Sobota, 20 kwietnia 202420/04/2024
690 680 960
690 680 960

Skręcał fiatem w prawo, potrącił pieszą na przejściu

W środę rano w Rykach doszło do wypadku z udziałem pieszej. Kobieta trafiła do szpitala, na szczęście nie odniosła poważnych obrażeń ciała.

Do zdarzenia doszło w środę przed południem w rejonie skrzyżowania ul. Królewskiej i Szkolnej w Rykach. Policjanci otrzymali zgłoszenie o potrąceniu pieszej na przejściu.

Ze wstępnych ustaleń funkcjonariuszy wynika, że 32-letni kierowca pojazdu marki Fiat wykonując manewr skrętu w prawo w ul. Szkolną nie zauważył znajdującej się na oznakowanym przejściu dla pieszych kobiety. Skutkiem tego było potrącenie pieszej, która schodziła już z pasów.

Na miejscu interweniował zespół ratownictwa medycznego, który przetransportował 65-latkę do szpitala. Na szczęście badania wykazały, że kobieta nie odniosła poważnych obrażeń.

Uczestnicy zdarzenia drogowego byli trzeźwi. Funkcjonariusze zatrzymali 32-latkowi uprawnienia do kierowania pojazdami i skierowali sprawę do sądu.

2018-02-08 12:10:32
(fot. Policja Ryki)

17 komentarzy

  1. 3,2,1 eksperci z forum jadą po kierowcach.

    • 3,2,1 eksperci z forum jadą po kierowcach, a eksperci kierowcy przejeżdżają po pieszych.

    • A niech sobie jadą. To nie boli. A już na pewno nie tak bardzo jak potrącenie.

  2. KieroFca Golfa 3

    3,2,1 eksperci z forum jadą po kierowcach.

    • Eksperci z forum kłaniają się w pas kierowcom patałachom, którzy nie potrafią prawidłowo przejechać przez PdP.

  3. Ale fajne przejście dla pieszych bez znaku pionowego i z poziomym namalowanym do 3/4 jezdni. To Polska wogóle?

    • Racja. Właściciel drogi (miasto Ryki) powinien się dołożyć do odszkodowania dla poszkodowanej. Jeżeli zapomina zadbać o właściwe i czytelne oznakowanie – kara finansowa mu o tym przypomni.
      Jeżeli warunki atmosferyczne na to nie pozwalają, to o odnowieniu oznakowania trzeba było pomyśleć wcześniej.

      Dla kierowcy skręcającego nie ma znaczenia czy PdP jest czy nie ma, bo dokładnie takie same obowiązki wynikają wobec przechodzących pieszych.
      Pozwolę sobie przypomnieć, bo kierujący o tym często zapominają.
      Art. 26. 2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.

      • KieroFca Golfa 3

        Gdzie jest wyznaczone przejście takie jak na foto znajdź w rozporządzeniu
        § 127 Przejścia dla pieszych
        Dz.U.2016.0.124 t.j. – Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
        1. Wyróżnia się następujące przejścia dla pieszych:
        1) w poziomie jezdni, z sygnalizacją świetlną lub bez sygnalizacji;
        2) bezkolizyjne podziemne (tunel) lub nadziemne (kładka).
        2. Usytuowanie przejść dla pieszych ustala się w projekcie organizacji ruchu drogi z uwzględnieniem potrzeb pieszych. Przejście dla pieszych umieszcza się:
        1) w obrębie skrzyżowania;
        2) między skrzyżowaniami;
        3) w miejscu przecięcia samodzielnego ciągu pieszego z drogą.
        3. Na drodze klasy A lub S powinny być bezkolizyjne przejścia dla pieszych. Na drodze klasy S dopuszcza się przejścia dla pieszych w poziomie jezdni, jeżeli:
        1) droga jest budowana etapowo;
        2) na skrzyżowaniu jest sygnalizacja świetlna.
        4. Na ulicy klasy GP, G lub Z przejścia dla pieszych powinny być usytuowane w odległościach nie mniejszych niż 100 m, jeżeli nie ma sygnalizacji świetlnej.
        5. Odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:
        a) na ulicy klasy GP – 600 m,
        b) na ulicy klasy G – 400 m,
        c) na ulicy klasy Z – 200 m.
        6. Przy przebudowie albo remoncie ulic klasy G i Z dopuszcza się w uzasadnionych wypadkach zmniejszenie odległości, o których mowa w ust. 5, do 50%.
        7. Na drodze klasy GP i drogach niższych klas, poza terenem zabudowy, przejścia dla pieszych powinny być usytuowane z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu:
        1) w obrębie skrzyżowań;
        2) między skrzyżowaniami w ciągu pieszych, przy zapewnieniu widoczności przejścia z odległości nie mniejszej niż wymagana odległość widoczności na zatrzymanie.
        8. Szerokość przejścia dla pieszych w poziomie jezdni nie powinna być mniejsza niż 4,0 m.
        9. Na przejściu dla pieszych powinna być umieszczona wyspa dzieląca jezdnię ograniczona krawężnikami o szerokości nie mniejszej niż 2,0 m, w szczególności:
        1) na jezdni dwukierunkowej między skrzyżowaniami, o liczbie pasów co najmniej 4;
        2) na skrzyżowaniu bez wyspy dzielącej kierunki ruchu, jeżeli liczba pasów ruchu wynosi co najmniej 4;
        3) między jezdnią a torowiskiem, w wypadku wydzielonego torowiska tramwajowego;
        4) na odcinku drogi dwupasowej z uspokojeniem ruchu.
        10. Przejście dla pieszych w obrębie wyspy albo pasa dzielącego powinno być w poziomie jezdni. Dopuszcza się wykonanie rampy na szerokości przejścia o pochyleniu nie większym niż 15%. Wyniesienie krawężnika wyspy albo pasa dzielącego na przejściu dla pieszych nie powinno być większe niż 2 cm.
        11. W obrębie przejścia dla pieszych, na połączeniu chodnika z jezdnią, należy wykonać rampę o szerokości nie mniejszej niż 0,9 m i pochyleniu nie większym niż 15%.
        12. Szerokość bezkolizyjnego przejścia dla pieszych nie powinna być mniejsza niż:
        1) 3,0 m – jeżeli jest to przejście nadziemne;
        2) 4,5 m – jeżeli jest to przejście podziemne.
        13. Dojście do bezkolizyjnego przejścia dla pieszych powinno być wyposażone w pochylnie, jeżeli przejście dostosowane do osób niepełnosprawnych jest w odległości większej niż 200 m. Warunki techniczne pochylni są określone w § 45.
        14. Na drodze poza terenem zabudowy dojście do bezkolizyjnego przejścia dla pieszych może być wyposażone w schody na zasadach określonych w warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, przy czym szerokość schodów dwukierunkowych nie powinna być mniejsza niż 2 m.
        15. W wypadku intensywnego ruchu pieszych dopuszcza się stosowanie ruchomych pochylni i schodów.

    • Riczmond to stan umysłu. Nie wnikaj bo wsiąkniesz 😛

  4. Dalej będę drążył pytanie: jak wygląda nieoznakowane przejście dla pieszych?

    • Też mnie drażni ten często powtarzany błąd językowy. Takie masło-maślane jak: cofnąć się do tyłu, stać w miejscu czy akwen wodny itp.
      Nie ma czegoś takiego jak nieoznakowane PdP. Wynika to z samej definicji bo, żeby przejście było przejściem musi być oznakowane.

      przejście dla pieszych – powierzchnię jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przeznaczoną do przechodzenia przez pieszych, OZNACZONĄ odpowiednimi znakami drogowymi;

      • KieroFca Golfa 3

        Gdzie jest wyznaczone przejście takie jak na foto znajdź w rozporządzeniu
        § 127 Przejścia dla pieszych
        Dz.U.2016.0.124 t.j. – Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie
        1. Wyróżnia się następujące przejścia dla pieszych:
        1) w poziomie jezdni, z sygnalizacją świetlną lub bez sygnalizacji;
        2) bezkolizyjne podziemne (tunel) lub nadziemne (kładka).
        2. Usytuowanie przejść dla pieszych ustala się w projekcie organizacji ruchu drogi z uwzględnieniem potrzeb pieszych. Przejście dla pieszych umieszcza się:
        1) w obrębie skrzyżowania;
        2) między skrzyżowaniami;
        3) w miejscu przecięcia samodzielnego ciągu pieszego z drogą.
        3. Na drodze klasy A lub S powinny być bezkolizyjne przejścia dla pieszych. Na drodze klasy S dopuszcza się przejścia dla pieszych w poziomie jezdni, jeżeli:
        1) droga jest budowana etapowo;
        2) na skrzyżowaniu jest sygnalizacja świetlna.
        4. Na ulicy klasy GP, G lub Z przejścia dla pieszych powinny być usytuowane w odległościach nie mniejszych niż 100 m, jeżeli nie ma sygnalizacji świetlnej.
        5. Odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:
        a) na ulicy klasy GP – 600 m,
        b) na ulicy klasy G – 400 m,
        c) na ulicy klasy Z – 200 m.
        6. Przy przebudowie albo remoncie ulic klasy G i Z dopuszcza się w uzasadnionych wypadkach zmniejszenie odległości, o których mowa w ust. 5, do 50%.
        7. Na drodze klasy GP i drogach niższych klas, poza terenem zabudowy, przejścia dla pieszych powinny być usytuowane z uwzględnieniem bezpieczeństwa ruchu:
        1) w obrębie skrzyżowań;
        2) między skrzyżowaniami w ciągu pieszych, przy zapewnieniu widoczności przejścia z odległości nie mniejszej niż wymagana odległość widoczności na zatrzymanie.
        8. Szerokość przejścia dla pieszych w poziomie jezdni nie powinna być mniejsza niż 4,0 m.
        9. Na przejściu dla pieszych powinna być umieszczona wyspa dzieląca jezdnię ograniczona krawężnikami o szerokości nie mniejszej niż 2,0 m, w szczególności:
        1) na jezdni dwukierunkowej między skrzyżowaniami, o liczbie pasów co najmniej 4;
        2) na skrzyżowaniu bez wyspy dzielącej kierunki ruchu, jeżeli liczba pasów ruchu wynosi co najmniej 4;
        3) między jezdnią a torowiskiem, w wypadku wydzielonego torowiska tramwajowego;
        4) na odcinku drogi dwupasowej z uspokojeniem ruchu.
        10. Przejście dla pieszych w obrębie wyspy albo pasa dzielącego powinno być w poziomie jezdni. Dopuszcza się wykonanie rampy na szerokości przejścia o pochyleniu nie większym niż 15%. Wyniesienie krawężnika wyspy albo pasa dzielącego na przejściu dla pieszych nie powinno być większe niż 2 cm.
        11. W obrębie przejścia dla pieszych, na połączeniu chodnika z jezdnią, należy wykonać rampę o szerokości nie mniejszej niż 0,9 m i pochyleniu nie większym niż 15%.
        12. Szerokość bezkolizyjnego przejścia dla pieszych nie powinna być mniejsza niż:
        1) 3,0 m – jeżeli jest to przejście nadziemne;
        2) 4,5 m – jeżeli jest to przejście podziemne.
        13. Dojście do bezkolizyjnego przejścia dla pieszych powinno być wyposażone w pochylnie, jeżeli przejście dostosowane do osób niepełnosprawnych jest w odległości większej niż 200 m. Warunki techniczne pochylni są określone w § 45.
        14. Na drodze poza terenem zabudowy dojście do bezkolizyjnego przejścia dla pieszych może być wyposażone w schody na zasadach określonych w warunkach technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie, przy czym szerokość schodów dwukierunkowych nie powinna być mniejsza niż 2 m.
        15. W wypadku intensywnego ruchu pieszych dopuszcza się stosowanie ruchomych pochylni i schodów.

      • Dokładnie o to mi chodzi.

  5. Aaron Fleischman

    Czyżby kolejny nieszczęśnik, któremu „święta krowa nie dała szans na wyhamowanie”?? :))))

    A dyżurnym ignorantom przypominam, że na skrzyżowaniu samochód skręcający w drogę poprzeczną ma obowiązek ustąpienia pieszym pierwszeństwa, nawet jeśli nie ma tam PDP.

    Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym
    Art. 26. ust. 2.

    Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.

    • Pomyśl zanim coś napiszesz.
      1. Nie wyhamował, bo było ślisko.
      2. Nie wyhamował, bo nie widział co było za zakrętem. Gdyby tam była dziura w jezdni, stałą karetka czy radiowóz na bombach to też by w nie wjechał. Śnieg zalega na jezdni, trzeba utrzymywać prędkość, żeby nie ugrzęznąć w zaspach.
      3. Specjalnie nie wyhamował, bo nie chciał stwarzać zagrożenia na drodze. Ten kierowca myślał i wiedział, że ktoś jadący za nim być może jest zajęty czymś innym niż kierowanie pojazdu i dlatego może nie dać rady zatrzymać się niespodziewanie przed skrzyżowaniem, PdP czy przejazdem kolejowym.
      4.Potrącił z życzliwości – nie chciał zapraszać na przejście – oczywiście dla dobra tego potrąconego pieszego.
      5.Czesz kupić świeżego pączka dzisiaj w sklepie – to niech piesi czekają, gdy pojazd uprzywilejowany (busiarz, kurier) jedzie.

  6. I tym sposobem:
    -pojawił się nam jeden pieszy więcej w regionie
    -ubył 1 ślepy i bezmyślny kierujący w okolicy
    Za kilka lat „teraz już pieszy” zmądrzeje, doszkoli się, nauczy przepisów i znowu być może dostąpi przywileju kierowania pojazdami.

    • Ubyła też (na jakiś czas) jedna skaterka w mieście Ryki.
      Kto to widział, żeby w tym wieku (65-lat), wjeżdżać z taką prędkością na deskorolce na PdP? O kapturze na głowie, słuchawkach w uszach i nieoświetlonej desce nawet nie ma co wspominając.

Z kraju