Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Centrum Lublina się zazieleni. Zamiast miejsc parkingowych będą drzewa, krzewy ozdobne i kwiaty

Jeszcze w tym roku przy Krakowskim Przedmieściu i ul. Chopina w Lublinie pojawi się więcej zieleni. W miejscach, gdzie obecnie parkują auta, zasadzone zostaną drzewa, krzewy a także róże.

Spore zmiany szykują się w centrum Lublina. Miasto rozpoczyna bowiem program odtwarzania szpalerów drzew wzdłuż ulic w centrum i w Śródmieściu. Projekt zakłada w pierwszej kolejności przeprojektowanie miejsc postojowych. Mają je zastąpić duże drzewa a także krzewy ozdobne oraz kwiaty. To wszystko ma na celu zwiększenie przestrzeni zielonej jak również pozwoli na poszerzenie chodnika dla pieszych oraz poprawi estetykę w tej części miasta. Jak wyjaśniają władze miasta, ma to być realny kompromis pomiędzy rozwiązaniami dla pieszych, a osobami korzystającymi z parkingów.

Na Krakowskim Przedmieściu zieleń pojawi się na odcinku od ul. Ewangelickiej do ul. 3 Maja oraz przy ul. Chopina. Łączna powierzchnia nowych rabat wyniesie ponad 600 m2. Zasadzonych zostanie 31 nowych drzew a także 2819 krzewów, w tym 1195 róż. W miejsce dotychczas rosnącej w betonowych donicach zieleni, pojawią się nowe lipy zasadzone bezpośrednio do gruntu. 13 dużych drzew w długich rabatach zostanie obsadzonych 930 krzewami ozdobnymi.

– Obecnie ulicę Krakowskie Przedmieście obejmuje głównie pas drogowy z miejscami parkingowymi. W przeszłości istniał tu szpaler dużych drzew, który dodawał charakteru temu miejscu. Stąd pomysł, by powrócić do takiej formy wykorzystania terenu. Nowe nasadzenia dużych drzew niewątpliwie wpłyną na jakość i poprawę powietrza, bioróżnorodność oraz mikroklimat – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. inwestycji i rozwoju.

Z kolei przy ul. Chopina istniejący drzewostan zostanie uporządkowany, przeprowadzone zostaną prace pielęgnacyjne i lecznicze. Dodatkowo nasadzonych zostanie 18 lip drobnolistnych oraz 1174 krzewów i 715 róż. Drzewa i krzewy pojawią się również w długich rabatach wzdłuż chodnika po uprzednim zdjęciu kostki i przygotowaniu podłoża. W tym przypadku prace obejmą odcinek od Krakowskiego Przedmieścia do ul. Okopowej.

Jeżeli chodzi o miejsca parkingowe, to przy Krakowskim Przedmieściu ma ich pozostać jedynie 11, z czego dwa dla osób niepełnosprawnych. Na ul. Chopina miejsca postojowe zostaną przeniesione na jezdnię. Mieszkańcy będą mieli do dyspozycji 23 miejsca parkingowe i 2 dla osób niepełnosprawnych. Rośliny z donic z Krakowskiego Przedmieścia zostaną przesadzone w okolice ul. Łęczyńskiej i al. Spółdzielczości Pracy. Donice zaś trafią na ulice Niecałą i Radziwiłłowską, al. Piłsudskiego oraz na plac Wolności.

Centrum Lublina się zazieleni. Zamiast miejsc parkingowych będą drzewa, krzewy ozdobne i kwiaty

Centrum Lublina się zazieleni. Zamiast miejsc parkingowych będą drzewa, krzewy ozdobne i kwiaty

Centrum Lublina się zazieleni. Zamiast miejsc parkingowych będą drzewa, krzewy ozdobne i kwiaty

Centrum Lublina się zazieleni. Zamiast miejsc parkingowych będą drzewa, krzewy ozdobne i kwiaty

(fot. UM Lublin)

64 komentarze

  1. Przecież można zostawić samochód w Dysie i podejść kawałek…

    • Można zaparkować na parkingach w centrum. Można przyjechał autobusem, rowerem, elektryczną hulajnogą, taksówką. Taki jest wybór środków transportu, a całe miasto ma być podporządkowane tylko jednemu z nich. To jest absurd. Wszystkie ulice, chodniki, trawniki zastawione samochodami a szrociarze ciągle biadolą, że nie ma gdzie parkować.

      • Franiu ty jestes jeden wielki absurd, Juz sie nie chce czytac twoich wypocin pod prawie wszystkimi artykulami. Masz ochote to jezdzij sobie hulajnogą a innych nie zmuszaj. Miasto to jest miasto ktore rzadzi sie swoimi prawami, gdzie sa auta, piesi, urzedy, sklepy, restauracje czy przychodnie zdrowia do ktorych trzeba jakos dojechac. Nie wszyscy moga hulajnoga czy MPK. Wladze powinny o wszystkich dbac tak samo Zmotoryzowani tez sa pieszymi

        • 1. „swoimi prawami”, a to dobre. Prawo do zastawiania chodników samochodem? Jest takie prawo?
          Gdyby ludzie stosowali się do praw, tj. przepisów, w tym przepisów dotyczących parkowania, to bym ani słowa nie napisał na forum.

          2. Wszyscy samochodami jeżdżą tylko do przychodni, albo rozwożą dzieci po przedszkolach. A tymczasem w przeciętnej osobówce jedzie 1,20 osoby. I nie wożą oni pralek, lodówek czy materiałów budowlanych.

          3. Pieszy ma prawo przejść chodnikiem, tak samo jak kierujący rowerem czy samochodem ma prawo przejechać jezdnią. To są prawa podstawowe i elementarne zasady.
          Samochody na chodnikach to jest anomalia, bo miejsce pojazdów jest na jezdni, a nie chodniku, czy trawniku.

          • 4. Jeżeli ktoś jedzie do przychodni, (i czyni to okazjonalnie) to jaki problem stanowi uiszczenie opłaty za parkowanie czy przyjazd taksówką. Od czasu do czasu można zapłacić te powiedzmy 10PLN/h parkowania i zaparkować możliwie blisko, bo przy takich stawkach miejsca parkingowe stałyby się wreszcie dostępne.
            Jeżeli miejsca parkingowe są zbyt tanie, to osoba potrzebująca nie zaparkuje przy przychodni. Za wygodę się płaci. A jak kogoś nie stać to autobusem czy rowerem. Niech każdy sobie jeździ czym chce. Jak kogoś stać to niech sobie parkuje nawet na 2 miejscach parkingowych. jego pieniądze – jego miejsce.
            Przeciwnicy takiego modelu to są właśnie lewaki, którzy domagają się tego, że dostaną coś za darmo.

          • 5. A jakim prawem Ty będziesz komuś mówił czy ma prawo jechać własnym samochodem (bo jedzie do przychodni) czy też ma jechać autobusem (bo nie jedzie do przychodni) ?
            Każdy ma prawo jechać czym chce. Ktoś chce jechać hulajnogą – to niech jedzie hulajnogą. Inny chce samochodem – niech jedzie samochodem.
            Tylko, że nikt nie parkuje autobusem, rowerem, czy hulajnogą na jezdni (choć niekiedy jest to zgodne z przepisami), natomiast nielegalnie stojących samochodów na chodnikach są dziesiątki tysięcy w Lublinie.
            W tym jest tylko problem. Że jedna grupa uzurpuje sobie prawo do zagarniania przestrzeni innych grup.

  2. To niech wszystkie urzędy miejskie i nie tylko przeniosą na peryferie miasta gdzie da się dojechać i zaparkować w celu załatwienia sprawy. Teraz urzędy w centrum a stanąć nie ma gdzie. Nie każdy może przyjść z buta albo przyjechać autobusem.

    • Otóż to. Co za wymysł by wszystkie urzędy i przychodnie lekarskie pchać do centrum. Tu nawet „obsługa” nie ma gdzie zaparkować a co mówić o „klientach”!
      Jeżdżę w serwisie i wjazd do centrum czy nowych blokowisk kasuję ze specjalną dopłatą.
      Miasto staje się nieprzyjazne kierowcom. Niedługo będzie tu kolejny skansen.

  3. Tu nie chodzi o ekologie tylko o zmuszenie ludzi do korzystania z MPK. Firma przynosi straty jeżdżą tylko seniorzy za darmo, dzieci i młodzież szkolna. Większość dorosłych pracujących porusz się swoim samochodem i to wq..a zarząd miejskiego przewoźnika . Każde uprzykrzenie życia kierowcom w tym mieście jest po to żeby zniechęcić do jazdy własnym autem. Kup bo dilerzy się dwoją i troją i trzymaj w garażu, raz na czas pojedź na wakacje czy za miasto, może zakupy w markecie a tak MPK i rower, taka europejska metropolia z tego Lublina się porobiła.

    • A jest jakaś alternatywa dla tego? jeszcze więcej parkingów? Już więcej się nie da. Każdy skrawek terenu jest zastawiony tymi złomami.

  4. brakuje zdjęcia jak będzie a bedzie błoto rozjechane przez auta

  5. w końcu pieski będą miały gdzie zrobić qpkę 🙂

Z kraju