Środa, 19 marca 202519/03/2025
690 680 960
690 680 960

Inwestycje warte 1,58 mld, będą kosztowały miasto 480 mln. Lublin przedstawił stan zaawansowania unijnych projektów

Na 23 projekty, jakie realizowane są w Lublinie przy udziale środków europejskich, 9 zostało już zakończonych. Stan zaawansowania wszystkich, przekracza już połowę. Patrząc na ich wartość, to 1,1 mld złotych pochodzi z dofinansowania, miasto zaś musiało zarezerwować pozostałą kwotę, czyli 480 mln złotych.

Lubelski Urząd Miasta przedstawił stan realizacji miejskich inwestycji, które są wykonywane przy udziale środków europejskich w perspektywie finansowej na lata 2014-2020. Łącznie są to 23 projekty o wartości 1,58 mld złotych, na które uzyskano dofinansowanie w kwocie 1,1 mld złotych. Wkład miasta, jak też pozostałe koszty związane z realizacją tych projektów, wynoszą łącznie 480 mln zł. Ponad połowa środków, gdyż 63,6%, trafia na zadania związane z transportem publicznym. Kolejne 25,2% na poprawę infrastruktury drogowej, 4,3% na rewitalizację obszaru miejskiego, 3,1% na ochronę środowiska, 2,1% na infrastrukturę społeczną zaś 1,6% to wydatki na społeczeństwo informacyjne. Obecnie realizacja wszystkich projektów jest zaawansowana w 53%.

Jeżeli chodzi o transport publiczny, jest to sześć projektów o łącznej wartości 1 mld zł. Realizacja jednego z nich dobiegła już końca, czterech jest w trakcie, a jeden oczekuje na podpisanie umowy o dofinansowanie. W tym przypadku zaawansowanie prac jest na poziomie 35 %. Do końca roku ma zostać wydane jeszcze 350 mln zł a pełna kwota, jaka pozostała do wydania, wynosi 650 mln zł. Do tej pory zakupiono 15 trolejbusów i 23 autobusy, powstało 11 km trakcji trolejbusowej m.in. nad ulicami: Szeligowskiego, Smorawińskiego, Chodźki, Jana Pawła II, Muzyczną czy Grygowej, zbudowane zostały węzły przesiadkowe przy ul. Abramowickiej oraz przy ul. Choiny. Powstał też nowy most w ciągu ul. Muzycznej oraz wiadukty w ciągu ul. Grygowej, przebudowano most na ul. Fabrycznej a także 12 skrzyżowań. Do tego wyremontowano 5,2 km ulic.

Na realizację czeka budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla LOF, sześciu zespołów przystanków przesiadkowych, powstanie też siedem węzłów przesiadkowych, siedem stacji ładowania autobusów elektrycznych a także wymienione będzie 3 km trakcji trolejbusowej nad Al. Racławickimi i ul. Lipową. Wybudowane lub przebudowane ma zostać 11,6 km ulic m.in. Al. Racławickie, ul. Lipowa i ul. Dworcowa a także miasto zakupi 15 trolejbusów i 32 autobusy elektryczne.

W pełni zakończona jest realizacja wszystkich trzech projektów związanych z infrastrukturą drogową. Za kwotę 343,3 mln przebudowane zostały: al. Sikorskiego, ul. Ducha, Północna, Abramowicka i Diamentowa, a także wybudowano al. Mazowieckiego oraz przedłużenie ul. Dywizjonów 303. Do tego powstały wiadukty w ciągu al. Solidarności, ul. Bohaterów Monte Cassino, Nałęczowskiej, Wyścigowej, na skrzyżowaniu ul. Krochmalnej i Diamentowej oraz kładka nad al. Solidarności. Przebudowano też 14 skrzyżowań. Łączna wartość projektów z zakresu społeczeństwa obywatelskiego wynosi 24,1 mln zł. Do tej pory zrealizowano dostawę sprzętu i licencji do rozbudowy posiadanej infrastruktury serwerowej, dostawę urządzeń sieciowych do szkół oraz uruchomiono Lubelski Portal Oświatowy oraz ustandaryzowany e-dziennik dla lubelskich szkół. Do zrealizowania pozostała m.in. rozbudowa systemu KSAT oraz konfiguracja usług sieciowych systemu KSAT oraz rozbudowa Systemu Informacji Przestrzennej Lublina.

Lublin uzyskał też dofinansowanie na dwa projekty dotyczące rewitalizacji miasta. Jeden z nich jest już zakończony. Chodzi o rewitalizację 4,5 ha przestrzeni publicznej wraz z deptakiem, budowę multimedialnej fontanny na placu Litewskim, budowę placów zabaw dla dzieci a także zamontowanie energooszczędnego oświetlenia oraz monitoringu. Do zrobienia jeszcze została rewitalizacja Parku Ludowego w tym budowa ciągów pieszych, rowerowych, biegowych oraz placu zabaw, budowa ścieżek dydaktycznych: trawiastej, akustycznej, filozoficznej, budowa dydaktycznego ogrodu wodnego oraz dydaktycznego ogrodu roślin wodnych, dwupoziomowej kładki pieszo – rowerowej wraz z punktem widokowym nad Bystrzycą, nasadzenia drzew i krzewów oraz roślin wodnych a także zamontowanie energooszczędnego oświetlenia oraz monitoringu.

Cztery projekty związane z ochroną środowiska są warte 49,1 mln złotych. Dwa z nich, czyli budowa parku przy ul. Zawilcowej oraz termomodernizacja Szkoły Podstawowej nr 2 i przedszkoli nr 44 i 35, już zostały zakończone. Do zrealizowania pozostała termomodernizacja 9 placówek oświatowych. Z sześciu projektów dotyczących infrastruktury społecznej dwa już zrealizowano. Chodzi tu o budowę nowego żłobka przy ul. Zelwerowicza oraz dwóch rodzinnych domów pomocy przy ul. Kalinowszczyzna a także utworzenie 36 miejsc pobytu dla pensjonariuszy. W planie jest jeszcze utworzenie 110 miejsc pobytu dla pensjonariuszy, dokończenie prac budowlanych Centrum Rozwoju i Integracji Społecznej osób z niepełnosprawnością intelektualną przy ul. Głowackiego wraz z odbudową dachu po pożarze oraz dokończenie prac budowlanych domu samopomocy „Kalina”. Do tego dochodzi dokończenie prac budowlanych oraz wyposażenie stacji diagnostycznej przy Zespole Szkół Samochodowych oraz remont budynku Zespołu Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów przy ul Bernardyńskiej.

(fot. UM Lublin)

20 komentarzy

  1. To napisz szanowny redaktorze ile kosztują kredyty na przebudowę wraz z odsetkami skrzyżowań, które powodujące jeszcze większe korki. Inwestycje które wymagały zadłużenia miasta.

    • Korki szanowny Pioter powodują samochody nie skrzyżowania. Każda nowa ulica generuje kolejnych posiadaczy praw jazdy którzy wywlekają swoje lymuzyny skuszeni piękną nową ulicą. Spojrzyj sobie na 5-pasowe ulice Moskwy tak samo zakorkowane jak nasze 1-pasowe w Lublinie.

      • W Moskwie żyje nie mniej niż kilkanaście milionów BARDZO bogatych ludzi. Ideologiczny bełkot o „lymuzynach” zachowaj waść na piwniczne spotkania frustratów. Kolego Pioter ma rację.

        • Rak od komentarzy
          Ocena: 0

          Sama Moskwa wg. wikipedii ma ~12 mln ludzi (stan na rok 2017). Wedle Twojej wypowiedzi to miasto to kraina whiskey i kawiorem płynąca, skoro niemal 90% społeczeństwa Moskwy to BARDZO bogaci ludzie.
          Ideologiczny bełkot o tym, że na samochód stać tylko bogatych i ignorujący istnienie badań naukowych na ten temat. Polecam zapoznać się z twierdzeniem Lewisa-Mogridge’a, a nie wylewać swoje żale.

      • Zgadzam się ze korki powodują samochody. Jednak przebudowy skrzyżowań powinny być robione z myślą o zwiększaniu się ilości tych pojazdów. Przepustowość skrzyżowań powinna być zwiększana a nie zmniejszana. Są rozwiązania gdzie buspasy powodują jedynie zator. Najlepszym przykładem jest rondo na Jana Pawła II obok biedronki. Bezkolizyjny skręt w prawo tylko dla autobusów. Absurd

    • Ocena: 0

      jest pierwszy, czy artykuł zainicjuje shitornado?

  2. Ocena: 0

    Zgadam sie. Przebudowa fabrycznej spowodowala korek o kazdej porze dnia i nocy na meczennikow majdanka. Czekac tylko jak zrobia bus pasy na lipowej, raclawickich i krasnickiej. Porazka….

    • Mieszkańcy i klienci sklepów i firm na Kościelnej dziękują za brak możliwości skrętu z Fabrycznej od strony Wolskiej i za brak możliwości wyjazdu w stronę Gali . Wszystko przez jakąś rozrośnięta wysepkę na środku skrzyżowania.

  3. Po jaka cholerę te wiadukty ,jak nie można doprawidź podstawowych ulic w miescie,Racławickie,Unii Lubelkiej, Lipowa,Romera,Popieuszki,Zana,Sowińskiego ,Głęboka i to wszystko w centrum !!!! Tymi ulicami życzę sobie Żuka powozić tak 10 h dzienie bo ja jeżdzę 12 i demoluje swoje auto za które nikt mi nie zwróci !!!

  4. Tylko komunikacja miejska ale jeżdząca buspsami, komunikacja poza korkami, komunikacja punktualna, czysta i klimatyzowana jest przyszłoscią i jest sposobem na odkorkowanie miasta. A opłaty za korzystanie z samochodow dla zatwardziałych powinny poszybowac w górę nie o 30 % ale o 200% plus opłaty za wjazd do miasta dla zamiejscowych jesli nie zechcą korzystać z stacji przesiadkowych.

    • Ja zaś uważam, że jazda wierzchem na oklep osiołkami oraz riksze a także furmanki bagażowe – to przyszłość i konieczność. Ewentualnie lektyki, bo koło to zbytek.

    • Jak rozumiem bierzesz te twierdzenia o świetlanej przyszłości korzystając z doświadczeń innych miast (inaczej jest to tylko niesprawdzalna teoria), gdzie to tak działa. Oświecisz tu obecnych jakież to miasta masz na myśli?

  5. a aleje RACŁAWICKIE GDZIE TYLE SIE OBIECUJE

  6. Fontanny parki wszystko będą robić to co nie potrzebne a ulice jak drogi polne koleiny i dziura na dziurze no i miejsc parkingowych jak na lekarstwo, dno jednym słowem.

  7. Cała prawda o unych tzw. "dotacjach"
    Ocena: 0

    Kiedyś, koszt wynosił 1mln bez „dotacji” to co dziś za 15 mln ale już „w dotacji”.
    Taki trick unych inwestycji = wypompowania kasy z Polski za granicę.

    Już od 2018, aby były une tzw. „dotacje” najpierw Polski podatnik wpłaca, aby potem móc łaskawie otrzymać z powrotem.
    Zlecenie-kontrakt otrzymuje najczęściej zagraniczna firma (czyt. niemiecka, francuska) – alu już fizycznie robotę wykonuję się polskimi rękoma za niwolnicze stawki.. Magia!
    A jeszcze dodatkowo zaciągamy kredyt (DŁUG) na pierwszą wpłatę „inwestycji”- bo już na to nie starcza…

    • Tak w ogóle to 480 mln wydane przez miasto na inwestycje w latach 2014-2020 wygląda trochę skromnie (~70 mln zł rocznie).
      Roczny przychód z PIT to ponad 500 mln zł, czyli zamiast inwestować Lublin przejada swoje podatki.

    • Czepiasz się kolego. Przecież nawet Wyborcza to ustaliła głosem komisarza ds funduszy kilka lat temu, , że Polska z każdego 1 EURO otrzymanego w ramach funduszy w różnej formie zwraca Niemcom 0,89 EURO, grupa wyszechradzka analogicznie zwraca 1,25 EURO. Są poza tym inni uczestnicy tej gry – Francja, Hiszpania, Holandia czy Włochy i oni też swoje dostają. Nie mam nic przeciw rozsądnemu korzystaniu z funduszy, ale cała ich otoczka lekko śmierdzi.

  8. Ocena: 0

    czyli najlepiej nic nie robić. taki wniosek mi się nasuwa po przeczytaniu komentarzy

    • To że jesteś kobietą to w pewnym stopniu cię usprawiedliwia ale z którego komenta to tak biegle wywnioskowałaś?

      • Ocena: 0

        pioter, Black rider, Dd, jurek ,N, gość, olo, zxc

        mniej osob pisze ze korki generują samochody….
        co jest prawdą

        ps lubię prowokować pisząc ze jestem babą.
        ps2 cieszę się ze w to uwierzyłeś

Z kraju

Lubelski biznes

Biznes i handel

Polityka

Społeczeństwo

Zdrowie i styl życia

Nauka i technologia