Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Via Carpathia jednak powstanie. Przebiegnie przez nasz region

Nowy minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk zapewnia, że powstanie polski odcinek trasy Via Carpathia. Jej częścią ma być planowana droga S19 przebiegająca przez nasz region.

Po ubiegłorocznych perypetiach związanych z zamieszaniem co do planów budowy polskiego odcinka międzynarodowej trasy Via Carpathia, nie dawano większych szans na jej realizację. Jednak jak zapewnił właśnie Andrzej Adamczyk, nowy minister infrastruktury i budownictwa, trasa z całą pewnością powstanie. Chodzi o cały odcinek drogi krajowej nr 19 łączącej Kuźnicę z przejściem granicznym ze Słowacją w Barwinku.

Minister jest już rozmowach z byłym wiceministrem transportu Słowacji. Jeśli nasz kraj zrealizuje swój odcinek, to Słowacja będzie musiała rozpocząć swoją cześć inwestycji. Od kilku lat Polska domaga się, by UE włączyła planowaną trasę Via Carpathia w Transeuropejską Sieć Korytarzy TEN-T. To pozwoli na uzyskanie dofinansowania na budowę z funduszy europejskich.

Droga Via Carpathia ma połączyć tereny 7 krajów: Litwy, Polski, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii i Grecji. W naszym kraju ma liczyć 683 km i będzie przebiegać przez jego wschodnią część, rozpocznie się przy litewskiej granicy w Budzisku, następnie przez Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów do granicy ze Słowacją w Barwinku. W województwie lubelskim biegnie po planowanej trasie S19.

Do tej pory powstało jedynie kilka krótkich odcinków pokrywających się ze szlakiem Via Carpathia. Jest to 6,6-kilometrowy odcinek obwodnicy Międzyrzeca Podlaskiego, 7,8-kilometrowa obwodnica Kocka, 7,5 km drogi S19 ze Stobiernej do Rzeszowa oraz 4,4 km drogi S19 z Rzeszowa do Świlczy. W projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2020 znalazła się trasa S19 Lublin – Rzeszów o długości 157,5 km. Swoje odcinki realizuje także rzeszowski oddział GDDKiA. Trasa ma zapewnić rozwój gospodarczy tej części kraju oraz lepszy dostęp do polskich portów.

(fot. materiały prasowe)
2015-12-30 13:50:26

14 komentarzy

  1. do trasa dla tzw. „uchodźców” vel. „ukulturalniaczy”? 😉

  2. Tu już dawno powinna być autostrada, to szansa na rozwój całej wschodniej europy min. turystyki, oś transportowa blisko planowanego terminalu jedwabnego szlaku w Małaszewiczach

  3. Widzę, że Rosjanie robią sobie już obwodnicę Ukrainy…

  4. „Trasa ma zapewnić rozwój gospodarczy tej części kraju oraz lepszy dostęp do polskich portów.” Serio?? chodzi o porty morskie 🙂 ??

  5. autorze tekstu …. i 24 km obwodnicy lublina (12 w ramach s19 + kolejne 10 w budowie ukończenie w 2016) powstało wystarczy pomyśleć i posprawdzać a dopiero potem pisać

  6. Więc zdeptane Podlasie, jedyny region w Polsce bez tłumu wczasowiczów. Może bliżej Wawy by sobie zrobili…

  7. Polskim europosłem, podkreślam POLSKIM europosłem, który był i jest przeciwny trasie Via Carpathia jest JAROSŁAW WAŁĘSA, który twierdzi, że droga ta nie daje żadnych korzyści pomorzu, wiec nie ma jej sensu budować.
    Taki wrzód i patriotę wychował POLSKI PREZYDENT Lech Wałęsa.

    • Startował z list PO więc to nie jest POLSKI poseł tylko polak na usługach Makreli. Ciekawe w jakim celu zasiadał w Parlamentarnym Zespole na rzecz TYBETU!!! w 2007? Gdzie Tybet a Pomorze i Polska. Obszczymurek szukający tylko ciepłej posadki, bo dla Polski nic dobrego nie zrobił i nie zrobi.

  8. Z tą rewelacją mogli poczekać aż s 17 do Wa-wy ukończą. Przyspieszenie jej budowy wynikało z czasowej rezygnacji z budowy s19 na odcinku Lublin-Białystok gdyż ruch Rzeszowa maił zostać skierowany na 17 a pózniej na s 8. Zresztą, Via Carpathia nie przyniesie żadnej korzyści Unii więc na kasę nie ma co liczyć. Na trasie same potęgi gospodarcze Europy zaczynając od Grecji po Bułgarię,Rumunię,Węgry,Słowację,Polskę oraz Litwę.

    • Na s17 rozpisali już przetargi więc muszą ją zrobić, Via Carpatia nie przyniesie korzyści Niemcom dlatego była pomijana, sporo krajów UE które niedawno wyrwały się spod okupacji sojuza może tylko zyskać.

Z kraju