Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Prezydent Lublina: „Mamy już najistotniejsze pozwolenia na budowę Dworca Metropolitalnego w Lublinie”

W czwartek rano prezydent Lublina Krzysztof Żuk poinformował, że są już najistotniejsze pozwolenia na budowę Dworca Metropolitalnego w Lublinie. Inwestycja będzie kosztowała około 300 mln złotych.

– Dworzec Metropolitalny – najważniejsza inwestycja, którą zaczynamy w tym roku. Mamy już najistotniejsze pozwolenia na budowę, mam nadzieję, że niebawem ogłosimy przetargi na wyłonienie wykonawców poszczególnych części inwestycji. W tym roku przeznaczymy na budowę Dworca blisko 100 milionów złotych, a przypomnę, że choć szacowana wartość inwestycji to około 300 mln złotych, to unijne dofinansowanie będzie wysokie, rzędu ponad 170 mln złotych. Jestem pewny, że w 2022 roku Lublin będzie miał najbardziej efektowny i jednocześnie najbardziej funkcjonalny dworzec w skali Polski, a nawet Europy – napisał w czwartek rano na Facebooku prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Nowy dworzec będzie się składał z kilkudziesięciu peronów komunikacji pozamiejskiej oraz jednego podwójnego peronu przyjazdowego. Na jego terenie będą miejsca parkingowe oraz miejsca do ładowania pojazdów elektrycznych komunikacji miejskiej. Dla komunikacji miejskiej przeznaczone będą miejsca postojowe, do tego przy ul. Krochmalnej powstanie zajezdnia autobusowa z miejscami postojowymi dla busów i dla autobusów. Zbudowany zostanie także parking podziemny, zlokalizowany pod peronami odjazdowymi i pod placem dworcowym.

Rewitalizacja obejmie nie tylko sam teren, gdzie powstanie nowoczesny budynek dworca wraz z peronami, lecz zmieniony zostanie cały układ komunikacyjny w okolicy.

Obecne ulice zostaną przebudowane, powstaną też nowe, które usprawnią ruch i komunikację. Inny wygląd uzyskają także chodniki, ścieżki rowerowe, wszędzie zaplanowano też sporo zieleni i małej architektury. Zmiany obejmą ul. Młyńską, Gazową, Krochmalną, Dworcową, 1-go Maja oraz Pocztową. Nowy wygląd po rewitalizacji otrzyma również plac Dworcowy, który po całkowitym usunięciu ruchu kołowego stanie się ozdobnym deptakiem połączonym wizualnie oraz funkcyjnie z głównym wejściem do dworca kolejowego. Ul. Gazowa zostanie odcięta od dworca i będzie jednojezdniową dwupasmową drogą „bez wylotu” zakończoną placem manewrowym.

Z kolei ul. Młyńska ma być poszerzona do 3 pasów ruchu, ul. Dworcowa będzie zawężona do 7 metrów i otrzyma nawierzchnię z ozdobnej kostki betonowej korespondującej z nawierzchnią placu. Ul. 1 Maja i ul. Młyńska na odcinku Dworcowa/pl. Bychawski zamienią się w woonerfy, czyli ciągi pieszo-jezdne, na których ruch pieszy ma pierwszeństwo nad ruchem kołowym, powstaną na nich zieleńce oraz obiekty małej architektury.

Inwestycja będzie zrealizowana w latach 2020 – 2022 i ma kosztować około 300 mln złotych.

Prezydent Lublina: „Mamy już najistotniejsze pozwolenia na budowę Dworca Metropolitalnego w Lublinie”

Prezydent Lublina: „Mamy już najistotniejsze pozwolenia na budowę Dworca Metropolitalnego w Lublinie”

(fot. Krzysztof Żuk)

26 komentarzy

  1. przy okazji bankiecik dla swoich i 'pamiątki”

  2. Metropolita to już jest na Wyszyńskiego.

  3. A co ze skrętem z Diamentowej w Krochmalną jadąc od Jana Pawła II? Do kiedy ten śmieszny 'tymczasowy’ układ będzie funkcjonował? Ruch się zwiększy i będzie to kolejne wąskie gardło w tej okolicy.

  4. To o ile milionów wzrośnie dług miasta?

  5. Super wizualizacje, ciekawe co z nich pozostanie, lotnisko też miało być ładne a wyszedł blaszak 😛

  6. Trwonienie pieniędzy 4-5 lat w stecz przebudowa nawierzchni, skrzowań, infraktrukstury podziemnej, słupów trakcyjno oświetleniowych + ośwetlenie uliczne, tony osprzętu sieci trakcyjnej (patrz trolejbusy) pójdzie na złom. I roboczogodziny oczywiście; co ciekawe miasto wiedziało, że bedą zmiany lecz trwonili pieniądze… i trwonią. „Moja, Nasza! Praca to jak krew w piach”.

  7. Popieram jeżeli inwestorem będzie TBV !

  8. Pamiętam, że kilka lat temu projekt zakładał połączenie Dworca Pks z Pkp. Miała też być chyba Galeria.

Z kraju