Prezydent Lublina: „Mamy już najistotniejsze pozwolenia na budowę Dworca Metropolitalnego w Lublinie”

W czwartek rano prezydent Lublina Krzysztof Żuk poinformował, że są już najistotniejsze pozwolenia na budowę Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Inwestycja będzie kosztowała około 300 mln złotych.

– Dworzec Metropolitalny – najważniejsza inwestycja, którą zaczynamy w tym roku. Mamy już najistotniejsze pozwolenia na budowę, mam nadzieję, że niebawem ogłosimy przetargi na wyłonienie wykonawców poszczególnych części inwestycji. W tym roku przeznaczymy na budowę Dworca blisko 100 milionów złotych, a przypomnę, że choć szacowana wartość inwestycji to około 300 mln złotych, to unijne dofinansowanie będzie wysokie, rzędu ponad 170 mln złotych. Jestem pewny, że w 2022 roku Lublin będzie miał najbardziej efektowny i jednocześnie najbardziej funkcjonalny dworzec w skali Polski, a nawet Europy – napisał w czwartek rano na Facebooku prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Nowy dworzec będzie się składał z kilkudziesięciu peronów komunikacji pozamiejskiej oraz jednego podwójnego peronu przyjazdowego. Na jego terenie będą miejsca parkingowe oraz miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych komunikacji miejskiej. Dla komunikacji miejskiej przeznaczone będą miejsca postojowe, do tego przy ul. Krochmalnej powstanie zajezdnia autobusowa z miejscami postojowymi dla busów i dla autobusów. Zbudowany zostanie także parking podziemny, zlokalizowany pod peronami odjazdowymi i pod placem dworcowym.

Rewitalizacja obejmie nie tylko sam teren, gdzie powstanie nowoczesny budynek dworca wraz z peronami, lecz zmieniony zostanie cały układ komunikacyjny w okolicy.

Obecne ulice zostaną przebudowane, powstaną też nowe, które usprawnią ruch i komunikację. Inny wygląd uzyskają także chodniki, ścieżki rowerowe, wszędzie zaplanowano też sporo zieleni i małej architektury. Zmiany obejmą ul. Młyńską, Gazową, Krochmalną, Dworcową, 1-go Maja oraz Pocztową. Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma również plac Dworcowy, który po całkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Ul. Gazowa zostanie odcięta od dworca i będzie jednojezdniową dwupasmową drogą „bez wylotu” zakończoną placem manewrowym.

Z kolei ul. Młyńska ma być poszerzona do 3 pasów ruchu, ul. Dworcowa będzie zawężona do 7 metrów i otrzyma nawierzchnię z ozdobnej kostki betonowej korespondującej z nawierzchnią placu. Ul. 1 Maja i ul. Młyńska na odcinku Dworcowa/pl. Bychawski zamienią się w woonerfy, czyli ciągi pieszo-jezdne, na których ruch pieszy ma pierwszeństwo nad ruchem kołowym, powstaną na nich zieleńce oraz obiekty małej architektury.

Inwestycja będzie zrealizowana w latach 2020 – 2022 i ma kosztować około 300 mln złotych.

(fot. Krzysztof Żuk)

26 komentarzy

  1. Na wizualizacji brakuje tylko kilkudziesięciu samochodów na chodnikach /trawnikach oraz rowerzystów na chodnikach.

    • Weź kredki i sobie domaluj.

      • Robienie wizualizacji to nie moje zadanie. A jeżeli ma być realistyczna, to tylko podpowiadam czego na niej brakuje.

      • Domalować nie wolno bo prawa autorskie ma jego ekscelencja wsidniczanin.

    • są rowery 🙂 a tak poważnie, to nie ma możliwości zrobienia np. parkingu podziemnego?

      • Powinien być parking podziemny z miejscami postojowymi ale dla autokarów.

      • Możliwości są zawsze. Tylko jeżeli koszty budowy parkingu mają się zwrócić w ciągu 20 lat, to przy pełnym zapełnieniu godzina parkowania powinna kosztować co najmniej 50 złotych. Opłaty poniżej 5PLN/h to nawet pewnie nawet na bieżące utrzymanie (pracownicy, prąd, remonty, sprzątanie, odśnieżanie) nie wystarczą.
        Miasto może wybudować to także ze swojego budżetu, ale uważam, że są pilniejsze wydatki niż wielomilionowy „domek” dla starych gratów.

        • Jeżeli budowa dróg dla rowerów ma się zwrócić należy wprowadzić opłaty za korzystanie z nich, uwzględniające również koszty ich utrzymania.

  2. Jakby luksusowo…

  3. I tylko 8 miejsc na taksówki….ha ha ha!Co za bałwan to wymyślił.

  4. ale będzie piknie i nowocześnie – nie mogę się doczekać
    a co z lumpami i kamienicami na 1go Maja ?
    ogólnie czy coś wiadomo z ust.447
    pewnie coś wiedzą w ZNK co z tymi kamienicami skoro nic nie robią tylko ona dalej niszczeją

  5. Tutaj widać więcej na pokaz niż na realistyczne podejście do tematu dworca. Większość dni w ciągu roku to są to dni chłodniejsze, więc perony na postój autobusów jak to w chwili obecnej w większości miast Polski są usytuowane w podziemnej części, dzięki czemu wiatr, deszcz czy śnieg nie przeszkadza w przejściu z poczekalni z bagażem do autobusu. To samo do połączenia pieszym przejściaddo pkp. No ale cóż liczy się czas, projekt na pokaz, przecięcie wstęgi, niż funkcjonalność i udogodnienie dla użytkowników.

  6. Deptaki, zielence… W sam raz dla okolicznych meneli zeby sie gdzies walnac z winkiem… A nazwa dworcs to juz w ogole kosmos, w okol brud smrod i prowincja, ale za to dworzec będzie Metropolitalny :V

  7. Rozrzutność tego pana to znam .Stop na wydawanie pieniędzy podatnika i kredytowania , kto będzie spłacać ?

  8. Ten dworzec to tak samo potrzebny jak i stadion buhehehe

  9. Dworzec powinien nazywać się prowincjonalny,a nie metropolitalny.
    Wyrzucanie kasy podatnika w błoto.

  10. wiadomo- projektant na zlecenie owada- budowniczego

  11. przy okazji bankiecik dla swoich i ‚pamiątki”

  12. Metropolita to już jest na Wyszyńskiego.

  13. A co ze skrętem z Diamentowej w Krochmalną jadąc od Jana Pawła II? Do kiedy ten śmieszny ‚tymczasowy’ układ będzie funkcjonował? Ruch się zwiększy i będzie to kolejne wąskie gardło w tej okolicy.

  14. To o ile milionów wzrośnie dług miasta?

  15. Super wizualizacje, ciekawe co z nich pozostanie, lotnisko też miało być ładne a wyszedł blaszak 😛

  16. Trwonienie pieniędzy 4-5 lat w stecz przebudowa nawierzchni, skrzowań, infraktrukstury podziemnej, słupów trakcyjno oświetleniowych + ośwetlenie uliczne, tony osprzętu sieci trakcyjnej (patrz trolejbusy) pójdzie na złom. I roboczogodziny oczywiście; co ciekawe miasto wiedziało, że bedą zmiany lecz trwonili pieniądze… i trwonią. „Moja, Nasza! Praca to jak krew w piach”.

  17. Popieram jeżeli inwestorem będzie TBV !

  18. Pamiętam, że kilka lat temu projekt zakładał połączenie Dworca Pks z Pkp. Miała też być chyba Galeria.

Pracapraca.lublin112.pl

    Kursy walut

    • USD 3.8053zł 0.22%
    • GBP 4.9682zł 0.24%
    • EUR 4.2344zł -0.01%
    • CHF 3.941zł -0.03%

    Polub nas

    Darmowe ogłoszenia lokalne

      Materiały wideo

      Nowe iluminacje świąteczne na Rynku Wielkim w Zamościu (wideo)
      99. Rocznica Bitwy pod Komarowem (wideo)
      W Zamościu trwa 18 Międzynarodowy Festiwal Folklorystyczny EUROFOLK (wideo)
      W Zamościu trwa XIII Zamojski Festiwal Kultury (wideo)
      Szturm Twierdzy Zamość 2019

      Co? Gdzie? Kiedy?

      Lublin na weekend 17-19 stycznia
      Magiczna Latarnia – startują zapisy dla klubu filmowego dla dzieci
      Masz pomysł na biznes? Przyjdź na spotkanie
      RCKiK Lublin – zaproszenie do udziału w terenowych akcjach poboru krwi
      Chełmskie Podziemia Kredowe – bezpłatne zwiedzanie unikalnej w skali Europy atrakcji turystycznej!
      x

      Szanowny Czytelniku!

      Pragniemy Cię poinformować, że nasza strona może dostosowywać treści do Twoich potrzeb. Aby to robić, potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie danych w celach personalizacji treści marketingowych, dzięki czemu otrzymujesz:

      Lepszą jakość strony. Możemy dostosowywać treści pasujące do poszczególnych grup odbiorców.

      Reklam jest mniej i są bardziej dopasowane do Twoich potrzeb. Dzięki reklamom finansujemy nasz rozwój, dzięki czemu nasz serwis nie wymaga opłat

      Twoje dane są u nas bezpieczne.Zgodę na przetwarzanie danych możesz wycofać w każdej chwili na stronie Polityka Prywatności.

      Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na przetwarzanie, w tym profilowanie* przez ITLU sp z o.o. oraz naszych Partnerów, Twoich danych danych osobowych zapisanych w plikach cookies i im podobnych technologiach stosowanych w Serwisach przez ITLU sp. z o.o. i Partnerów w celu marketingowym, obejmującym analitykę w celach marketingowych oraz wyświetlanie spersonalizowanych ofert, reklam i innych usług.

      Pamiętaj, możesz w każdej chwili nie wyrazić zgody lub cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

      Informujemy także, że poprzez korzystanie z tego Serwisu bez zmiany ustawień Twojego oprogramowania/przeglądarki wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies i im podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym oraz na korzystanie z informacji w nich zapisanych w celach dopasowania treści i reklam. Więcej przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

      Kto jest administratorem danych osobowych?

      Administratorem Twoich danych osobowych będziemy my, tj. spółka ITLU Sp. z o.o. z siedzibą w Lublinie oraz nasi Partnerzy (reklamodawcy).

      Szczegółowe informacje na temat celów przetwarzania

      Twoje dane uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii będziemy przetwarzać, w tym profilować:

      • w naszych celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych, w celach dokonywania analiz i badania ruchu na stronach, w celu zapewnienia bezpieczeństwa naszych usług, w celu dochodzenia praw i roszczeń (podstawa: nasz prawnie uzasadniony interes),
      • w celach marketingowych naszych partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie, w celach badań analitycznych w celach marketingowych (podstawa: Twoja zgoda).

      Jeśli wyrazisz na to zgodę nasi Partnerzy będą przetwarzali, w tym też profilowali Twoje dane osobowe uzyskane w naszych Serwisach za pomocą plików cookies i im podobnych technologii w celach marketingowych polegających na dopasowaniu treści i reklam w naszych Serwisach i Internecie a także badań analitycznych w tych celach.

      Więcej przeczytasz w Polityce Prywatności.

      Twoje prawa

      Jeśli wyraziłeś zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych możesz ją zawsze cofnąć.

      Przysługuje Ci też prawo dostępu do Twoich danych, prawo do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania. Przysługuje Ci także prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym będzie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień przeczytasz tutaj.

      * Do przetwarzania wykorzystywane będą następujące dane: Twój adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera a także inne podobne informacje.