Piątek, 19 kwietnia 202419/04/2024
690 680 960
690 680 960

Poniemiecka budowla na terenie Lublina, o której mało kto wie. W środku mieściła się lokomotywa (wideo)

Paweł Małkowski, miłośnik historii z Lublina, przygotował kolejną, niezwykle ciekawą opowieść dotyczącą historii Lublina. Tym razem na temat miejsca z czasów II wojny światowej, o którego istnieniu wie bardzo niewiele osób.

Na terenie lubelskiej dzielnicy Zemborzyce, w rejonie ulic: Janowskiej, Lipskiej i Tęczowej, znajduje się obiekt, który choć ma potężne rozmiary, dla wielu osób jest zupełnie nieznany. To pozostałość z czasów II wojny światowej, a dokładnie jeden z elementów ogromnej inwestycji, jaka była w tej okolicy planowana przez Niemców. Mowa o parowozowni na 140 maszyn i ogromnej stacji rozrządowej.

Choć inwestycja, jak wynika z dostępnych źródeł, znajdowała się na bardzo zaawansowanym etapie, to jednak koniec wojny sprawił, że nigdy jej nie dokończono. Do dnia dzisiejszego pozostało z niej niewiele śladów. Najokazalszym z nich jest betonowy tunel, w którym miały być serwisowane lokomotywy. Przez większą część roku jest on ukryty w zaroślach, jego ogrom najlepiej można dostrzec właśnie w okresie zimowym.

– To taki kanał serwisowy ,do którego wjeżdżał parowóz i był był naprawiany. Jest to potężna i solidna konstrukcja o dosyć pokaźnych rozmiarach. Obecnie przez kanał płynie okresowy ciek wodny – wyjaśnia Paweł Małkowski.

W planach była budowa kilkunastu takich obiektów, realizacji doczekał się tylko jeden. W pobliżu znajdują się jeszcze kolejne miejsca, gdzie dostrzec można ślady po realizowanych przez Niemców pracach. Szczegółowo opowiada o nich Paweł Małkowski w poniższym filmie.

(wideo – Paweł Małkowski)

26 komentarzy

  1. To odnoga tunelu Wielkiego zderzacza hadronów.

  2. mialem tam dzialke ,teraz wiem ze to dziwne miejsce ,moze przeklete kilka razy miale sie okazje przekonac

  3. wpadli z wizytą – przechodzili z tragarzami

  4. bylem tam nie raz nie sadze zeby to bylo na lokomotywy bo nie ma miejsca na oprzyrzadowanie np dzwig suwnica itd do naprawy,a po 2 kto buduje taki tunel w najnizszym miejscu w okolicy gdzie woda deszczowa i ze sniegu jak byly zimy plynela polowa tunelu

Z kraju