Piątek, 26 kwietnia 202426/04/2024
690 680 960
690 680 960

Powstający odcinek drogi ekspresowej S19 Lublin – Kraśnik otrzymał 736 milionów złotych unijnego dofinansowania

Połowę kosztów budowy drogi ekspresowej S19 pomiędzy Lublinem a Kraśnikiem pokryje unijne dofinansowanie. Decyzje w tej sprawie podjęła Komisja Europejska.

Komisja Europejska zatwierdziła dofinansowanie dla budowy drogi S19 na odcinku od węzła Lublin Węglin do węzła Kraśnik Południe. Chodzi o sporą kwotę, gdyż prawie 736 milionów złotych. Budowa 42 kilometrów trasy ma kosztować blisko 1,5 miliarda złotych. Odcinek, którego dotyczy decyzja Komisji Europejskiej, to fragment międzynarodowej trasy Via Carpatia, która ma połączyć Kłajpedę na Litwie z Salonikami w Grecji. W Polsce droga biegnie z północy na południe, wzdłuż wschodniej granicy.

Jak wyjaśniała minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, Via Carpatia to inwestycyjny priorytet rządu. Zgodnie z prawem unijnym każda duża inwestycja, która ma być dofinansowana z UE, musi uzyskać zgodę Komisji Europejskiej na takie wsparcie. Decyzja Komisji oznacza, że dofinansowanie jest pewne.

Przyszła trasa S19 Lublin – Rzeszów ma się zaczynać od obecnej obwodnicy Lublina w gminie Konopnica a kończyć przed Sokołowem Małopolskim i mieć długość blisko 130 km. Budowę podzielono na 12. odcinków, po sześć w województwie lubelskim i podkarpackim. Przygotowania do realizacji inwestycji trwają od dawna, zaś pierwsze umowy z wykonawcami podpisane zostały bowiem pod koniec października 2017 r. Oficjalnie prace pomiędzy Lublinem a Kraśnikiem ruszyły w październiku ub. roku. Jednak kilka tygodni wcześniej zaczęto wycinkę drzew czy też rozbiórkę budynków.

Po ukończeniu całej trasy nie tylko Lublin uzyska ekspresowe połączenie z Rzeszowem, lecz również mieszkańcy Rzeszowa będą mogli dojechać drogą ekspresową do Warszawy. Blisko 160 km trasy pomiędzy węzłami Rzeszów Wschód i Lublin Sławinek będzie można przejechać zgodnie z przepisami w około 90 minut. Kolejne 70 minut potrwa przejazd ok. 140 km S17 do węzła Zakręt pod Warszawą. W efekcie na pokonanie trasy z Rzeszowa do Warszawy kierowcy zaoszczędzą co najmniej godzinę.

(fot. Krzysztof Nalewajko/GDDKiA/zdjęcie ilustracyjne)

18 komentarzy

  1. A kiedy Lublin-Lubartow?

  2. Unia to lewacka Sodoma i Gomora, ale euraski w dowolnej kwocie zawsze chętnie przytulimy 🙂 Pecunia non olet.

  3. a wystarczy sięgnąć pamięcią raptem dekadę wstecz i zobaczyć jak ubogą mieliśmy sieć dwupasmówek w 2010… idzie ku dobremu!

  4. Wyimaginowana…

  5. a ta niedobra Unia, to wszystko po to byśmy się pozabijali na tych ekspresówkach

  6. Będą mieli z pisu co kraść heh Bareja jak 1000 procent

    • Na szczęście nie rządzi tereaz PO z PSL bo znów by nam powiedzieli a ch z tą Polską wschodnią. Teraz wreszcie ktoś się nami interesuje a gw i tvn mogą sobie skowyczeć o kradzeniu. Potrzaskaliśmy ich 12 lipca i można spokojnie rozbudowywać Polskę. A {PO z PSL ze swoimi klakierami mogą tu zawyć się na amen.

      • S19 dostało pozwolenie na budowę pod koniec kadencji PO po czym ruszyły prace związane z wykupami etc., Aż tu nagle po wyborach przetarg został unieważniony przez PiS właśnie i wstrzymany na 4 lata, gdyby PO dalej było przy władzy już latałbym do Rzeszowa 1,2h zamiast 3…… Zanim napiszesz kolejne idiotyzmy sprawdź ilość zaprojektowanych i wybudowanych dróg przez PO i zestaw to z tymi zaprojektowanymi i zbudowanymi przez PiS, z naciskiem na zaprojektowanymi bo realizować czyjś gotowy projekt to jak walić gruchę przy filmie porno ….. wiem wiem PiS chwali się budową dróg lokalnych, tego mu nie odbiorę ale jakim prawem twierdzą że budują je ze swojego programu rządowego o czym nachalnie informują na tablicach inwestycji skoro prawda jest taka że finansujemy to my kierowcy kolejną daniną do paliwa więc na tablicach powinien być zapis że drogę lokalną sfinansowali sobie kierowcy, w 80% ci korzystający z esek i tankujący co 3 dni, którym nawiasem mówiąc odracza się budowy dużych strategicznych inwestycji …..

        • Tak, a na EURO mieliśmy jechać nowiutką autostradą. Budowy przez PO, zrujnowały polskie firmy będące podwykonawcami i dostarczycielami materiałów. Przez podział na odcinki, dano szansę wielu podmiotom na realizację etapów i pracę jako wykonawca. Jest jeszcze aspekt dofinansowania przez UE, przeciwko któremu obstawali Wałęsa i Pitera.

          • No chyba sobie szare komórki zrujnowałeś…
            1. W lubelskim nie było nigdy planowanej autostrady
            2. organizację Euro to przyznano Polsce/Ukrainie w kwietniu 2007

            • Jasiu! Czy Ty tylko po lubelskim jeździsz? Jak Tusk obiecywał? Że na EURO 2012 pojedziemy nowiutką autostradą. Budowę Via Carpatia zainicjowano w 2006 roku, pod patronatem prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Zmiana rządów, przesunęła budowę w czasie, a buduje się przez przetargi;,, projektuj i buduj”.

  7. A wieśniaków i pisowska elita mówią że unia nic nie daje a tylko czekają dopłaty jeszcze niema a nawóz trzeba kupić a kiedyś każdy chłopak o tej porze papral się w krowich odchodach teraz mleczko im Buzek pod dom przywozi i mają czas mądrowac .

  8. 140 km w 70 min? jaka to prędkość? zmienią sie przepisy?

Z kraju