Poniedziałek, 29 kwietnia 202429/04/2024
690 680 960
690 680 960

Miasto planuje zakup autobusu zasilanego wodorem. Powstanie też instalacja do tankowania

Lublin chce też być pierwszym miastem w Polsce, w którym autobus zasilany ekowodorem będzie obsługiwał linię komunikacji miejskiej. W osiągnięciu tego celu ma pomóc podpisane dzisiaj porozumienie.

W środę w Trybunale Koronnym w Lublinie podpisany został list intencyjny pomiędzy Zespołem Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin a MPK Lublin, w którym obie strony wyraziły wolę współpracy w zakresie rozwoju zeroemisyjnego transportu miejskiego opartego o zielony wodór. Miasto planuje bowiem zakup autobusu zasilanego wodorem wraz z instalacją do tankowania tego typu pojazdów. W ramach współpracy Lublin ma też mieć zapewnioną ciągłość dostaw wodoru.

Jak wyjaśnia Prezydent miasta Krzysztof Żuk, Lublin od lat rozwija zrównoważoną i ekologiczną komunikację oraz inwestuje w nowoczesny tabor, co sprawia, że już dziś spełnia 30% próg udziału pojazdów zeroemisyjnych w całej flocie. Dzięki temu jest w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie. Zakup pojazdu wodorowego jeszcze bardziej zwiększy udział bezemisyjnego transportu publicznego.

Jednak to nie wszystko. Specjaliści wskazują, że w przyszłych latach komunikacja miejska będzie zmierzała ku pojazdom właśnie zasilanym właśnie wodorem. Dlatego też posiadanie takiego autobusu umożliwi zdobycie niezbędnego doświadczenia w zakresie obsługi i eksploatacji wodorowych pojazdów. Lublin chce też być pierwszym miastem w Polsce, w którym autobus zasilany ekowodorem będzie obsługiwał linię komunikacji miejskiej.

– Podpisany list intencyjny pomiędzy Grupą ZE PAK i MPK Lublin wyraża wolę współpracy w zakresie rozwoju zeroemisyjnego transportu miejskiego opartego o zielony wodór. Jest to paliwo, które może dać mieszkańcom miast i całej Polski to, czego nie da się kupić czy wyprodukować – czyste powietrze. Zielony wodór jest najczystszym, zeroemisyjnym i wręcz najzdrowszym paliwem, jakie jest już w użyciu w wielu krajach całego świata. Grupa ZE PAK jeszcze w tym roku rozpocznie produkcję zielonego wodoru, a więc produkowanego dzięki odnawialnym źródłom energii. Cieszymy się, że Lublin jako jedno z pierwszych miast w Polsce wyraził zainteresowanie współpracą z nami w celu stworzenia dla mieszkańców zeroemisyjnego transportu publicznego na bazie autobusów zasilanych zielonym wodorem – mówi Maciej Nietopiel, Wiceprezes Zarządu Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A.

Jak planują władze miasta, jeszcze w tym roku powinien zostać ogłoszony przetarg na dostawę autobusu wodorowego. Pojazd ma wyjechać na ulice w 2023 roku. Ma on kursować na liniach bez dostępu do infrastruktury ładowania baterii trakcyjnych. Dzienny zasięg wymagany dla takich linii wynosi około 300 km. Szacowana wartość zakupu autobusu wodorowego to około 3,5 mln zł. Środki na ten cel pochodzić będą z oszczędności poprzetargowych powstałych w ramach projektu związanego z budową systemu
biletu elektronicznego.

(fot. UM Lublin)

23 komentarze

  1. A kiedy miasto zakupi prom kosmiczny??!, ulice dziura na dziurze ale z technologią za pan brat a jakże, nowocześni się znaleźli

    • Z czym do ludzi.
      Najbliższa stacja wodorowa jest w Berlinie.
      Autobus tankuje się kilka godzin.
      Wystarczy argumentów przeciw ??

      • Dodam jeszcze że osobowe auto tankuje się 30 minut po czym jest przerwa techniczna która trwa tyle samo.

      • co mnie obchodzi Berlin?

        Stefanek to nie nasza wina, że stacja wodorowa w Berlinie ma takie parametry.
        A może głupoty piszesz?
        Lepiej zainteresuj się stacjami, które będzie budował w Polsce na przykład Orlen.
        W przypadku pojazdów transportu zbiorowego do tankowania wykorzystywane będzie ciśnienie 350 barów, które umożliwi uzupełnienie ok. 28 kg paliwa w ciągu 15 minut. Taka ilość pozwala na przejechanie ok. 400 kilometrów.
        Do tankowania aut osobowych do tankowania wykorzystywane będzie ciśnienie 700 barów, które pozwoli zatankować samochód do pełna w ciągu 5 minut. W praktyce do auta trafi ok. 5,25 kg paliwa, które pozwali na przejechanie nawet 700 km.

        • Takie informacje to nie na to forum. Tutaj 97 % czytelników nie wie co to znaczy bar a co dopiero 700 barów.

          • Ja jedną serią byłem w trzech barach – czwartego nie pamiętam.
            Stacja za miliony dla jednego autobusu, takie rzeczy tylko w Polsce.
            Chyba że ta Toyota będzie z Warszawy przyjeżdżać jeszcze na tankowanie zamiast wozić ją na lawecie do wcześniej wspomnianego Berlina.

            • Stefanek a potrafisz czytać czy masz z tym duży problem?
              W którym miejscu wyczytałeś, że będą budować stację za miliony?
              Gdybyś czytał ze zrozumieniem to dowiedziałbyś się czegoś więcej.
              I „gratulacje” za logiczne myślenie.
              Według ciebie pewnie należałoby zakupić kilkanaście autobusów a później myśleć gdzie i jak je zatankować.

              • A gdzie jest pajacu napisane że nie będzie tyle kosztowała.
                Myślisz że co wybudują ja za 50 tysięcy.
                Ośmieszać innych to trzeba umieć.

                • Czyli Stefanek jesteś głąbem, który komentuje coś, co nie jest napisane 🙂
                  Ośmieszać siebie to potrafisz 🙂

          • A Ty wiesz czy tylko opony nabijasz i ludzi niby azotem z atmosfery

  2. Wodór… będzie ciekawie. Powinni przydzielić go na linię biegnącą najbliżej ratusza 😉

  3. Dzisiaj rozmawiałem z bogiem powiedział że te nowe technologie to straszne zło, że tam diabeł siedzi w środku.

    • Tak, a synagoga diabła na stanowiskach decyzyjnych i nawet siarki nie zostawi w spokoju tylko ukradnie.

  4. Grześ przez wieś

    Może podpiszą umowę na zakup z Ursusem, którego już nie ma. Miały być CNG (dwa stare mercedesy i solaris) Co jeszcze wymyślą, może na solary albo na wiatr.

  5. A herberta będzie remontowana w połowie, no świetnie.

  6. Albo kupić kilka autobusów, albo nie kupować ich wcale. Nie ma sensu robić infrastruktury dla jednego pojazdu.

  7. taka sama zabawka jak auta na prad…

  8. Akurat jeden zasilany cng był chyba marki Mercedes pojeździł z rok a później stał w krzakach resztę sobie dopowiedzcie…

Z kraju