Środa, 01 maja 202401/05/2024
690 680 960
690 680 960

Pociągi do Włodawy mają wrócić na stałe, powstanie też nowa linia do Zamościa. Inwestycje zostały zatwierdzone

Wśród pierwszych inwestycji przeznaczonych do realizacji w ramach Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej znajdują się m.in. dwa zadania w naszym regionie. Chodzi o linię kolejową do Włodawy oraz do Zamościa. Lista projektów została właśnie przyjęta przez rząd.

W czwartek 9 stycznia posłowie przyjęli nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, która wprowadza Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej. Na realizację programu, którego głównym celem jest walka z wykluczeniem komunikacyjnym oraz budowa i odbudowa linii kolejowych do mniejszych miejscowości, rząd zaplanował przeznaczenie 6,6 mld zł do 2028 r. Kolej Plus to pierwszy program zakładający współpracę rządu i samorządów terytorialnych przy budowie i modernizacji infrastruktury kolejowej. Przewiduje ponadto bezpłatne przekazywanie linii kolejowych samorządom.

Program przewiduję przywracanie do ponownego użytku szlaków kolejowych, które obecnie są niewykorzystywane oraz wspieranie przewozów międzywojewódzkich. Samorządy województw będą mogły realizować przewozy kolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa, co w założeniach ma się przyczynić do poprawy komunikacji na terenach pozbawionych obecnie dogodnych połączeń kolejowych. Możliwe będzie przeznaczanie środków Funduszu Kolejowego na finansowanie lub współfinansowanie przez województwa zadań dotyczących zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowych przeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, że na początek program obejmie 20 inwestycji, w tym dwie w naszym regionie. W ten sposób z jednej strony ma zostać powstrzymana degradacja infrastruktury kolejowej na nieeksploatowanych lub wygaszanych liniach, z drugiej zaś poprawiona zostanie dostępność komunikacyjna terenów, na których znajdują się ujęte w programie linie. W województwie lubelskim do programu włączono linię kolejową nr 81 Chełm – Włodawa oraz nowe połączenie kolejowe na odcinku od Trawnik do Zamościa.

– W projekcie ustawy zakładamy, że w początkowym etapie przywrócimy kolej do 20 miejscowości, między innymi do Jastrzębia-Zdroju, Sokołowa Podlaskiego czy Włodawy. Uniemożliwimy likwidację linii kolejowych, uregulujemy kwestię połączeń kolejowych na granicach pomiędzy województwami i tym samym poprawimy dostępność komunikacyjną tych terenów. Ważne jest to, żeby komunikować regiony” – powiedział Adamczyk.

Plany dotyczące rewitalizacji trasy kolejowej z Chełma do Włodawy pojawiają się od kilku lat. Jest on cały czas wykorzystywana, jednak znajduje się ona w bardzo kiepskim stanie. Corocznie w okresie wakacyjnym uruchamiane są weekendowe szynobusy, z których korzystają zarówno turyści, jak też mieszkańcy okolicznych miejscowości. Dodatkowo korzystają z niej pociągi towarowe np. odbierające drewno pozyskane z licznych na tym terenie kompleksów leśnych.

Z kolei projekt budowy nowego połączenia kolejowego Lublin – Zamość zakłada uruchomienie nowej linii kolejowej na odcinku Trawniki – Zamość. Nowa linia ma usprawnić komunikację kolejową na tej trasie, wpisuje się również w inwestycję związaną z Centralnym Portek Komunikacyjnym. Z danych ministerstwa infrastruktury wynika, że w roku 1990 w Polsce było blisko 26 tys. km linii kolejowych. Od tamtej pory z eksploatacji wycofano około 7 tys. km linii. Jednocześnie sprawiło to, że około 100 miejscowości powyżej 10 tys. mieszkańców straciło dostęp do kolei.

(fot. archiwum)

13 komentarzy

  1. Tylko niech PKP przy okazji tych remontów ,zrobi przejazdy z zaporami ,bo jakoś dziwnie temat niestrzeżonych przejazdów jest przemilczany ,a co jakiś czas katastrofa bo ktos sie na takim przejezdzie mimo tych żółtych naklejek co to mialy tak poprawić bezpieczeństwo ,wladuje pod pociag .Te przejady z zaporami to jakieś grube miliardy kosztują czy jak ? że to taki temat tabu dla PKP ?

    • Na każdym skrzyżowaniu zrobić szlabany bo światła przerastają możliwości intelektualne Arniego i wielu innych.
      Chcesz żyć to się skup na prowadzeniu pojazdu jeśli nie to już lepiej pod pociąg niż w inny samochód.

      • Jak się wszędzie nie zwraca uwagi na światła to na takie słabsze (choć potrójne) przed przejazdem tym bardziej.

        A co to jest : „Centralnym Portek”? Reklama spodni?

      • Tak jest! A najlepiej to zrobić kolczatki przed przejazdami jak na wschodzie!

    • tobie pomoze i nam wszystkim jak oddasz pj dobrowolnie

  2. Co za głupota i wyrzucanie pieniędzy w błoto. Na tej trasie Chełm-Włodawa nikt nie będzie jeżdził. Paru turystów do lasu na grzyby i to wszystko. No chyba że dla Żydów do Sobiboru, żeby mieli łatwiej dojechać ale oni jeżdżą autokarami z Mosadem jako obstawa

  3. A Polergio pewnie łyso bo niepotrzebnie oddali wszystkie wagony.

  4. HAHAHAHAHHAHA a Adrian podejmie „swojom” decyzje.

  5. Jaka nowa linia do Zamościa? Jeżeli nie zostanie położony nowy tor bez elektryfikacji to dalej będzie się jechać 2h pociągiem do Lublina. Oni sami siebie oszukują kolej w tym regionie umarła. Stałem dzisiaj na przejeździe kolejowym o 22, pociąg do hrubieszow z Zamościa powiozl powietrze.

    • To tzw. Szprycha gdzieś muszą zacząć i pokazać że robią kolej do CPK a tu na Wschodzie jest potrzeba sukcesu w tej sprawie…

  6. Do Jerbie , ja akurat zyje jak zauważyłeś i widze światła i zapory .Nie moge jednak pojąć dlaczego PKP wydajac te milirady na remonty ,udaje że nie widzi problemu w tym ze na trasach kolejowych są niestrzezone przejazdy .Dlatego chciałbym wiedzieć dlaczego przy okazji remontów i wydawanych miliardów ,nie zrobi normalnych przejazdów z zaporami zamiast tych 'dzikich ” na których co jakiś czas wpierdzieli się po pociąg jakiś nieudacznik

    • ty jakis niedorozwój jesteś czy jak ? pociągu nie widzisz ? zapory potrzebujesz ? zamknij drzwi swego lokum a klucze wywal do kibla jeśli taki posiadasz i wody nie zapomnij spuścić – wszystkim nam pomożesz jak cie nie będzie na drodze

  7. Linia z Zamościa do Lublina powina być zeltflkowana to wstyd żeby takie miasto jak Zamość nie miała lini kolejowej

Z kraju