Od przyszłego roku pracodawcy będą mieli obowiązek informowania o wynagrodzeniu już na etapie rekrutacji. Nowe przepisy mają przeciwdziałać dyskryminacji i zwiększyć przejrzystość rynku pracy. Zgodnie z ustawą z dnia 4 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy, wprowadzono nowy obowiązek dla pracodawców polegający na zamieszczaniu w ogłoszeniach o pracę informacji o proponowanym wynagrodzeniu. Celem nowelizacji jest zwiększenie przejrzystości procesu rekrutacyjnego, wzmocnienie równości płci oraz przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu.
Jasne zasady od początku
Zgodnie z nowym brzmieniem przepisów, pracodawca będzie musiał przekazać kandydatowi informacje dotyczące: proponowanego wynagrodzenia, w tym wszystkich jego składników oraz przedziału wysokości wynagrodzenia i odpowiednich zapisów układu zbiorowego pracy lub regulaminu wynagradzania – jeśli obowiązują w zakładzie pracy.
Wynagrodzenie powinno być określane na podstawie obiektywnych, neutralnych kryteriów – z uwzględnieniem zasady równości płci. Pracodawca będzie zobowiązany przekazywać te informacje w sposób umożliwiający kandydatowi zapoznanie się z nimi z wyprzedzeniem – w formie elektronicznej lub papierowej.
Nowe regulacje wymuszają transparentność w trzech momentach procesu rekrutacyjnego:
- W ogłoszeniu o naborze na stanowisko,
- Przed rozmową kwalifikacyjną – jeśli nie opublikowano ogłoszenia z podanymi danymi,
- Przed nawiązaniem stosunku pracy – jeżeli informacje nie zostały podane wcześniej.
Neutralność płciowa i ochrona danych osobowych
Ustawodawca położył także nacisk na kwestie języka i równości w treści ofert pracy. Ogłoszenia o naborze oraz nazwy stanowisk muszą być formułowane w sposób neutralny płciowo, a cały proces rekrutacyjny powinien odbywać się bez dyskryminacji.
Kolejną istotną zmianą są zaostrzone przepisy w zakresie ochrony danych osobowych. Pracodawcy nie będą już mogli żądać od kandydatów informacji o wynagrodzeniu, które otrzymywali w poprzednich miejscach pracy. Nowe regulacje mają chronić prywatność osób ubiegających się o zatrudnienie i ograniczyć wpływ historycznych stawek na propozycje płacowe.
Wejście w życie
Nowelizacja wejdzie w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia. Oznacza to, że nowe przepisy będą obowiązywać na początku 2026 roku. Dla wielu firm będzie to czas na dostosowanie wewnętrznych procedur rekrutacyjnych oraz zmiany w polityce kadrowej.
Eksperci rynku pracy podkreślają, że obowiązek ujawniania wynagrodzeń w ogłoszeniach o pracę jest zgodny z europejskimi trendami legislacyjnymi i może przyczynić się do wyrównania szans w zatrudnieniu, szczególnie w kontekście różnic płacowych między kobietami i mężczyznami.
15 komentarzy
Komentarz ukryty z powodu bardzo niskiej oceny.
xxx uważaj draniu bo d ci znów spuchnie z wrażenia. Dostaliście łomot 1 czerwca a jesienią płatny trollu Giertycha będzie następne lanie i wypad z polityki. POtrzaskańcu was już nie ma. Jest tylko twoje wycie. Tusk ewakuuje się do berlina a Ty ze swoim hejtem czekaj na wizytę nowego ABW. Jesteś na krótkiej liście do „odsiadki za hejt. Giertych a POtem Ty.
Komentarz ukryty z powodu bardzo niskiej oceny.
Wpadły rubelki na konto, że tak szczekasz?