Czy można cofnąć błędny przelew?
14:30 01-02-2022
Współczesna technologia wychodzi na wprost potrzebom klientów, jest więc maksymalnie uproszczona, a same procedury przesyłania pieniędzy pomiędzy kontrahentami skrócona do minimum. Posiadając smartfon, czy tablet najczęściej korzystamy z dedykowanych aplikacji bankowych, dzięki którym za sprawą niemal jednego kliknięcia jesteśmy w stanie wykonać transakcję bezgotówkową. Odchodzi się również od weryfikacji dokonywanych przelewów za pośrednictwem kodu w wiadomości SMS, stąd procedura jest jeszcze krótsza. Najczęściej właśnie ta łatwość wykonywania przelewów połączona z pośpiechem, czy roztargnieniem powoduje, że zdarzają się pomyłki. Kiedy mamy szansę na anulowanie przelewu?
Kiedy można cofnąć przelew?
Jeżeli nasze zlecenie trafiło już do jednej z trzech sesji w ramach systemu Elixir to jego wycofanie będzie dość trudne. Po sesji pieniądze zmierzają już do banku odbiorcy, a w konsekwencji na jego rachunek. Jeśli po krótkiej chwili od zatwierdzenia przelewu zorientowaliśmy się, że nastąpiła pomyłka, możemy z poziomu bankowości elektronicznej anulować zlecenie lub też skontaktować się z infolinią banku. W ten sposób pieniądze wrócą na nasze konto.
W przypadku, gdy przelew znajduje się już w jednej z trzech sesji, jego anulowanie jest dość trudne. Najlepszym sposobem będzie wykonanie telefonu na infolinię banku, choć często nawet konsultant nie może rozwiązać tego problemu. Trzecim sposobem będzie wizyta w oddziale banku.
Kiedy wykonywane są sesje Elixir?
Godziny sesji księgowania przelewów przychodzących i wychodzących ELIXIR, różnią się w zależności od banku i są realizowane wyłącznie w dni robocze. Trzeba oczywiście pamiętać o tym, że zanim środki trafią z naszego banku do banku odbiorcy, to są jeszcze księgowane przez Krajową Izbę Rozliczeniową. Na końcu przechodzą przez sesję przychodzącą w banku adresata przelewu.
Od poniedziałku do piątku przelewy pomiędzy bankami są realizowane w sesjach o określonych przez KIR godzinach. Są one następujące:
- sesja pierwsza – trwa on od godziny 10:30 do 11:00,
- sesja druga – trwa ona od godziny 14:00 do 15:00,
- sesja trzecia – trwa ona od godziny 17:00 do 17:30.
Najczęstsze błędy w przelewach
Nie każda popełniona przez nas pomyłka będzie wymagała korekty. W przypadku w błędnej nazwy adresata nie musimy podejmować żadnych działań, ponieważ banki dokonują transakcji, zwracając uwagę jedynie na numer rachunku. W przypadku, gdy zleciliśmy przelew z późniejszą datą jego realizacji, możemy go bezproblemowo samodzielnie anulować w aplikacji lub bankowości elektronicznej na stronie internetowej banku.
W przypadku gdy zleciliśmy przelew z nadwyżką, najszybszą drogą będzie poproszenie adresata o zwrot nadpłaty. Najtrudniejszą do odwrócenia sytuacją jest błędne wpisanie numeru rachunku odbiorcy. Wówczas zmuszeni jesteśmy do interwencji na infolinii lub w oddziale banku. Ostatnią z możliwości jest wykonanie przelewu na nieistniejący lub nieaktualny rachunek bankowy. Wówczas bank ma do 4 dni na zwrot pieniędzy. Jeśli okazało się, że wysłaliśmy sporą sumę, a potrzebujemy pieniędzy od razu, wówczas możemy posiłkować się szybką gotówką, którą spłacimy zaraz po zaksięgowaniu pieniędzy na naszym koncie.