany zdalnie blokował światła na skrzyżowaniu na czerwone. Wszystkie samochody stają i nie ma wypadku tak jak ostatni wypadek karetki w lublinie.

  9. Zapewne, system będzie wykorzystywał funkcję „TP” – problem w tym, że większość kierowców ją wyłącza z prostego powodu: radiostacje sygnałem Traffic Program wykorzystują do przesyłania informacji drogowych, podpinając pod to reklamy… A że nie każdy chce korzystać z tej „dogodności”, więc wyłącza funkcję „TP”, zatem sygnał z karetki też nie dotrze…

    • Będzie korzystać z funkcji TA – Traffic Announcement, ale to też trzeba mieć aktywne, więc czas pokaże na ile będzie to skuteczne. Jak ktoś jest głuchy i do tego głupi, to nic nie pomoże.

      • Tyle, że funkcja TA jest dostępna w stosunkowo nowych odbiornikach. Starsze generacje RDS mają zwykle jedynie funkcję TP…

  10. Nie ważne, zadziała, nie zadział, ważne aby nasi dorwali się do tych funduszy

  11. dobry pomysł bo co do niektórych kretynów drogowych nie dociera że właśnie jadą ratować czyjeś życie !

  12. Porażka!!!Będzie to dotyczyć przejazdów np.kolejowych?A może przejazdów rowerowych?Pieszy niebawem dostanie kolejne prawo „już przed pasami mam pierwszeństwo” i to dopiero będzie się działo.Może wzmocnić sygnał w niektórych karetkach i radiowozach a nie znowu pewnie milionowy plan.

  13. nie bedzie to dobrze dzialac, to mogli wprowadzic dawno temu ale nei slyszalem w swiecie czegos takiego w dzialaniu.

  14. urodzony w latach ’90, prawo jazdy mam od 10 lat i tyle czasu jeżdżę. nigdy nie widziałem problemu z dostrzeżeniem pojazdu uprzywilejowanego, używającego sygnałów świetlnych i dźwiękowych. może zamiast dodawać trzeci, piąty, dziesiąty sygnał i leczyć objawy, trzeba się pochylić nad przyczyną problemu – czyli półgłówstwem, brakiem koncentracji, złym szkoleniem kierowców.
    jestem przekonany, że jak ktoś ma problem z dwoma sygnałami, to dodawanie kolejnych nic w ich przypadku nie zmieni a tylko dodatkowo utrudni życie pozostałym osobom.
    rozwiązanie: kamerki we wszystkich pojazdach uprzywilejowanych, każdy pojazd utrudniający przejazd rejestrować, dokumentować i dożywotnio zabierać uprawnienia. nie na rok, nie mandat – dożywotnie wyeliminowanie zza kierownicy

  15. Pabloo(oryginał)

    I poprosimy o „wdech.. wydech” w systemie ciągłym, dla idiotow i blondynek oraz „odłóż telefon imbecylu ” dla fejsbukowcow i tuiterow.

  16. Ile kasy poszło na system sterowania światłami na skrzyżowaniach? W cywilizowanych krajach komputer sam daje służbom jadącym na sygnale zielone światło. Oczywiście u nas się nie da…

  17. Taaa jak taki Idiota nie będzie chciał zwolnić to i taki sygnał w tym nie pomoże bo tacy Kozacy uważający się za miszczów kierownicy myślą że zdążą przejechać jeszcze przed pojazdem uprzywilejowanym jadącym na sygnale

  18. W USA już są prowadzone prace nad systemem włączania zielonego światła dla nadjeżdżających pojazdów uprzywilejowanych. I to ma największy sens.

    A w radiu samochodowym można RDS wyłączyć.
    A samochody firmowe z leasingu często nie mają radia bo właściciel nie chce płacić abonamentu.

  19. Cytat z artykułu w Gazecie Wyborczej:

    Przed nadjeżdżającą karetką światło zmieni się na zielone, spóźniony autobus też trafi na skrzyżowaniu na wolną drogę. Taką inteligentną sygnalizację Lublin będzie miał w 2014 roku

    Przetarg wygrała właśnie hiszpańska firma Aeronaval de Construcciones e Instalaciones. Za swoją dwuletnią pracę dostanie ona przeszło 24 mln zł. Część tych wydatków pokryje Unia Europejska.

    He, he. To miało być w Lublinie w 2014 roku. Gdzie to jest?

    • Ale pytanie normalnie do „Milionerów”.Coś poszło nie tak,kasa przepadła w czarnej dziurze wszechświata.A ” Lublin” to miasto korupcji i układów i oczywiście czyiś inspiracji.

    • w kieszeni prezesa bo konta nie ma 😉

  20. 27.05.2019 – Gliwice mogą się pochwalić nowoczesnym systemem sterowania ruchem drogowym. To pierwsze miasto w Polsce, które wprowadziło system nadawania priorytetu przejazdu przez skrzyżowania dla autobusów miejskich i służb ratowniczych.

  21. jak ktoś głuchy i ślepy to radio też mu nie pomoże.

  22. Ratownik starej daty

    A jak zbadano puls płodu ? Przecież to zdanie to jakaś bzdura kompletna . Ktoś się tam ręką dostał i wygadał czy jak ???? Czekam na konstruktywną odpowiedź.

    • Ręczny aparat KTG. Do kupienia w dobrej aptece sa kilka surówek.

    • W międzyczasie pewnie przegapiłeś człowieka na księżycu i parę innych technologicznych odkryć.

    • Ratownik starej daty

      PULS !!! KTG monitoruje czynność serca .
      Puls to fala tętna, badana na tętnicach. Więc jak?????

  23. W Lublinie są przecież inteligentne światła, wprowadzić zieloną falę dla karetek i straży pożarnej. Była mowa o czymś takim dla autobusów to czemu nie karetek?!
    A wracając do rzeczywistości to ten inteligentny system jest tak inteligenty jak większość kierowców: „System Zarządzania Ruchem w Lublinie: Na usprawnienie ruchu jednak poczekamy. System musi się „nauczyć” ruchu na lubelskich drogach. – To może potrwać trzy miesiące” A ja głupi czekałem, kiedy go wprowadzą bo jak będzie wypadek to światła zareagują … a tu okazuje się, że zareagują – trzy miesiące po wypadku :D.
    28 mln wyrzucone w błoto bo wszyscy widzą co się zmieniło.

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 4.2396zł 1.14%
    • GBP 5.2164zł 0.17%
    • EUR 4.5792zł 0.05%
    • CHF 4.3403zł 0.19%

    Polub nas

    Darmowe ogłoszenia lokalne

      Materiały wideo

      Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
      99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
      W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
      W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)
      Szturm Twierdzy Zamość 2019

      Co? Gdzie? Kiedy?

      #zostańwdomu z Muzeum Wsi Lubelskiej | Oferta kulturalna Muzeum w sieci
      #zostańwdomu i weź udział w warsztatach kultury online
      Pilecki.Raport
      Zaproszenie na Festiwal Teatralny „Zwierciadła”
      CITY TRAIL: czas na ostateczne rozstrzygnięcia
      x

      Szanowny Czytelniku!

      Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych w celach personalizacji treści marketingowych, dzięki czemu otrzymujesz:

      Lepszą jakość strony. Możemy dostosowywać treści pasujące do poszczególnych grup odbiorców.

      Reklam jest mniej i są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb. Dzięki reklamom finansujemy nasz rozwój, dzięki czemu nasz serwis nie wymaga opłat

      Twoje dane są u nas bezpieczne.Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityka Prywatności.

      Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez ITLU sp z o.o. oraz naszych Partnerów, Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych w Serwisach przez ITLU sp. z o.o. i Partnerów w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług.

      Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

      Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania treści i reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

      Kto jest administratorem danych osobowych?

      Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. spółka ITLU Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz nasi Partnerzy (reklamodawcy).

      Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

      Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:

      • w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
      • w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).

      Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie a także badań analitycznych w tych celach.

      Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

      Twoje prawa

      Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć.

      Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym będzie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.

      * Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.