Sceny z historii Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie trafią na mural. Ma on mieć 80 metrów długości
22:24 20-07-2020
Lubelskie Centrum Kultury ogłosiło konkurs, którego celem jest wyłonienie projektu koncepcyjnego muralu o tematyce związanej z historią i działalnością Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie. Miejscem przewidzianym do realizacji muralu jest mur oporowy przy ulicy Mełgiewskiej. Mural ma mieć wymiary 82 metry długości i 2,3 metra wysokości. Z tego 10 metrów z prawej strony może być przeznaczone na umieszczenie logotypów sponsorów.
Jak podkreślają organizatorzy konkursu, w projekcie muralu muszą zostać zawarte sceny z historii Fabryki Samochodów Ciężarowych, w tym między innymi związane z otwarciem fabryki oraz wydarzeniami Lubelskiego Lipca `80 i stanu wojennego `81. Do tego oczywiście nie powinno zabraknąć produkowanych przy ul. Mełgiewskiej pojazdów takich jak m.in. Lublin 51, Żuk w rożnych wersjach, Lublin I, II i III oraz SKOT. Projekty prac przyjmowane będą do 20 sierpnia, zaś autor zwycięskiej otrzyma nagrodę finansową w kwocie 4 tys. złotych.
Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie powstała W 1952 roku. Jako pierwsze produkowano tam samochody Lublin 51, które były kopią radzieckiego Gaza 51. Na pojazdach umieszczono jednak lubelskie logo. W latach 50. XX wiek w fabryce zaczęły powstawać własne koncepcje, w tym chyba najbardziej znany Żuk. Fabrykę w tamtych latach zaliczano do największych zakładów motoryzacyjnych w socjalistycznej Polsce. Jak jednak uważają specjaliści, patrząc na jej moce produkcyjne, był to największy tego typu zakład w kraju.
(fot. Google Street View)
Dobrze redakcja zauważyła… był. Szkoda że nie … jest.
Płakać się chce na wspomnienia…: ( Odlewnia kolejna… pamiętam te zakłady z połowy lat 80 tych… Odlewnię tzn to ,co z niej zostało chyba w 2006 gdy zobaczyłem po 20 latach… nie poznałem- sam szkielet hali… widok wydawał się znajomy ale… tragedia!
Podziękuj mężowi Pani Zycie G. On już dobrze o to zadbał, żebyś tego nie poznał.
KristOF piszesz chyba o odlewni Ursusa, a nie dawnego FSC…
Podobno tak wspaniale się Polska rozwija w czym pomaga nam dzielnie unia
Tak jest jak rządzi P.O.w połączeniu z PSL i SLD to czego się spodziewać.Zniszczyli wszystkie większe zakłady,a teraz koryta trochę obcieli to wszystkie te szumowiny to biznesmeny i dewelopery.W centrum miasta działki za grosze wykupili i teraz pałace sobie stawiają itp.ale ciemnota dalej Żuka popierać i teraz malować.Rozkradzione wyprzedane co tylko się da i dalej ta banda siedzi w urzędach na stołkach i łapuwy idą.
Podziękujmy ekipie Wałęsy, razem z niezastąpionym profesorem balcerowiczem – dzisiejszym czołowym doradcą ekonomicznym brylującym w TVN-ie…. może mural powinien racze przedstawiać sceny z rozwalania fabryki, a nie grzęźnięcie w sentymentach? Byłoby bardziej wymownie
Niedługo z samej Fabryki Samochodów Ciężarowych w Lublinie pozostaną te sceny z historii…
Tacy Rumuni, ocalili i mają swoją Dacię, Czesi co prawda zaprzedali się Niemcom, ale Skodę mają, a u nas będą sceny z historii… mądry Polak po szkodzie…
Dobre bo polskie ???
Dacia jest częścią Reanult. Niemcy najpierw przyszli do Polski, ale „niemiec jest zły”, więc wybraliśmy koreańczyka. Efekt każdy widzi.
Kradło się co się dało , całe żuki wyjeżdżały w częściach z fabryczki . Działało to jak dobry zegarek. Dziewczyny na magazynach , kierowcy dużych ciężarówek , dowódcy zmiany wartowników . Łatwiej wtedy było kupić składaka niż żuka fabrycznego. Milicja dwa razy robiła nalot na moje ranczo , sterty przerzucali , wszystką słomę ze stodoły wyrzucili ale nic nie znaleźli . Główka wtedy pracowała . Mrówki wynosili w kieszeniach malutkie fanty . Czasami udało się coś wynieść komuś w aktówce. Ale to były malutkie płoteczki .
i czym ty się złodzieju chwalisz???
FSC zostało wyłożone powoli jak nasza gospodarka teraz przez tą pseudo pandemie. Doprowadzili do upadku żeby obcy kapitał mógł wykupić co się da za bezcen i zniszczyć potencjalną konkurencje. Podobnie dzieje się teraz z Polską gospodarką. Duże zagraniczne molochy przetrwają a mali przedsiębiorcy upadną. Na razie jeszcze się nie burzą bo nadostawali dofinansowań i kredytów ale to się skończy a kryzys i zniszczenia pozostaną. Ludzie zaczną pracować online wiec nie będzie potrzebnych tyle drukarni. Będą mniej jeździć samochodami wiec będą się mniej psuły wiec części się będą gorzej sprzedawać i tak dalej. Ktoś kto myśli że wszystko wróci do normy jest w błędzie bo nasz rząd (żydowski) zrobi wszystko żeby tak się nie stało.
Miećka Aniołowa Tak o odlewni Ursusa w połowie lat 80tych wspomniana odlewnia była pod względem nowoczesności drugą w europie!