Wtorek, 23 kwietnia 202423/04/2024
690 680 960
690 680 960

Sceny z historii Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie trafią na mural. Ma on mieć 80 metrów długości

Na murze oporowym przy ul. Mełgiewskiej powstanie mural nawiązujący do historii i działalności Fabryki Samochodów Ciężarowych. Trwa przyjmowanie pomysłów na to, jak ma on wyglądać.

Lubelskie Centrum Kultury ogłosiło konkurs, którego celem jest wyłonienie projektu koncepcyjnego muralu o tematyce związanej z historią i działalnością Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie. Miejscem przewidzianym do realizacji muralu jest mur oporowy przy ulicy Mełgiewskiej. Mural ma mieć wymiary 82 metry długości i 2,3 metra wysokości. Z tego 10 metrów z prawej strony może być przeznaczone na umieszczenie logotypów sponsorów.

Jak podkreślają organizatorzy konkursu, w projekcie muralu muszą zostać zawarte sceny z historii Fabryki Samochodów Ciężarowych, w tym między innymi związane z otwarciem fabryki oraz wydarzeniami Lubelskiego Lipca `80 i stanu wojennego `81. Do tego oczywiście nie powinno zabraknąć produkowanych przy ul. Mełgiewskiej pojazdów takich jak m.in. Lublin 51, Żuk w rożnych wersjach, Lublin I, II i III oraz SKOT. Projekty prac przyjmowane będą do 20 sierpnia, zaś autor zwycięskiej otrzyma nagrodę finansową w kwocie 4 tys. złotych.

Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie powstała W 1952 roku. Jako pierwsze produkowano tam samochody Lublin 51, które były kopią radzieckiego Gaza 51. Na pojazdach umieszczono jednak lubelskie logo. W latach 50. XX wiek w fabryce zaczęły powstawać własne koncepcje, w tym chyba najbardziej znany Żuk. Fabrykę w tamtych latach zaliczano do największych zakładów motoryzacyjnych w socjalistycznej Polsce. Jak jednak uważają specjaliści, patrząc na jej moce produkcyjne, był to największy tego typu zakład w kraju.

(fot. Google Street View)

13 komentarzy

  1. Dobrze redakcja zauważyła… był. Szkoda że nie … jest.

  2. Płakać się chce na wspomnienia…: ( Odlewnia kolejna… pamiętam te zakłady z połowy lat 80 tych… Odlewnię tzn to ,co z niej zostało chyba w 2006 gdy zobaczyłem po 20 latach… nie poznałem- sam szkielet hali… widok wydawał się znajomy ale… tragedia!

    • Podziękuj mężowi Pani Zycie G. On już dobrze o to zadbał, żebyś tego nie poznał.

  3. Miećka Aniołowa

    KristOF piszesz chyba o odlewni Ursusa, a nie dawnego FSC…

  4. Podobno tak wspaniale się Polska rozwija w czym pomaga nam dzielnie unia

  5. Tak jest jak rządzi P.O.w połączeniu z PSL i SLD to czego się spodziewać.Zniszczyli wszystkie większe zakłady,a teraz koryta trochę obcieli to wszystkie te szumowiny to biznesmeny i dewelopery.W centrum miasta działki za grosze wykupili i teraz pałace sobie stawiają itp.ale ciemnota dalej Żuka popierać i teraz malować.Rozkradzione wyprzedane co tylko się da i dalej ta banda siedzi w urzędach na stołkach i łapuwy idą.

  6. Podziękujmy ekipie Wałęsy, razem z niezastąpionym profesorem balcerowiczem – dzisiejszym czołowym doradcą ekonomicznym brylującym w TVN-ie…. może mural powinien racze przedstawiać sceny z rozwalania fabryki, a nie grzęźnięcie w sentymentach? Byłoby bardziej wymownie

  7. Pan Cieć z Alei Lubartowskiej w Mieście Inspiracji (d.Lublin)

    Niedługo z samej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie pozostaną te sceny z historii…
    Tacy Rumuni, ocalili i mają swoją Dacię, Czesi co prawda zaprzedali się Niemcom, ale Skodę mają, a u nas będą sceny z historii… mądry Polak po szkodzie…
    Dobre bo polskie ???

    • Dacia jest częścią Reanult. Niemcy najpierw przyszli do Polski, ale „niemiec jest zły”, więc wybraliśmy koreańczyka. Efekt każdy widzi.

  8. Kradło się co się dało , całe żuki wyjeżdżały w częściach z fabryczki . Działało to jak dobry zegarek. Dziewczyny na magazynach , kierowcy dużych ciężarówek , dowódcy zmiany wartowników . Łatwiej wtedy było kupić składaka niż żuka fabrycznego. Milicja dwa razy robiła nalot na moje ranczo , sterty przerzucali , wszystką słomę ze stodoły wyrzucili ale nic nie znaleźli . Główka wtedy pracowała . Mrówki wynosili w kieszeniach malutkie fanty . Czasami udało się coś wynieść komuś w aktówce. Ale to były malutkie płoteczki .

  9. FSC zostało wyłożone powoli jak nasza gospodarka teraz przez tą pseudo pandemie. Doprowadzili do upadku żeby obcy kapitał mógł wykupić co się da za bezcen i zniszczyć potencjalną konkurencje. Podobnie dzieje się teraz z Polską gospodarką. Duże zagraniczne molochy przetrwają a mali przedsiębiorcy upadną. Na razie jeszcze się nie burzą bo nadostawali dofinansowań i kredytów ale to się skończy a kryzys i zniszczenia pozostaną. Ludzie zaczną pracować online wiec nie będzie potrzebnych tyle drukarni. Będą mniej jeździć samochodami wiec będą się mniej psuły wiec części się będą gorzej sprzedawać i tak dalej. Ktoś kto myśli że wszystko wróci do normy jest w błędzie bo nasz rząd (żydowski) zrobi wszystko żeby tak się nie stało.

  10. Miećka Aniołowa Tak o odlewni Ursusa w połowie lat 80tych wspomniana odlewnia była pod względem nowoczesności drugą w europie!

Z kraju