Wtorek, 18 marca 202518/03/2025
690 680 960
690 680 960

Miała być przebudowa skrzyżowania, ale protesty mieszkańców ją wstrzymały. Nie wiadomo co dalej…

Bardzo newralgicznym skrzyżowaniem dla miasta, szczególnie dla dzielnicy Wieniawa, jest zbieg ul. Idziego Radziszewskiego z ul. Józefa Sowińskiego i z pobliską ul. Mariana Langiewicza. Było już kilka projektów rozwiązania tego komunikacyjnego węzła gordyjskiego, ale żaden nie doczekał się zasadniczej realizacji. Ostatni z nich powstał w 2018 roku.

– Według ówczesnego szacunku z marca 2018 r. koszt realizacji zadania to ok. 31,0 mln zł. przypomina Monika Fisz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie. – Pamiętajmy jednak, że od tego czasu odnotowujemy drastyczny wzrost cen i ta kwota byłaby znacznie wyższa.

Ta ostatnia koncepcja przewidywała nawet połączenie ulic Radziszewskiego z Langiewicza oraz przejęcie przez miasto od UMCS-u części skweru, który zlokalizowany jest przed Chatką Żaka i w latach 2014-2017 nosił imię byłego rektora uczelni prof. Leopolda Seidlera. Obecnie, w wyniku dekomunizacji, ten teren zielony nosi nazwę skweru im. Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata.

Uniwersytet już nawet na początku 2022 przygotował teren pod przyszłą inwestycję, usuwając z trawników stojące tam od lat popiersia upamiętniające profesorów związanych z UMCS-em: rektora (1959-1969) prof. G.L. Seidlera, prorektora (1945-1947) prof. Konstantego Strawińskiego, prorektora (1969-1972) prof. Stanisława Krzykałę, dziekana i prodziekana Wydziału Prawa (1956-1964) prof. Józefa Mazurkiewicza oraz kierownika Zakładu Fizyki Doświadczalnej (1945-1956) prof. Stanisława Ziemeckiego.

– W związku z planami Miasta Lublin, dotyczącymi przebudowy rozwiązań komunikacyjnych w obrębie Miasteczka Akademickiego UMCS, a więc w okolicy ul. Sowińskiego, Langiewicza i Radziszewskiego – wyjaśniała wtedy Aneta Adamska, rzecznik prasowy uczelni – z terenu dotychczasowego skweru UMCS Sprawiedliwi Wśród Narodów Świata została przez Urząd Miasta wydzielona działka o powierzchni ponad 1000 m² – pod przyszłe potrzeby modernizowanego układu komunikacyjnego. W związku z powyższym uczelnia zaplanowała rewitalizację skweru w nowym obszarze, tj. pomniejszonego o przejętą przez miasto działkę.

Kwestia dotyczyła terenu wzdłuż DS „Babilon”, pomiędzy DS Jowisz a Chatką Żaka. Przez uczelniany skwer miała zostać poprowadzona nowa droga, która w niedalekiej przyszłości miała połączyć ul. Langiewicza z ul. Radziszewskiego. Miejskie plany przebudowy ul. Sowińskiego zakładały likwidację skrzyżowania z ul. Langiewicza. Swego rodzaju rekompensatę miał stanowić „łącznik” na wysokości DS Jowisz. W przyszłości kierowcy mieli nim dojeżdżać do ul. Radziszewskiego, a ta przy Chatce Żaka powinna zostać poszerzona o dodatkowy pas do skrętu w prawo w ul. Sowińskiego. Natomiast wzdłuż nowej, poprowadzonej przez dotychczasowy skwer, drogi przewidywano prostopadłe do jezdni miejsca parkingowe.

Miała być przebudowa skrzyżowania, ale protesty mieszkańców ją wstrzymały. Nie wiadomo co dalej…

fot. Leszek Mikrut

Rozpoczęcie prac planowane było w 2022 roku.

Park Akademicki wraz ze skwerem Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata (około 17 ha),  położony na terenie Miasteczka Akademickiego, w myśl uchwały Rady Miasta Lublina z dnia 16 grudnia 2021 roku objęty został ochroną jako teren o szczególnym znaczeniu przyrodniczym. Dokument dotyczy ogrodów, parków oraz lasów o łącznej powierzchni ponad 1600 ha, które jako kolejne zielone obszary Lublina, miasto objęło ochroną.

Miasto wprawdzie nie zrezygnowało z dawnego planu, lecz jego realizacji wciąż brak.

– Przyjęte rozwiązania w opracowanej dokumentacji projektowej rozbudowy ul. J. Sowińskiego polegają głównie na poszerzeniu jezdni celem wyznaczenia buspasów na skrajnych pasach ruchu – zauważa rzecznik prasowy ZDiTM Monika Fisz. – Ponadto dokumentacja projektowa obejmuje m.in.: budowę dróg dla rowerów i chodników, budowę kanalizacji deszczowej, budowę łącznika (drogi) pomiędzy ul. M. Langiewicza a ul. I. Radziszewskiego wraz z miejscami postojowymi, rozbudowę ul. Głębokiej (odcinek od ul. Filaretów do wysokości stacji paliw Orlen), przebudowę/budowę zatok autobusowych, budowę drogowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Radziszewskiego, budowę nowego oświetlenia drogi z zastosowaniem opraw LED, przebudowę sieci uzbrojenia terenu kolidujących z projektowanym układem drogowym.

Do zaprojektowania drogi łączącej ul. Langiewicza i ul. Radziszewskiego został już przez miasto pozyskany teren wyłącznie w zakresie niezbędnym do zlokalizowania elementów drogi tj. jezdnia o szer. jezdni 5,0 m, zatoka postojowa na 13 miejsc postojowych o szer. 5,0 m (do parkowania prostopadłego), obustronne chodniki o szer. 2,0 m oraz obustronne pasy zieleni o szer. ok. 2,0 m.

– Za przejętą część nieruchomości pod budowę drogi dotychczasowemu właścicielowi przysługuje odszkodowanie ustalane indywidualnie na podstawie wyceny sporządzonej uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego – zapewnia Monika Fisz. – Sprawami odszkodowań zajmuje się Wydział Geodezji Urzędu Miasta Lublin.

Przebudowa została jednak wyłączona z realizacji z uwagi na protesty mieszkańców przeciwko inwestycji i konieczności ingerencji w istniejącym tam drzewostan. Od lat pokonanie skrzyżowania ul. Sowińskiego i ul. Radziszewskiego, szczególnie w godzinach szczytu drogowego jest niezwykle trudne. Lewoskręty są czasem wręcz niemożliwe. A sygnalizacji świetlnej tu brak.

– Plan nie przewiduje montażu sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Sowińskiego oraz Radziszewskiego – replikuje Monika Fisz. – Przypomnę, że ul. Sowińskiego w sierpniu ubiegłego roku przeszła gruntowny remont polegający na wymianie nawierzchni na całej długości ulicy – dodaje.

Tekst: Leszek Mikrut

41 komentarzy

  1. Już dawno nadszedł czas zrealizowania zaplanowanej już w latach 60 rozbudowy ulicy do 2 pasów. Nie wiem w czym problem w końcu to pas drogowy został zostawiony w tym celu tak szeroki, a nie po to aby mieszkańcy mogli sami zasadzić sobie tam drzewa.

    • Byłoby dobre ale chyba za późno
      Ocena: 17

      wykop przez Racławickie, i estakada nad Głęboka ze zjazdami i bezpośrednio połączyć z Filaretów – do tego trzeba odwagi i powiedzenia co jest ważniejsze Miasto czy drzewa które te miasta maja tylko ozdabiać ?

  2. Ocena: 21

    100 lat temu miał być tunel pod racławickimi – protest mieszkańców przyczyną zacofania i braku postępów.
    Głębokiej do ronda z pniakiem też nie będzie a mogła by być.

  3. Opcji jest wiele np. tunel pod Sowińskiego, estakada nad Sowińskiego obie opcje odciążą ruch na Sowińskiego. A to chyba o to chodzi. Można również pozostawić bez zmian gdyż mieszkańcy którym żadna opcja nie pasuje lubią wdychać spaliny ze stojących aut. Kierowcy przyjeżdzający tamtędy codziennie powinni mieć dużo cierpliwości i pogodzić się z kiepską infrastrukturą miasta.

  4. Miejscowe głąby nierozumiejo że zmiana organizacji ruchu nie polega ba wylaniu nowego asfaltu na stary .Trzeba wyciąć drzewa i poszerzyć a wy nadal wdychajcie spaliny że stojących w korkach aut. Brawoooo jełopy.

  5. Ocena: 19

    HAHAHA park objęty ochroną i nie można urwać kawałeczka żeby poprawić ruch i infrastrukturę w tym miejscu.
    Ale zabudowanie górek czechowskich czyli klina napowietrzającego miasto to już jest wszystko dobrze.
    Szczyt hipokryzji, buty i arogancji obecnej władzy. Ale przecież Rafau mówi że planeta płonie, nie?

  6. Poczekajcie, jak po wyborach się układ domknie, to wam zrobią miasto 15minutowe, zakaz ruchu samochodów w centrum, tylko elektryczna komunikacja miejska. Studenci będą mogli sobie chodzić wzdłuż i w poprzek Sowińskiego, nawet na czworaka jak to bywa w nocy. Kładka w ogóle niepotrzebna, no może dla rowerów.

  7. Ocena: 17

    A ja się pytam ! Skoro teren UMCSu a drogi miejskie to jaką cholerę ktoś bierze pod uwagę protesty mieszkańców? Z tego co pamiętam ONi zawsze są przeciw! Przeciw remontowi, przeciw przebudowie, przeciw tunelowi!!! Jedna wielka „Rodzina na NIE!”.
    Tam potrzebna jest przebudowa i koniec. A deptak to. Lech sobie studenty robią pomiędzy akademikami. No i koniecznie trzeba zlikwidować przejście dla pieszych. Jest kładka niech chodzą kładką!

  8. Ocena: 13

    zrobić deptak.
    Można przejść pieszo do Al. Racławickich lub do Głębokiej

  9. Ocena: 11

    Zrobić Sowińskiego jednokierunkowe dla aut, dwukierunkowe dla komunikacji miejskiej I nie trzeba nic poszerzać i niczego dewastować. Obecne 3 pasy wystarczą.

  10. Powiedzcie mi po co tak kombinować ? Wystarczy zrobić Sowińskiego pod górę ulicą 1 kierunkową. A w dół do głębokiej przez Spadochroniarzy. Mamy wtedy 2 pasy + pewnie by się zmieścił bus pas pod górę do Racławickich, a w dół 2 pasy przez Spadochroniarzy. Rozwiązuje większość problemów 🙂

Dodaj komentarz

Z kraju

Lubelski biznes

Biznes i handel

Polityka

Społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia