Poniedziałek, 17 marca 202517/03/2025
690 680 960
690 680 960

Obwodnica Łęcznej – kolejny etap przygotowań do budowy

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła złożenie wniosku o decyzję środowiskową (DŚU) dla obwodnicy Łęcznej, co stanowi istotny krok w realizacji inwestycji. Wniosek, skierowany do burmistrza miasta, ma na celu zatwierdzenie przebiegu drogi, a jego pozytywne rozpatrzenie pozwoli na dalszy rozwój projektu.

Prace przygotowawcze do budowy obwodnicy rozpoczęły się w 2021 roku i obejmowały Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z materiałami potrzebnymi do uzyskania DŚU. Na etapie wstępnym rozważano trzy warianty przebiegu drogi – dwa omijające Łęczną od strony północnej i jeden od strony południowej. Dokumentacja była konsultowana z mieszkańcami, a ich uwagi zostały uwzględnione w kolejnych etapach planowania. W wyniku spotkań informacyjnych zorganizowanych w 2022 roku opracowano dwa dodatkowe warianty społeczne, które również poddano szczegółowej analizie.

Jeden z wariantów społecznych, przebiegający przez obszar wpisany do rejestru zabytków, uzyskał negatywną opinię Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, dlatego został wycofany z dalszej analizy. Z kolei wariant B, przebiegający po północnej stronie obecnej DK82, uzyskał pozytywne opinie zarówno burmistrza Łęcznej, jak i konserwatora zabytków. To właśnie ten wariant został rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.

Planowana obwodnica, o długości 6,1 km, ma rozpocząć się w rejonie Kolonii Trębaczów. Projekt przewiduje likwidację istniejącego skrzyżowania DK82 z drogą powiatową, a w jego miejsce powstanie rondo. Trasa obwodnicy przebiegnie nad drogą wojewódzką nr 829, przetnie rzekę Wieprz, a następnie dotrze do drogi wojewódzkiej nr 813. Kolejne rondo zaplanowano na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 820. Obwodnica będzie kontynuować trasę przez tereny rolnicze i po przekroczeniu doliny Świnki włączy się do istniejącej DK82.

Złożenie wniosku o DŚU kończy etap analiz wariantów, a wydanie decyzji środowiskowej, spodziewane jeszcze w tym roku, pozwoli na ostateczne zatwierdzenie przebiegu drogi. Po jej uzyskaniu, w kolejnym etapie przygotowań zostanie ogłoszony przetarg na wykonawcę drogi w systemie „Projektuj i buduj”.

Projekt obwodnicy Łęcznej jest częścią rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Budowa trasy ma na celu odciążenie centrum Łęcznej od ruchu tranzytowego, szczególnie w okresach wakacyjnych, kiedy istniejąca DK82, będąca głównym szlakiem na Pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie, jest mocno obciążona. Nowa droga, o nośności 11,5 ton/oś, zapewni lepsze połączenie wschodnich obszarów Polski z centrum kraju.

Realizacja inwestycji przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu podróży, a także wpłynie na rozwój regionu.

20 komentarzy

  1. NAJBARDZIEJ GŁUPI POMYSŁ JAKI MOZE BYĆ. OBWODNICA DLA MIASTA KTORE PRZEJEŻDZA SIĘ W 3 MINUTYW. ZBUDUJA OBWODNICE KTORA BEDZIE MIAŁA 10 ROND I PRZEJAZD OBWODNICA ZAJMIE 10 MIN.

    • Ocena: 8

      Z tego co wiem, to obwodnica ma bardziej na celu zagospodarowanie terenów niezabudowanych na północ miasta w celu utworzenia tam strefy ekonomicznej. Budowa takiej obwodnicy i strefy bez szybkiego dojazdu do Lublina i krajówki i tak nie ma najmniejszego sensu.

    • no własnie, łęczna krótkie miasto, w dodatku z dwupasmówką przez środek – nie wydaje mi sie zeby był sens budowania obwodnicy ktora bedzie daleko od centrum przez co czasowo moze nie byc zadnej roznicy w przejezdzie po niej wzgledem centrum a km to wiadomo bedzie wiecej km. lepiej by zrobili droge z łecznej do lublina, bo jest okropna

  2. Ocena: 10

    Zamiast tej durnej obwodnicy zróbcie szybki, najlepiej dwupasmowy łącznik z obwodnicą Lublina i ekspresówkami 19 i 17, najlepiej od strony ul. Mełgiewskiej. Droga do Lublina jest masakrycznie zatłoczona. W godzinach szczytu 82 jest zapchana a alternatywa przez Krzesimów i lotnisko jest nieprzystosowana do takiego ruchu i też już się korkuje. Droga jest wąska w szczególności w okolicach lotniska. Dodatkowo w zimie słabo utrzymana, ruch rowerzystów i dzikie zwierzęta w okolicach lasu poszpitalnego przy lotnisku.

  3. Zemsta mechanika
    Ocena: 9

    Może jeszcze obwodnicę Milejowa niech zbudują???? Obwodnica łyczny to kto będzie kupował w mieście tysiąca i jednego sklepu???

  4. Ocena: 7

    można prosić mapę w wysokiej rozdzielczości?

    • Ocena: 3

      Zadaj takie pytanie. Którędy poprowadzić obwodnicę Łęcznej na DK82?

  5. Komu to potrzebne?

  6. Kierowca po fatalnych drogach
    Ocena: 4

    A może redakcja ma jakąś wiedzę co z dalszą przebudową drogi 820?
    Ciężko znaleźć jakieś sensowne informacje.

    • Ocena: 2

      Plany dalszej przebudowy drogi wojewódzkiej nr 820 w powiecie parczewskim i łęczyńskim napotkały trudności. Polska Agencja Rozwoju Przemysłu negatywnie oceniła projekt inwestycji, a sprawa jest obecnie rozpatrywana przez sąd.

  7. Po co obwodnica Łęcznej,a po to żeby klika zarobiła na działkach w okolicy obwodnicy

  8. Ocena: 1

    Aż dziw, że jeszcze tusk nie uwalił tego projektu. Ale może jeszcze zrobi niespodziankę, gdy już wszystkie formalności będą pozałatwiane.

  9. Ocena: 1

    To ja też się redakcjo zapytam, był już artykuł na Waszej stronie o nowej nawierzchni i remoncie dw 829 Łęczna – Kijany , czy wiadomo coś gdzie to stoi , że cisza z tym?

    • Ocena: 1

      Droga wojewódzka nr 829, łącząca miejscowości Łucka, Łęczna i Biskupice, przeszła znaczącą rozbudowę w latach 2015-2017. Projekt ten, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014–2020, obejmował odcinek od km 22+073 do km 40+245, z wyłączeniem fragmentu od km 23+886 do km 24+178 (most na rzece Wieprz). Całkowita wartość inwestycji wyniosła ponad 97 milionów złotych

  10. Ocena: 1

    Zamkną kopalnie to nikt tędy nie będzie jeździł. Tak tak samo na Okuninkę, nad Białym robi się syf to wszyscy będą omijać tę drogę.
    Ogrodzić i zrobić rezerwat ,, Yellowstone,,

Dodaj komentarz

Z kraju

Wiadomości z info112

Lubelski biznes

Biznes i handel

Polityka

Społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia