690 680 960

Walczą o przywrócenia pasażerskich połączeń kolejowych pomiędzy Lublinem a Radomiem

Szereg korzyści, jakie może przynieść przywrócenie pasażerskich połączeń kolejowych relacji Lublin – Radom – Łódź, wskazują inicjatorzy petycji, którzy rozpoczęli w tej sprawie zbiórkę podpisów. Petycja ma trafić do Ministra Infrastruktury.

Rozpoczęła się internetowa zbiórka podpisów pod petycją do Ministra Infrastruktury w sprawie przywrócenia pasażerskich połączeń kolejowych relacji Lublin – Radom – Łódź – Poznań/Wrocław. Uruchomienie pociągu na tej trasie ma pozwolić na lepszą dostępność obszarów położonych przy linii kolejowej, co z kolei ma się przełożyć również na zwiększenie atrakcyjności pobliskich terenów dla inwestorów.

Jak wskazują inicjatorzy akcji, najkrótsze połączenia kolejowe Lublina oraz Polski środkowo-wschodniej z centrum i południem kraju czyli Łodzią a także Katowicami czy Krakowem, wiodą przez Radom. Obecnie region radomski nie posiada bezpośredniego połączenia kolejowego z Łodzią, która z racji położenia w centrum kraju powinna pełnić rolę głównego węzła kolejowego. Natomiast połączenia między Lublinem a Łodzią odbywają się obecnie znacznie wydłużoną trasą przez Warszawę, co obniża ich atrakcyjność.

Zaznaczono również, że dla Radomia, Łódź oraz Lublin są najbliższymi dużymi ośrodkami akademickimi, co dodatkowo zwiększa zapotrzebowanie na przewóz pasażerów, który aktualnie odbywa się transportem drogowym. Szacuje się, że koszty zewnętrzne transportu drogowego, takie jak m.in. wypadki i zanieczyszczenia powietrza, wynoszą w Polsce ponad 20 mld zł rocznie, dodatkowo brak połączeń kolejowych będzie stale je powiększał.

– Działania w zakresie polityki transportowej naszego kraju, jako członka Unii Europejskiej powinny zmierzać do jego zrównoważenia i wspierania najbardziej wydajnych środków transportu. Jest to zbieżne z priorytetami wspierania niskoemisyjnego transportu zbiorowego, zwłaszcza szynowego, zawartymi w Krajowym Planie Odbudowy oraz nowej Umowie Partnerstwa – dodają autorzy petycji.

Wnioskodawcy wskazują, że połączenie kolejowe Lublina z Radomiem i Łodzią powinno funkcjonować cały rok, z kilkoma pociągami każdego dnia w każdym kierunku. Trasa powinna uwzględniać postój na stacjach: Lublin, Nałęczów, Puławy, Pionki, Radom, Przysucha, Drzewica, Tomaszów Mazowiecki, Koluszki, Łódź ewentualnie również Kalisz i Ostrów Wielkopolski. To w połączeniu z należytą obsługą i regularnością połączenia, ma zapewnić wymierną korzyść przewoźnikom kolejowym.

Jak obliczono, pociąg z Lublina do Radomia odległość 121 km pokonywałby w 80 minut, zaś kolejne 142 km z Radomia do Łodzi w ok 100 minut. Ponieważ czasy przejazdu na tym poziomie są nieosiągalne dla transportu drogowego, ma to dodatkowo zwiększać atrakcyjność połączenia. Wskazano też na fakt, iż aglomerację lubelską zamieszkuje ponad 450 tys. osób, radomską ponad 340 tys. a łódzką ponad 1 mln, natomiast na obszarze do 30 km od linii kolejowej mieszka ponad 2,5 mln osób, które pozbawione są zadowalającej pasażerskiej obsługi kolejowej.

Podpisy pod petycją zbierane będą do 21 marca. Jej inicjatorami są: Michał Rejczak z Ruchu na rzecz reaktywacji połączeń kolejowych Lublin – Radom – Łódź, Jakub Kluziński ze Stowarzyszenia Kocham Radom, Andrzej Lewandowski z Klubu Miłośników Kolei w Radomiu, Radomir Jasiński ze Stowarzyszenia Radomskie Inwestycje oraz Sebastian Pawłowski ze Stowarzyszenia Bractwo Rowerowe.

(fot. lublin112.pl)

7 komentarzy

  1. Gondol Jerzy z Nadwisły

    Trochę mnie dziwi, ze u Was w Polsce wszystko załatwia się walką na petycje do wszystkich świętych.
    U nas to popyt reguluje podaż. Np. są chętni na turystyczne przeloty nad górami (i dolinami) Alaski), znajdą się chętni do świadczenia tych usług.
    A u Was walka na modlitwy i petycje.

    • Bo u was rządzi pieniądz, tu rządzi czarna mafia.

      • Gondol Jerzy z Nadwisły

        Właśnie tą, jak powiadasz czarną mafię głównie miałem na myśli.
        Towarzysz, były prezydent, Kwaśniewski podpisał Konkordat z pełną premedytacją podkładając Polsce świnię w postaci obowiązku finansowania „jedynie słusznej” religii i ponad 25 tysięcy, pożal się Boże, „dobrodziei”, rok w rok obciążający budżet Państwa o dziesiątki miliardów złotych.
        Pieniądze te powinny wracać do społeczeństwa, a są pożerane przez „boże sługi” całowane przez np. pana Dudę, czy Morawieckiego, po tłustych łapkach za to że raczyli je wziąć.

  2. Jak było w Lublinie FSC, Odlewnia URSUS, CUKROWNIA, FABRYKA WAG i wiele innych wielkich fabryk to byli potrzebni pracownicy z okolicznych i dalszych miejscowości, co idzie za tym dojeżdżali PKP i PKS, a teraz co będą wozili powietrze ??

  3. Po co nam sprawna kolej, skoro DB jest w Berlinie 🙂

  4. Faktycznie 80 minut to rewelacyjny czas przejazdu. Teraz z centrum Lublina do centrum Radomia czas potrzebny to ok 90 minut gdzie w dużej części nie ma jeszcze skończonej drogi.

  5. lublin – piotrków trybunalski swego czasu jeździł szybko i tanio ale tory rozebrali aby wszystko szło przez wawe – i po co?

Kursy walut

  • USD 4.2803zł -1.04%
  • GBP 5.2838zł -0.83%
  • EUR 4.7079zł -0%
  • CHF 4.7147zł -0.16%

Polub nas