Poniedziałek, 20 maja 202420/05/2024
690 680 960
690 680 960

Kolejne podejście do przebudowy Al. Racławickich w Lublinie. Plany mówią o zakończeniu inwestycji w 2021 roku

Buspasy na Al. Racławickich i ul. Lipowej, poszerzenie ul. Poniatowskiego to główne zmiany, jakie czekają kierowców po zakończeniu przebudowy Al. Racławickich w Lublinie. Miasto znów rusza z poszukiwaniem wykonawcy prac.

Już po raz kolejny miasto Lublin ogłasza przetarg na przebudowę Al. Racławickich. Poprzednie zakończyły się fiaskiem, gdyż nie udało się wyłonić zwycięzcy. Wszystko z tego powodu, iż oferty przekraczały kwoty, jakie na ten cel zarezerwowano w budżecie miasta. Projekt zakłada przebudowę i rozbudowę Al. Racławickich wraz z rondem Honorowych Krwiodawców, prace mają być również przeprowadzone na ul. Lipowej i ul. Poniatowskiego. Oprócz samej jezdni, inwestycja obejmuje również chodniki i ścieżki rowerowe oraz oświetlenie, przebudowane zostaną trakcja trolejbusowa i zatoki autobusowe, sygnalizacja świetlna, instalacje podziemne i kanalizacja deszczowa. Projekt obejmuje też zakup 5 autobusów elektrycznych, to jednak nastąpi dopiero w przyszłym roku.

Inwestycja będzie realizowana w dwóch etapach. Pierwszy zakłada przebudowę Al. Racławickich wraz z Rondem Honorowych Krwiodawców i ul. Poniatowskiego. W tym przypadku pojawi się nowa nawierzchnia na całym odcinku Al. Racławickich, a jezdnia zostanie dostosowana do koncepcji bus-pasa. Oznacza to podobne rozwiązanie, jakie wprowadzono niedawno an Drodze Męczenników Majdanka. Oba skrajne pasy zostaną przeznaczone dla pojazdów komunikacji miejskiej oraz do skrętu w prawo. Po obu stronach pojawią się dwukierunkowe ścieżki rowerowe oraz ciągi piesze. Z kolei ul. Poniatowskiego zostanie poszerzona tak, aby znajdowały się na niej po dwa pasy jezdni w każdym kierunku. Po zachodniej stronie ulicy, pomiędzy Al. Racławickimi a ul. Popiełuszki, została zaprojektowana dodatkowa jezdnia służąca obsłudze terenów przyległych wraz z chodnikiem oddzielonym od jezdni pasem zieleni.

Drugi etap prac ma objąć przebudowę ul. Lipowej. Tutaj również oba skrajne pasy jezdni zostaną zamieniona na buspasy. W rejonie skrzyżowań wydzielone zostaną dodatkowe pasy do skrętu w lewo. Na wszystkich przebudowywanych ulicach wprowadzone zostaną też elementy mające na celu uspokojenie ruchu. Całość, jak zapowiada miasto, ma przyczynić się do poprawy płynności, bezpieczeństwa i usprawnienia warunków ruchu.

– Al. Racławickie i ul. Lipowa to kluczowe arterie naszego miasta. W pobliżu znajdują się uniwersytety, codziennie wiele osób jeździ tędy do pracy. Zależało nam na zaprojektowaniu zrównoważonego transportu, który pozwoli na bezpieczne i sprawne poruszanie się komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Przebudowa znacząco wpłynie na poprawę drożności zarówno w tym miejscu, ale również we wszystkich przylegających dzielnicach. Prace są konieczne nie tylko w kontekście komunikacyjnym, ale także ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców Lublina. W tym miejscu przebiegają pochodzące z lat 70. sieci instalacji gazowej, których stan może stanowić realne zagrożenie. Przebudowa wiąże się także z koniecznością modernizacji kanalizacji sanitarnej i deszczowej, w tym kompleksowego odbioru wód opadowych z tego obszaru. Projekt ewoluował już kilkukrotnie uwzględniając wiele uwag zgłaszanych zarówno przez mieszkańców, jak i zainteresowane stowarzyszenia oraz organizacje. Poleciłem dokładne przeanalizowanie tej inwestycji pod kątem zieleni. Ostateczna wersja dokumentacji uwzględnia zmiany i stanowi kompromis – chcemy zachować lub przesadzić możliwie największą liczbę drzew w pobliżu inwestycji – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

Jeżeli chodzi o zieleń, miasto wycofuje się z poprzednich pomysłów dotyczących wycięcia rosnących wzdłuż ulic drzew. Miało to pozwolić na ich poszerzenie, jednak zapadła decyzja, iż w większości przypadków, drzewa pozostaną nienaruszone. Te, które będą kolidowały z inwestycję, mają być przesadzane, a tylko w niektórych przypadkach usuwane. W ciągu Al. Racławickich znajduje się obecnie 396 drzew, w ul. Poniatowskiego 173 drzewa, a na ul. Lipowej 69 drzew. Do przesadzenia planowane jest 37 drzew na Al. Racławickich, 46 drzew na ul. Poniatowskiego i 19 drzew na ul. Lipowej. Część drzew ma jednak zostać wycięta. Na Al. Racławickich jest to 26 drzew, na ul. Poniatowskiego 73 drzewa, a na ul. Lipowej 11 drzew. wcześniej planowano wyciąć odpowiednio 88, 109 i 29 drzew. Część z nich była przeznaczona do wycięcia już kilka lat temu.

Jak szacuje miasto, prace związane z tą inwestycją mają kosztować blisko 129 milionów złotych. Jednak ponad 102 miliony złotych udało się pozyskać w ramach dofinansowania z programu „Polska Wschodnia”. Przebudowa ma potrwać do czerwca 2021 roku.

(fot. Google Street View)

30 komentarzy

  1. Czyli na Lipowej będzie slalom gigant jak na Kunickiego? A gdzie DDR na Lipowej?

  2. Kiedy remont Wallenroda?

    Mam pytanie 🙂

  3. Co trzeba mieć w głowie. Jaka chorą ambicje żeby projektować buspasy bez żadnego zastanowienia. Już wystarczyło nauki na Męczenników Majdanka to wciąż te same chore pomysły. Rozumiem, że buspasy projektuje się w dużych aglomeracjach, gdzie jest kilka pasów ruchu i zwyczajnie można. Wtedy reorganizuje się cały ruch. Kolejny chory przykład buspasow to rundo na JP II. Był prawy pas do jazdy bezkolizyjnej również dla autobusów i wszyscy włącznie z autobusami jeździli płynnie to zrobili buspas i zakorkowali. Połowa dróg w Lubinie przypomina kartoflisko, że trzeba uważac na zawieszenie to tym nikt się nie zainteresuje. Myślę, że na Racławickich trzeba zrobić buspas, a na lewym pasie dla samochodów jeszcze wymalować pas dla rowerzystów. Tak dla podniesienia bezpieczeństwa

  4. Radio tego co dostaje auta od bezdomnych ale sam im nie pomaga.

    Pisuary robia krzyk zawiści. A sami tyko niszczą wszystko wokol. PISUAR to by żadnego drzewa nie zostawił. Co zrobili z Puszcza Bialowieska? To będzie zapamiętane na pokolenia.

  5. Ciekawe, bardzo....

    Zwężenie jezdni o jeden pasie ruchu w każdym kierunku „znacząco wpłynie na poprawę drożności”. No już nie mogę się doczekać… Za komuny drogi były poszerzane, teraz je zwężamy…

  6. Pytam bo nie wiem.

    To jeżeli nie wytną niby tych drzew to jak zrobią buspasy? Gdzie?

    • „To jeżeli nie wytną niby tych drzew to jak zrobią buspasy? Gdzie?”
      No przecież masz jasno określone. Zabiorą dla ruchu obecne prawe pasy.

  7. Zróbmy protest zamiast siedzieć w domu i marudzić

  8. taka władza, jacy wyborcy

    30 lat zydokapitalizmu i korporacjonizmu w kolonii Polska, a drogi i chodniki w centrum tego biednego miasta gorsze od wielu afrykanskich miast (byłem, widziałem).
    Urbanistycznie i architektonicznie również dno.
    Za to ceny, jak na manhattanie! Teraz zrobienie PROSTEJ drogi (np. 1,2 km Al. Raclawickie) urasta do wyczynu w Księdze rekordów Guinnessa. Muszą wcisnąć nam zagraniczne korporacje i ich roboty za razy x10 realnej wartości (-oczywiśći fizycznie wykonane polskimi rękoma za 1600zl, ale faktura płatna już u niemca). Coż, Polska jest KOLONIĄ, to się dyma na OBCY dobrobyt i na obcych warunkach.
    Wielu tego wciąż nie widzi?!? Przekupili was ajfonami, oglupiającym netfixem, coca-colą…. I teraz, oprócz ogromnego długu Polski, mamy takie misie, jak np. kompletnie nieprzydatne lotnisko za 500 mln, stadion pustostan 220mln, 1km drogi za 50mln zl, targowisko w Konopnicy za 4 mln zł, itd. itd. plus oczywiście stałe koszty utrzymania w/w misów (=podatki i opłaty w gorę)! Spijta dalej.

  9. Niech sfrezuja trochę to co jest potem niech wezmą asfalciare i wyleją asfalt na to co zostało. Zajmie to najwyżej tydzień a i tak jakościowo nie będzie odbiegać od nowej drogi a równo będzie i tak tanio, że nie będzie czego dzielić xD

  10. Stanowczo protestuję przeciwko wycięciu choćby jednego drzewa.Proszę odnowić nawierzchnię i tyle.Jeżdżę tamtędy codziennie w godzinach szczytu i nie zauważyłem nadzwyczajnych zatorow.Opamietajcie się.