Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Od 6 grudnia korytarze życia i jazda na „suwak” obowiązkowe

Od jutra zaczną obowiązywać nowe przepisy na polskich drogach, które mają ułatwić i skrócić czas dojazdu służbom ratującym ofiary wypadków komunikacyjnych, a także poprawić płynność ruchu pojazdów w miejscach, gdzie tworzą się zatory.

Przepisy znowelizowanej ustawy Prawo o ruchu drogowym, które wchodzą jutro w życie, wprowadzają zasady zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach. Pierwszej, gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego, oraz drugiej, gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów.

Korytarze życia

Nowe przepisy wprowadzają obowiązek oraz określają zasady tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów uprzywilejowanych, ustępowania im pierwszeństwa oraz wskazują właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia tzw. korytarza życia. Ma to zapewnić swobodny przejazd pojazdów ratunkowych oraz skrócić czas dotarcia do poszkodowanych

Jak utworzyć korytarz życia? Kierowcy poruszający się lewym skrajnym pasem mają obowiązek zjechać na lewo, a poruszający się pozostałymi pasami – na prawo. Kierowcy mogą kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu dopiero po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego. Z utworzonego korytarza życia mogą korzystać tylko i wyłącznie pojazdy uprzywilejowane.

Jazda na „suwak”

W przypadku jazdy na „suwak” przepisy określają zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Wprowadzają także zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.

Kierowcy, którzy nie będą stosować się do nowych przepisów, muszą się liczyć z karami finansowymi lub skierowaniem wniosku o ukaranie do sądu.

Od 6 grudnia korytarze życia i jazda na „suwak” obowiązkowe

Od 6 grudnia korytarze życia i jazda na „suwak” obowiązkowe

(fot. ITD, MI)

37 komentarzy

  1. przepis dla cwaniaków

  2. Jesli c hodzi o jazde na sowak juz widze radoche cwaniakow na trasie lubatrow-lublin, w ciecierzynie. Dziady wciskaja sie z lewzego bez czekania a normalni ludzie na prawym czekaja

    • takie trudne do zrozumienia?

      @Xx a teraz nie będzie „wciskania”.
      Lewy, prawy, lewy, prawy…
      Ciężko zrozumieć?
      Jak zapłacisz mandat i z twojego OC będzie pokrycie szkody to zrozumiesz 🙂

    • Tylko ze nowy przepis wraz nie daje pierwszenstwa art 3 w razie kolizji i tak winien jest zmieniający pas

  3. Przepustowość kolosalnie się zwiększy gdy:
    1. Nie będziemy wjeżdżać na skrzyżowanie gdy za nim nie ma miejsca aby z niego zjechać.
    2. Nie będziemy wjeżdżać na późnym żółtym vel wczesnym czerwonym, tym samym wstrzymując ruszenie pojazdów które mają już zielone.
    3. Obserwujemy sygnalizator i z chwilą nadania sygnału zielonego wszyscy ruszamy jednocześnie, a nie z bezwładnością gumy z majtek. W tym celu należy pozostawić nieco więcej miejsca pomiędzy pojazdami – tak aby widzieć opony poprzedzającego auta.

    Czuwaj.

  4. Niekompletny artykuł wprowadzanie ludzi w błąd proszę o uzupełnienie o art3 krd

  5. niech robią jeszcze wyższe krawężniki to łatwiej będzie można korytarz życia utworzyć

Z kraju