Pracownia już działa. Teraz podpisano umowę na konstruowanie i wdrażanie pojazdów z napędem elektrycznym i wodorowym (zdjęcia)

Powiat Lubelski sfinalizował rozpoczętą w 2019 r. współpracę z Siecią Badawczą Łukasiewicz Instytut Elektrotechniki . Jej zakres obejmuje konstruowanie i wdrażanie pojazdów z napędem elektrycznym i wodorowym.

W środę podpisana została umowa o współpracy naukowo-badawczej pomiędzy Powiatem Lubelskim a Siecią Badawczą Łukasiewicz Instytut Elektrotechniki. Tym samym sfinalizowano rozpoczętą w 2019 r. współpracę, której zakres obejmuje konstruowanie i wdrażanie pojazdów z napędem elektrycznym i wodorowym. Wyniki prowadzonych prac będą miały też zastosowanie w procesach dydaktycznych w prowadzonym przez Powiat Lubelski Zespole Szkół Techniki Rolniczej im. W. Witosa w Piotrowicach. W grę wchodzą także nowe obszary współpracy w perspektywie finansowej UE przypadającej na lata 2021-2027.

Na bazie tej współpracy, w Zespole Szkół w Piotrowicach powstała już pracownia konstrukcyjno-wdrożeniowa, zajmująca się konstruowaniem pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

– Głównym powodem, naszego wejścia w ten obszar współpracy jest to, aby w naszej szkole, kształcenie było na dużo wyższym poziomie. Jest to typowo branżowa placówką, a jej głównym profilem jest mechanizacja rolnictwa. Musimy zachęcać młodych ludzi, aby mieli dostęp do innowacji i najnowszych rzeczy. Bardzo ważna jest również kwestia elektromobilności. Mamy nadzieję, że w tym kierunku będą szły nasze dalsze rozmowy i to przyniesie pozytywne rezultaty – mówił Starosta Lubelski Zdzisław Antoń.

Dyrektor Łukasiewicz Instytut Elektrotechniki Sebastian Wydra dodał, że współpraca ze szkołą w Piotrowicach bardzo dobrze się rozwija, w załodze jest już jeden z absolwentów, z którego firma jest bardzo zadowolona. Uczniowie uzyskają też możliwość kształcenia w obszarze którym zajmuje się instytut.

Obecnie pracujący w oddziale w Piotrowicach naukowcy zajmują się m.in. działaniami związanymi z tworzeniem rozwiązań dotyczących koncepcji samochodu dostawczego o napędzie elektrycznym. Uzyskał on wysokie oceny Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, zajmując trzecie miejsce w pierwszym etapie konkursu na stworzenie tego typu pojazdu.

Pojazd ma łączyć najlepsze cechy modeli z napędem spalinowym i elektrycznym. Ogniwo paliwowe działa na podobnej zasadzie jak akumulator, ale zamiast magazynować prąd i dostarczać go w czasie jazdy, tworzy energię elektryczną w czasie rzeczywistym. Paliwem ma być wodór, dzięki czemu pojazd nie wyemituje żadnych szkodliwych substancji, nie będzie też wymagał długotrwałego ładowania.

Wicestarosta Lubelski Andrzej Chrząstowski tłumaczył, że będą namawiać swoich partnerów, aby część prac odbywało się właśnie w Piotrowicach. Jednym z atutów ma być to, że Lublin i powiat lubelski posiadają bazę naukową, pozostało też część doświadczonych pracowników, którzy byli zatrudnieni w zakładach przy ul. Mełgiewskiej.

Dyrektor Instytutu podkreślił, że zakładane są różne możliwości współpracy, łącznie ze zlokalizowaniem pewnych czynności właśnie na Lubelszczyźnie, jednak na razie jest zbyt wcześnie, aby składać jakieś poważniejsze deklaracje.

(fot. lublin112, CBR)

15 komentarzy

  1. Planują elektryczne samochody a dróg powiatowych nie potrafią utrzymać – pobocza i rowy zarastają aż miło.

    • Zapomniałem dodać osiem gwiazdek.

      • pstryczek elektryczek

        Skąd ten brak wiary…?
        Przecież wystarczy ppodpis kilku polityków i cyk jestesmy potęgą z milionem aut elektrycznych… z najlepsza zaawansowaną innowacyjną itp technologią…!
        Po co dekadami bdać, konstruować i unowocześniać technologie hybrydowo/elektrycznych napędów tak jak to robią znani producenci aut z całego świata… jak wystarczy jedna decyzja kilku polityków…. toż to takie proste…

      • To masz: ***** PO

        • W powiatach akurat władzę sprawuje PiS z Wojewodą na czele. Sami sobie tak wybraliście to teraz macie, skończcie narzekać, nudne to już się robi.

      • nikt ci nie każe mieszkać na wyPiSdowie

  2. hehehe czy znów po pięknych szkicach pokażą prototyp z kabiną Lublina ?

  3. przecież wiadomo że nigdy taki pojazd nie wejdzie do produkcji bo to kosztuje miliardy i to Euro, poza tym opłacalność produkcji jest przy ilościach powyżej 100 tys szt rocznie, a na zyski można liczyć przy produkcji 1 mln rocznie. Produkcją samochodów zajmuje się kilka światowych koncernów dysponujących fabrykami, technologią , nieograniczonymi zasobami finansowymi i tam nie ma miejsca dla Piotrowic. Owszem niech się uczą ale niech nie mamią o wdrożeniach

  4. Ale bzdury! Z tego wszystkiego widać, iż chodzi tylko o przygarnięcie dużej kasy.

  5. Przecież to wszystko ściema. Tak samo jak z URSUSEM, wał wałem pogania.

  6. Aż dziw bierze że to nie w Chełmie , nowej kolebce PiS w regionie.

  7. Wiesz co robi ten miś? On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie – mówimy – to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo i nikt nie ma prawa się przyczepić, bo to jest miś społeczny, w oparciu o sześć instytucji, który sobie zgnije, do jesieni na świeżym powietrzu …

  8. Lekarz Niedzieli

    ciekawe w czym ten wodór będzie utrzymywany w aucie xD

Materiały wideo

Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

Co? Gdzie? Kiedy?

Jarmark Firlejowski, czyli dawne dworskie i rycerskie tradycje z czasów świetności magnackiego rodu
Malownicza Wąwolnica: Gwiazdą wydarzenia będzie Izabela Trojanowska
Zlot charytatywny na rzecz Lubelskiego Schroniska Dla Zwierząt
Zespół Pieśni i Tańca „Lublin” im. Wandy Kaniorowej zaprasza na przesłuchania
W weekend odbędzie się Festiwal Mieszkańców Kośminka