Czwartek, 18 kwietnia 202418/04/2024
690 680 960
690 680 960

Teraz paszport uzyskasz jeszcze łatwiej. Sprawdź, co się zmieniło

Od 13 listopada 2022 formalności związane z wnioskowaniem o paszport będą jeszcze prostsze. – Usprawniamy funkcjonowaniu rejestrów centralnych. Odchodzimy od wypełniania wniosku paszportowego odręcznie. O możliwości odbioru gotowych dokumentów urząd poinformuje smsem lub mailowo, jeśli podamy swoje dane kontaktowe. Dzięki nowej e-usłudze będzie też można zgłosić online utratę lub uszkodzenie paszportu – podkreśla pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński.

Nowe e-usługi

Jeżeli przy wypełnianiu wniosku podasz swój numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, zostaniesz powiadomiony o tym, że nowy paszport jest gotowy do odbioru. Przy odbiorze paszportu organ wydający będzie mógł potwierdzić Twoją tożsamość także na podstawie odcisku palca.

Dzięki nowym e-usługom sprawdzisz również:

  • swoje dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP),
  • czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru,
  • ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego,
  • a osoby, które złożyły wniosek o paszport za granicą, będą mogły potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, który dostarczył kurier.

Zgłoś online utratę paszportu!

– Cyfryzujemy Polskę, aby wszystkim nam żyło się wygodniej i każdy mógł załatwić sprawy urzędowe online. Nowy Rejestr Dokumentów Paszportowych będzie częścią sześciu innych rejestrów centralnych, w tym dowodów osobistych, stanu cywilnego, czy numerów PESEL. Wiarygodne informacje, zgodne z dokumentami, to fundament cyfrowego urzędu. Pomaga optymalizować procesy, ale przede wszystkim jest realnym udogodnieniem dla obywateli, dając im dostęp do urzędu 24h na dobę z dowolnego miejsca na świecie. Rejestr Dokumentów Paszportowych pozwoli coraz więcej spraw związanych z paszportami zrealizować przez Internet, bez konieczności wizyty w urzędzie – wyjaśnia minister Cieszyński.

Jednym z udogodnień, które oddajemy w ręce obywateli, jest możliwość zgłoszenia online uszkodzenia paszportu albo innego dokumentu paszportowego. Można to zrobić w trzech prostych krokach:

1.    Zweryfikuj swoją tożsamość online. Możesz to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu.
2.    Wejdź na portal gov.pl w zakładkę „Usługi dla Obywatela”. Znajdź e-usługę „Zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego”.
3.    Kliknij „Wyślij zgłoszenie” i potwierdź za pomocą e-podpisu, profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Uwaga! Punkty paszportowe będą nieczynne!

W związku z wdrożeniem nowego systemu, od 8 listopada (godz. 14.00) do 13 listopada (godz.00) czasu środkowo-europejskiego organy paszportowe w kraju i za granicą nie będą przyjmować wniosków o paszporty, ani wydawać dokumentów paszportowych.
Jeśli więc dostałeś powiadomienie, że odbiór paszportu przypada w tym terminie, prosimy o udanie się do punktu paszportowego najpóźniej 8 listopada do godz. 14.00. W przypadku uzasadnionej potrzeby w tym okresie, będzie można uzyskać paszport tymczasowy.

Wprowadzeniu nowego Rejestru Dokumentów Paszportowych towarzyszy kampania informacyjna.

Teraz paszport uzyskasz jeszcze łatwiej. Sprawdź, co się zmieniło

Teraz paszport uzyskasz jeszcze łatwiej. Sprawdź, co się zmieniło

Teraz paszport uzyskasz jeszcze łatwiej. Sprawdź, co się zmieniło

(fot. archiwum)

Komentarze wyłączone

Z kraju