15 mln zł kary dla operatora komórkowego za Granie na Czekanie i inne usługi

Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata – T-Mobile Polska nie uzyskiwała wyraźnej zgody od konsumentów na dodatkowe płatności związane z tymi usługami. Za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożył 15 mln zł kary.

Postępowanie przeciwko T-Mobile Polska zostało wszczęte w sierpniu 2016 Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzucił przedsiębiorcy, że pobiera od konsumentów dodatkowe płatności w związku ze świadczeniem usług Granie na czekanie, Szafa Gra i Prenumerata bez uzyskania wyraźnej zgody klientów. Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli zawarcia umowy przedsiębiorca ma obowiązek uzyskać jego wyraźną zgodę na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki umowne przedsiębiorcy.

Zakwestionowana praktyka dotyczyła serwisów Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata. Dwa pierwsze polegają na odtwarzaniu muzyki podczas oczekiwania na połączenie, a w ramach ostatniego, konsument otrzymuje dostęp do informacji oraz serwisów rozrywkowych. Postępowanie UOKiK wykazało, że spółka domyślnie aktywowała je przy zawarciu umowy lub doładowaniu konta. Przez okres promocyjny korzystanie z tych usług było nieodpłatne, jednak konsument, który sam z nich nie rezygnował (np. poprzez wysłanie SMS lub kontakt z Biurem Obsługi Abonenta), ponosił dodatkowe koszty, pomimo że podczas zawierania umowy spółka nie uzyskiwała wyraźnej zgody na takie dodatkowe płatności.

Prezes Urzędu uznał, że T-Mobile Polska naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Praktyka jednak została zaniechana. Operator od 17 grudnia 2016 r. nie pobiera od konsumentów opłat za świadczenie serwisów Granie na Czekanie, Szafa Gra i Prenumerata. Na przedsiębiorcę została również nałożona kara pieniężna. Na jej wymiar wpływ miały sprawne działania podjęte przez spółkę, które doprowadziły do zaniechania pobierania opłat. Pozwoliło to na obniżenie kary o 30 proc. – wyniosła ona ostatecznie 15 mln zł. Prezes Urzędu nakazał też przedsiębiorcy publikację decyzji na stronie www.t-mobile.pl. Wydana decyzja nie jest prawomocna, operator może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o prawach konsumenta, na przedsiębiorcy ciąży obowiązek uzyskania, najpóźniej w chwili wyrażenia przez klienta woli związania się umową, wyraźnej zgody na każdą dodatkową płatność wykraczającą poza uzgodnione wynagrodzenie za główne obowiązki przedsiębiorcy.

– Zgoda konsumenta na dodatkowe płatności, powinna sprowadzać się do stwierdzenia „tak” lub „nie” opatrzonego informacjami o zasadach korzystania z usług, o tym, ile kosztują i kiedy stają się płatne. Zgoda taka, aby mogła zostać uznaną za wyraźną, powinna być również odrębna dla każdej usługi – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Przepisy chronią konsumentów przed płatnościami, na które wcześniej nie wyrazili zgody. W odniesieniu do rynku telekomunikacyjnego dotyczy to w szczególności usług, które nie są objęte cykliczną opłatą (np. abonamentową lub pakietową) i łączą się z koniecznością uiszczania dodatkowych płatności. T-Mobile Polska nie zapewniała konsumentom tej ochrony, ponieważ przyjęła, że wyrażeniem zgody było podpisanie ogólnego oświadczenia dotyczącego warunków zawieranej umowy i świadczonych na jej podstawie usług – dodaje Marek Niechciał.

Decyzja w sprawie T-Mobile Polska jest elementem prowadzonej przez Prezesa Urzędu analizy rynku usług telekomunikacyjnych pod kątem stosowania przez przedsiębiorców ustawy o prawach konsumenta, w szczególności w zakresie uzyskiwania od konsumentów wyraźnej zgody na dodatkowe płatności. W ramach tych działań Prezes UOKiK wszczął niedawno trzy postępowania wyjaśniające wobec pozostałych operatorów telekomunikacyjnych (Orange Polska, Polkomtel, P4).

Komentarz T-Mobile do decyzji UOKiK

Zamierzamy odwołać się od decyzji Urzędu z uwagi na brak zasadności nałożonej na firmę kary pieniężnej. Jesteśmy przekonani, że w sytuacji gdy na każdym etapie postępowania w pełni współpracowaliśmy z UOKiK, a po otrzymaniu nowych wytycznych niezwłocznie zmieniliśmy zasady aktywowania usług, kara taka nie znajduje uzasadnienia.

Warto podkreślić, że jest to pierwsze merytoryczne rozstrzygnięcie kwestii sposobu uzyskiwania wyraźnych zgód od konsumentów zgodnie z zapisami artykułu 10 Ustawy o Prawach Konsumentów. Dlatego do czasu przedstawienia firmie nowych wytycznych działaliśmy w oparciu o wcześniej uzyskane decyzje Prezesa UOKiK potwierdzające prawidłowości mechanizmu świadczenia usług Granie na czekanie, Szafa gra oraz Prenumeraty. Jest to ważne rozstrzygnięcie kwestii istotnej dla całego rynku ale nie powinno odbywać się kosztem jednego z podmiotów działających na nim.

Nasz proces zakładał wieloetapowe informowanie klientów o zasadach i warunkach świadczenia oferowanych usług:

-w regulaminie, który zawsze jest udostępniany klientowi przed podpisaniem umowy,
-w SMSie o aktywowaniu usługi na początku bezpłatnego okresu wraz z informacją jak można bezpłatnie w prosty sposób wyłączyć usługę,
-w SMSie przypominającym o zakończeniem okresu promocyjnego wraz z informacją o kosztach dalszego korzystania z niej oraz z informacją o sposobie rezygnacji z serwisu.
-warto przypomnieć, że rezygnacja jest łatwa, bezpłatna i można dokonać jej w dowolnie wybranym momencie, wysyłając SMS o treści „NIE” na numer 80333.
-dla wygody użytkowników oferujemy również bezpłatnie specjalną aplikację Granie Na Czekanie, która pozwala na zarządzanie funkcjami usługi z poziomu smartfonu.

Dodatkowo udostępniamy wszystkim abonentom podsumowanie zawartej umowy, w którym w przejrzysty sposób są wyszczególnione wszystkie usługi oraz związane z nimi koszty.

2017-01-05 12:48:56
(fot. pixabay.com)

Zobacz również

23 komentarze

  1. Pamiętam jak wchodziło t-mobile to jedyną atrakcją dla klienta były różowe kulki w tv, nic innego nie mieli do zaoferowania.

  2. Cleo odda z honorarium

  3. Dla kogo te 15 baniek bo czasem takie kary to są bez sensu skoro abonent nie powącha nawet dna walizki po tej kasie. A jedynie może zacznie płacić więcej za połączenia.

  4. W Plusie to samo. Podpisałem z nimi umowę z promocji gdzie w reklamie było pół roku abonament za zero złotych. Już po miesiącu musiałem płacić 15,30 za jakieś bzdury z których nie korzystałem. Też każą wysyłać sms-y wylaczajac pierdoły, gdzie człowiek nie ma czasu na bzdury w dzisiejszych czasach. Myślę że każda sieć kłamie w swoich ofertach by naciągać swych abonentów.

    • Potwierdzam ta praktyke, w Plusie tez robia klientów na szaro. Dostajesz cos za darmo na okres 1 mca a potem nie wiadomo dlaczego dostajesz oplate przy rachunku mimo wylaczenua jej w trakcie okresu promocyjnego. Dzwonisz z reklamacją, rozpatruja a i tak w poleceniu zaplaty widnieje kwota nie wynikajaca z faktycznego rozliczenia. Wychidza z zalozenia ze i tak nie zadzwonisz i machniesz reka, tylko niech takich klientów bedzie 1000 x 10 PLN to wychodzi juz ladna sumka.

      • coś kliknęłam nie tak i zgłosiłam ten komentarz…a chciałam „odpowiedz” sorry

      • w ORANGE jest identycznie…a żeby było śmieszniej…to przeniosłam tam 3 numery…dopiero były aktywne po 2 miesiącach, bo tyle trwały procedury…w promocji miałam płacić 60zł miesięcznie za 3 abonamenty…a przy aktywacji kart okazało się, ze mam 240zł długu na dzień dobry…telefony jeszcze nie działały, a oni pobierali opłaty za jakieś usługi!!!!!!!! to dopiero jest przekręt…ale ja takich rzeczy nie przemilczam…i zgłaszam reklamację…uznali…po czym znowu naliczali opłaty…bo ktoś nie dopatrzył…i nie skasował…to znowu reklamacja…

  5. Niestety jestem abonentem T-mobile .Zgodziełem sie na ubezpieczenie zycia w rozmowie przed zawarciem pani mi powiedziala ze kazdej chwili moge zrezygnowac Po paru miesiacach chcialem zrezygnowac ale konstulantka jest namolna jak bułgar z piła stell pod biedronka i nie udalo mi sie zrezygnowac

  6. ORANGE dało duże promocje i niskie abonamenty…a przekaźników nie przybyło…zasięg jest teraz fatalny…a z umowy się wycofać nie można…mimo, że rok wcześniej był w domu dobry zasięg…a teraz często się zrywa połączenie bo zanika sygnał

  7. w Plusie tez dostaje sie to bez pytania o zgode , na początku jest darmowe przez 3miechy a potem doliczają i kto nie wylapie to placi 8 zyl miesiecznie wiecejzakazda z 3 echbadziewi

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.7861zł -0.54%
    • GBP 5.272zł -0.36%
    • EUR 4.5764zł -0.14%
    • CHF 4.1723zł -0.21%

    Polub nas

    Materiały wideo

    Lubelscy policjanci wzięli udział w akcji #GaszynChallenge (wideo)
    Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
    99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
    W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
    W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)

    Co? Gdzie? Kiedy?

    Klasyczne auta zjadą do puławskiej Mariny
    Zaproszenie I Turniej Lubelskiego Cebularza
    Noc Kultury – MOC Kultury!
    Tydzień Dni Otwartych z Kopernikiem
    Trwa akcja charytatywna w Parafii Matki Bożej Bolesnej w Kraśniku