Czwartek, 19 czerwca 202519/06/2025
690 680 960
690 680 960

Mniej hałasu w otoczeniu torów. Wskaźniki W6b odchodzą w przeszłość

Od 20 maja w całym kraju zaczęły obowiązywać zmienione przepisy dotyczące używania sygnałów dźwiękowych przez maszynistów. Wskaźniki W6b znikają z wybranych przejazdów, a głośne dźwięki „Baczność” przestaną zakłócać codzienne życie wielu mieszkańców.

Od 20 maja 2025 roku obowiązuje nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury, wprowadzona 15 kwietnia br., która wprowadza istotne zmiany w przepisach regulujących używanie sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność” przez maszynistów. Równocześnie z wielu miejsc w Polsce znikają wskaźniki W6b, co – jak podkreślają mieszkańcy – oznacza koniec z uciążliwym hałasem generowanym przez pociągi, szczególnie w godzinach nocnych.

Wskaźniki W6b, czyli charakterystyczne znaki umieszczane przed przejazdami kolejowo-drogowymi, nakazywały maszynistom obowiązkowe nadawanie sygnału ostrzegawczego Rp1 „Baczność”. Dotychczas sygnał ten był wymagany niezależnie od pory dnia i poziomu zabezpieczeń na danym przejeździe. W praktyce oznaczało to, że nawet przy nowoczesnych i w pełni zautomatyzowanych systemach zabezpieczeń, pociągi musiały emitować głośny sygnał, co wywoływało liczne skargi mieszkańców, zwłaszcza w gęsto zabudowanych terenach miejskich.

Nowe przepisy stanowią odpowiedź na postulaty społeczności lokalnych, które od lat zgłaszały uciążliwość tego typu sygnałów w codziennym życiu. Polskie Linie Kolejowe S.A. – zarządca infrastruktury – wskazały konkretne lokalizacje, w których wskaźniki zostaną usunięte w pierwszym etapie zmian.

Zmiany obejmują miasta i wsie w całej Polsce

Lista lokalizacji, w których wskaźniki W6b zostaną zlikwidowane, obejmuje zarówno duże ośrodki miejskie, jak i mniejsze miejscowości oraz wsie. Wśród nich znalazły się m.in.:

  • Wrocław – ul. Pawia, ul. Przystankowa, ul. Działdowska,
  • Katowice – ul. Tunelowa, ul. Jankego, ul. Słonecznikowa,
  • Bydgoszcz – ul. Bronikowskiego, ul. Flisacka,
  • Iława, Czerwionka-Leszczyny (woj. śląskie),
  • Ełk – w rejonie stacji Ełk Szyba Zachód,
  • Augustów – ul. Turystyczna,
  • Zastów (woj. małopolskie),
  • Drzewce Kolonia i Stasin Polny w woj. lubelskim,
  • Rykoszyn i Bartków w woj. świętokrzyskim.

W kolejnych etapach przewidywane jest rozszerzenie zmian na kolejne lokalizacje, przy uwzględnieniu lokalnych warunków technicznych i analiz bezpieczeństwa.

Bezpieczeństwo bez kompromisów

Warto podkreślić, że sygnał dźwiękowy Rp1 „Baczność” nie zniknie całkowicie. Nadal obowiązuje na przejazdach:

  • kategorii D,
  • obsługiwanych ręcznie,
  • znajdujących się na drogach wewnętrznych,
  • bez aktywnych urządzeń Sterowania Ruchem Kolejowym (SRK).

Maszyniści – zgodnie z nowym rozporządzeniem – nadal mają obowiązek nadania sygnału w przypadku zauważenia potencjalnego zagrożenia. Szacuje się, że mimo wprowadzonych zmian, obowiązek stosowania sygnału pozostanie na około połowie wszystkich przejazdów kolejowych w Polsce – tam, gdzie jest to rzeczywiście uzasadnione z punktu widzenia bezpieczeństwa.

Kolej bliżej mieszkańców

Zmiana zasad sygnalizacji akustycznej to kolejny krok w stronę nowoczesnej, odpowiedzialnej i bardziej zrównoważonej kolei, która coraz lepiej wpisuje się w potrzeby lokalnych społeczności. Redukcja hałasu, szczególnie w nocy, ma bezpośredni wpływ na komfort życia mieszkańców terenów położonych w sąsiedztwie torów.

Nowelizacja pokazuje, że możliwe jest pogodzenie interesu publicznego – jakim jest bezpieczeństwo ruchu kolejowego – z oczekiwaniami społecznymi i dbałością o jakość życia obywateli.

Jeden komentarz

  1. Pociągi powodują mniej przykry hałas niż motocykliści. To za tych żywych trupów powinno się Państwo wziąć i ukrócić hałas, który powodują w dzień i w nocy

Dodaj komentarz

Z kraju

Lubelski biznes

Biznes i handel

Sport

Polityka

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia