Piątek, 26 kwietnia 202426/04/2024
690 680 960
690 680 960

Blisko 40 mln złotych kary dla operatora komórkowego. Pobierał od klientów nienależne opłaty

Kolejny z operatorów komórkowych uruchamiał klientom usługi, których nie zamawiali. Początkowo były one bezpłatne, potem za każdą z nich doliczano do abonamentu od 2 do 20 złotych. Teraz właściciel sieci Plus został ukarany kwotą blisko 40 mln złotych.

Zakończyło się postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jakie przez ostatnie miesiące toczyło się wobec spółki Polkomtel, operatora sieci telefonii komórkowej Plus. Wszczęto je po skargach abonentów, którzy musieli płacić za dodatkowe usługi, których nie zamawiali. Były one uruchamiane automatycznie z chwilą podpisania umowy. Przez miesiąc lub dwa były one bezpłatne następnie operator naliczał za nie opłaty wynoszące od 2 do nawet 20 zł miesięcznie.

Zgodnie z przepisami ustawy o prawach konsumenta, przedsiębiorca przed podpisaniem umowy jest zobowiązany uzyskać wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność. W przypadku sieci Plus chodzi o opłaty za usługi, które nie były objęte abonamentem. Część z nich miała charakter rozrywkowy, inne wiązały się np. z bezpieczeństwem.

– Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

W trakcie postępowania okazało się, że spółka Polkomtel stosowała aż dziewięć praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Chodzi o uruchamiane usługi: „Czasoumilacz”, „Serwis Wyświetlacza”, „Ochrona Internetu”, „Gdzie Jest Bliski”, „Usługa transmisji danych do IPLA”, „Usługa transmisji danych do HBO GO”, „Plus Music News”, „Połączenia bez limitu na numery stacjonarne” oraz „Bezpieczny Internet”. Za każdą z nich UOKiK nałożył karę, a spółka musi w sumie zapłacić 39 457 264 zł. Co więcej Polkomtelowi nakazano opublikowanie informacji o tym na swojej stronie internetowej oraz zamieszczenie komunikatu w dwóch ogólnopolskich dziennikach. Dodatkowo spółka ma wysłać listy polecone do wszystkich swoich abonentów, od których choć raz pobrała opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług.

Decyzje nie jest prawomocna. Polkomtel może się od niej odwołać do sądu.

(fot. pixabay – zdjęcie ilustracyjne)

15 komentarzy

  1. Klienci zapłacili Plusów, plus zaplaci karę i gdzie te ta nie mała suma trafi?

  2. Właśnie. Gdzie ta kara trafi i kto się nią podzieli? Bo pewnie nie klienci.

  3. Jak ukradli klientom to zmusić ich do oddania a nie kary finansowe. Wszystko i tak klienci pokryją.

    • oj…mnie każda z firm telekomunikacyjnych chciała w ten sposób naciągać…za każdym razem składałam reklamację…to oddali…

  4. No to nie karzmy ich wogule , nie będzie pro lemu ….

  5. Najgorszy jest t mobile w leclercu na zana zrobią wszystko żeby ludzi naciągnąć

  6. Ping pong show

    Pewnie jakby plus miał oddać to byłoby że 100M , a tak jedynie wilk syty i wilk syty….

  7. Orange też mnie wyrolował kilka razy a jestem ich stałą klientką od prawie 20 lat..
    Cotygodniowe opłaty za jakieś gamamie, gamesy. Składałam reklamację i trochę złodzieje oddali,ale co z resztą? !? Rozbój w biały dzień!

  8. „normalny ” sposób na golenie z kasy …dać coś w „gratisie „na 3 mieisace , a pużniej za to kasować ,bo nie zrezygnowałeś ,oczywiscie doskonale widzą o tym ze mało kto po 3 miesiącach pamieta ze musi zglosić rezygnację z tego „wcisnietego w gratisie na 3 miesiace dobra ” …wczesniej „telewizje cyfrowe ” w ten sam sposób „goliły” …i bardzo dobrze że ich tak karają ,moze to oduczy ich takiego cwaniactwa w wyłudzaniu kasy .Dlatego nigdy nie biorę nic na „umówy ” czy „abonamenty” …tylko „na kartę ” ….tu naciągnać raczej sie nie da ,bo o wszystkim decydujesz sam

  9. Ja za każdym razem jak podpisywałem umowę z Plusem, a kilka juz ich było, byłem w salonie informowany o tych usługach oraz o tym, abym sobie je wyłączył po miesiącu czy dwóch albo od razu jeśli nie chce z nich korzystać, nawet dostawałem instrukcję jak je wyłączyc, chociaż to wszystko można zrobić w prosty sposób przez ekonto plusa. Ludzie nie słuchają co się do nich mówi, albo maja za krótką pamięć i potem tak sie dzieje. To że daja do kazdego numeru HBO GO na miesiąc gratic to akurat całkiem dobrze, można za darmo coś obejrzeć, mogli by też Netfilxa dorzucić. A propo Netflixa to tam również mamy w warunkach umowy miesiąc za darmo, jesli sie z tego nie zrezygnuje to kasa nalicza się automatycznie. Z HBO GO jest przecież tak samo. Ochrona wyswietlacza kosztuje 5 zł, przydała mi się 2 razy i na pewno nie byłem na tym stratny, niestety z usługi można skorzystać jedynie tylko te 2 razy, nastepny raz już nie przyjmą, więc nalezy z usługi zrezygnować, nie wyłączy się automatycznie.
    Wystarczy słuchac i ogarniać to co mówią podczas podpisywania umowy i nie będzie takich problemów. Mogli by obniżyć jeszcze abonament, 50 zł miesięcznie za full opcje z Internetem to z jednej strony dużo, ale z drugiej strony i tak lepiej niż jakis prepaid gdzie trzeba dopłacać do każdego pakietu jak się skończy i są grube ograniczenia, a na tym własnie najwięcej zarabiaja operatorzy.

Z kraju