Jak branża delivery napędza polską gospodarkę? Wkład Glovo i partnerów wart tyle co roczny budżet dużego miasta
09:09 14-01-2025 | Autor: redakcja

Wkład ekonomiczny
Glovo, prezentując wyniki wpływu ekonomicznego w ramach raportu Yellow Effect Report, opracowanego przez platformę badawczą Statista, podkreśla znaczący wkład działalności firmy i jej partnerów w gospodarkę w Polsce. W 2023 roku Ekonomiczna Wartość Dodana (EVA) wyniosła 552 miliony euro, czyli niemal 2,5 miliarda złotych. EVA to miara, która pokazuje całkowity wkład finansowy firmy w gospodarkę. Obejmuje bezpośrednie efekty działalności, jak wartość generowana w sektorze gastronomii czy transportu, jak i pośrednie, wynikające ze współpracy z dostawcami i producentami.
Łańcuch współpracy napędzający gospodarkę
Wynik Glovo nie byłby możliwy bez synergii całego łańcucha współpracy między platformą, partnerami, dostawcami i innymi interesariuszami. Restauracje, sklepy spożywcze, kwiaciarnie, dostawcy produktów i usług – wszyscy oni współtworzą sieć wartości, która napędza lokalną gospodarkę.
– Dane z wielu niezależnych źródeł wskazują, że jesteśmy obecnie liderem rynku w Polsce. Rośniemy dynamicznie nie tylko w segmencie zamówień restauracyjnych, ale także zakupów spożywczych i w retail w różnych kategoriach – podkreśla Sacha Michaud, współzałożyciel i wiceprezes Glovo. I dodaje: „Chcemy wspierać cały ekosystem, w którym działamy – pomagamy naszym partnerom rozwijać obecność cyfrową i osiągać sukcesy w trudnym otoczeniu rynkowym. Dzięki temu jesteśmy nie tylko platformą, ale także długoterminowym partnerem biznesowym, także w obszarze docierania do nowych klientów, zwiększania dochodów i budowania rozpoznawalności marek.
Zabezpieczenie miejsc pracy
Raport Yellow Effect obejmuje również badanie wpływu platformy na zatrudnienie. Jak wynika z danych, współpraca Glovo z partnerami przyczyniła się do zabezpieczenia 9032 pełnoetatowych miejsc pracy (FTE). Największe korzyści w zakresie zatrudnienia odnotowano w sektorze gastronomii i transportu. To istotny impuls dla rynku pracy w Polsce, szczególnie w obecnych czasach wyzwań gospodarczych.
Cyfryzacja MŚP – wyzwanie i szansa
Ponad 90% aktywnych partnerów Glovo to małe i średnie przedsiębiorstwa. Firma cały czas stara się wspierać mniejsze firmy, szczególnie że dla wielu z nich, sprzedaż poprzez Glovo, to pierwsze doświadczenie w e-commerce.
Według danych z raportu SME & Partner Impact Survey, badającego wpływ Glovo na małe i średnie firmy, aż 79% partnerów Glovo w Polsce uznaje współpracę z platformą za kluczową dla swojego sukcesu. Dzięki wsparciu technologicznemu firmy te zwiększyły średniomiesięczną sprzedaż o 26%, co często staje się impulsem do dalszych inwestycji, m.in. w rozwój obecności w mediach społecznościowych.
Lider napędzający branżę
W 2024 i 2025 roku Glovo kontynuuje inwestycje w rozwój szybkiej dostawy artykułów spożywczych, AGD oraz produktów specjalistycznych, jak kwiaty, sprzęt AGD, czy kosmetyki.
– Glovo to platforma, która spaja różne sektory rynku, wspierając lokalne społeczności i gospodarkę. Dążymy do tego, by każdy nasz partner mógł rozwijać się dzięki współpracy z nami – podkreśla Adam Skrzypek, General Manager Glovo w Polsce.