Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Policjanci powiedzieli dość. 83-latek, który wciąż powodował kolizje, stracił prawo jazdy

Tylko w tym roku doprowadził już do trzech zdarzeń drogowych. Za każdym razem drastycznie łamiąc przepisy ruchu drogowego. W związku z tym policjanci postanowili zatrzymać mu prawo jazdy.

W piątek w godzinach rannych w miejscowości Elżbieta koło Opola Lubelskiego doszło do zderzenia dwóch samochodów osobowych. Zdarzenie miało miejsce na rondzie na drodze wojewódzkiej nr 747, u zbiegu z ul. Południową. O wszystkim powiadomiona została policja. Podróżujące pojazdami osoby nie odniosły obrażeń ciała.

Kiedy funkcjonariusze dotarli na miejsce ustalili, że kierujący volvo 83 -letni mieszkaniec gminy Józefów nad Wisłą zbliżając się do ronda nie ustąpił pierwszeństwa przejazdu kierującej nissan 41 – letniej mieszkance gminy Łaziska. Tym samym doprowadził do zderzenia obu pojazdów.

W trakcie prowadzonych czynności okazało się, że tylko w tym roku jest to już trzecie zdarzenie drogowe, które 83-latek spowodował. W związku z drastycznym naruszaniem przepisów przez mężczyznę, zostało mu zatrzymane prawo jazdy a policjanci skierują do sądu wniosek o jego ukaranie.

(fot. lublin112 – zdjęcie ilustracyjne)

24 komentarze

  1. Artykuł o czymś co powinno być dla wszystkich oczywiste. Kierowca nie potrafi kierować – traci prawo jazdy. Proste jak drut. Jeżeli jednak potrafi – to powinien bez problemu udowodnić to na egzaminie.

    • No wlasnie. Niech dziadek placi mandaty, a teraz niech wybierze sie na egzamin teoretyczny i praktyczny. I niech sie sprawdzi.

  2. No i co ze mu kwity zabrali? Sprzeda Volvo i kupi sobie pseudo pojazd tymu AIXAM czy inne badziewie zdolne żeby się rozpędzić do 50 km/h na które nie jest wymagane prawo jazdy i kto go powstrzyma?

    • Na pojazdy zwane czterokołowcem lekkim wymagane jest prawo jazdy B1, lub uprawnienia na motorower. Jeśli ktoś myśli, że jak skuterem jeździ na dowód osobisty to i takim mikrocarem może, to jest w błędzie. Policja coraz częściej zatrzymuje takie wynalazki.

      • Otóż to.
        Niestety Mirki i Janusze sprzedające toto na aukcjach nawet się o tym nie zająkną.

        • Nieznajomość prawa szkodzi. Broń też możesz kupić, ale czy sprzedający jest winny tego, że nie masz na nią pozwolenia?

      • Poza tym skutki kolizji w Volvo, a kolizja w mikrocar to dwie różne bajki i panu l.83 może już tak wesoło nie będzie.

      • Zanim się wypowiesz to sprawdź o czym piszesz, bo się ośmieszasz.

        • We wcześniej obowiązującym Kodeksie drogowym popularne czterokołowce zaliczane były często do motorowerów, czyli kierowanie nimi przez osobę, która ukończyła 18 lat, mogło się odbywać bez uprawnień. Niestety zgodnie z nowymi przepisami dotychczasowa możliwość jazdy czterokołowcami lekkimi jedynie na podstawie dowodu osobistego zakończyła się również dla pełnoletnich.

          Dnia 19 stycznia 2013 r. weszła bowiem w życie ustawa o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 r. ( Dz. U. z 2011 r. Nr 30, poz. 151 z późn. zm.), która zmieniła ustawę prawo o ruchu drogowym. Pojawiła się kategoria AM. Kategoria AM uprawnia do kierowania:

          motorowerem (pojemność silnika spalinowego do 50 cm3 lub moc silnika elektrycznego do 4kW, prędkość maks. 45 km/h);
          czterokołowcem lekkim, którego parametry precyzuje europejska kategoria L6e: masa własna do 350 kg, napęd silnikiem spalinowym o pojemności do 50 cm3 (może być też elektryczny) o mocy do 4 kW (5,4 KM) i rozwijający prędkość maksymalną do 45 km/h.

          Przy czym zgodnie z definicjami podanymi w rozporządzeniu ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 21 grudnia 2012 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia oznaczają one:

          Motorower – pojazd dwu- lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

          Czterokołowiec lekki – czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.

          W przepisach tej ustawy sprecyzowano, że nie wymaga uprawnienia (AM) do kierowania pojazdami jedynie kierowanie rowerem oraz pojazdem zaprzęgowym (art. 3 ust. 4). Ponadto bez prawa jazdy można kierować motorowerem, czyli pojazdem posiadającym dwa lub trzy, koła, jeśli w dniu wprowadzenia ustawy kierujący był pełnoletni. Cytuję:

          „Art. 6. 1 Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

          1. kategorii AM:

          a) motorowerem,

          b) czterokołowcem lekkim;

          (…)

          5. kategorii B1:

          a) czterokołowcem,

          b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM; (…).”

          „Art. 133. (…)

          3. Osobę, która przed dniem wejścia w życie ustawy ukończyła 18 lat, uznaje się za uprawnioną do kierowania motorowerem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wobec tej osoby nie wymaga się posiadania dokumentu stwierdzającego to uprawnienie.”

          Na mocy zatem art. 133 ust. 3 osoby, które w chwili wejścia w życie ustawy miały już ukończone 18 lat, zachowują prawo do kierowania motorowerem bez żadnych dodatkowych dokumentów stwierdzających do tego prawo – dotyczy to głównie tych osób, które w ogóle nie mają prawa jazdy. Należy jednak podkreślić, że uprawnienie wynikające wyłącznie z wieku dotyczy tylko motoroweru, a więc w odróżnieniu od posiadacza prawa jazdy kategorii AM osoby te nie mogą kierować czterokołowcem lekkim. Z literalnego bowiem brzmienia przepisu art. 133 wynika, że a contrario ustawa wymaga jednak prawa jazdy kategorii AM w przypadku pojazdów mikro i quadów, czyli tzw. czterokołowców lekkich, których masa własna nie przekracza 350 kg i nie rozwijają one prędkości większej niż 45 km/h.

          Niemniej jednak zgodnie z przepisami osoba posiadająca kartę motorowerową będzie mogła ją wymienić na prawo jazdy kat. AM po przedłożeniu w urzędzie: wniosku o wydanie prawa jazdy, orzeczenia lekarskiego, fotografii, oraz dowodu uiszczenia opłaty. W przypadku braku możliwości udowodnienia, że dysponowało się kartą motorowerową wydanie prawa jazdy kategorii AM będzie skutkować wysłaniem delikwenta na szkolenie (250-300 zł), egzamin (170 zł). Do tego dojdzie opłata za wydanie dokumentu. Niemniej należy pamiętać, że zgodnie z art. 133 ust. 2 karta motorowerowa zachowuje ważność jedynie do 18 roku życia.

      • Policja musi zająć się takimi zabawkami z ich „kierowcami” bo ulice miasta to nie wesołe miasteczko a te pojazdy nie są do tego aby bezkarnie jeździli nim pijani pseudokierowcy, którzy nie mają prawa jazdy z poważnych przyczyn. Poza tym to bezpieczniejsza karoseria byłaby wykonana ze sklejki.

        • Z tego co się orientuję to czterokołowcem podróżuje codziennie wójt gminy Lubartów, który wpadł po piwku. Cofnięcie uprawnień do prowadzenia pojazdów mechanicznych dotyczy też mikrocarów.

    • jest szansa że to będzie wtedy jego ostatni raz

  3. No to mu krzywdę zrobili. Pewnie teraz będzie szalał bez kwitów.

  4. Potencjalny morderca lub samobójca, bo nie umie przyznać, że w tym wieku już nie powinien kierować. Po 75 roku życia obowiązkowe powinny być zaostrzone badania lekarskie dla kierowców i tyle.

    • Owszem. Za to badania lekarskie psychiatryczne powinny być robione u kierowców z drugiego końca pod względem wieku.

      • Badania psychologiczne powinny być obowiązkowe dla każdego kandydata na prawo jazdy. Odsiew pseudokierowców gwarantowany.

  5. Na pojazdy zwane czterokołowcem lekkim wymagane jest prawo jazdy B1, lub uprawnienia na motorower. Jeśli ktoś myśli, że jak skuterem jeździ na dowód osobisty to i takim mikrocarem może, to jest w błędzie. Policja coraz częściej zatrzymuje takie wynalazki.

    • Do 350 kg i 45 km/h wystarczy AM.

      Art. 6. 1 Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

      1. kategorii AM:

      a) motorowerem,

      b) czterokołowcem lekkim;

      (…)

      5. kategorii B1:

      a) czterokołowcem,

      b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM; (…).

  6. kolega swojemu ojcu w samochodzie parę kabli rozłączył bo ten w wieku 87 lat się chciał wybrać na działkę nad jeziorem…stwierdził, ze jak wcześnie wyjedzie to jakoś trafi…niektórym trzeba podjąć decyzję, bo sami już nie potrafią

  7. widac juz sie konfidenci odezwali co sasiadow z ucha strzelaja , chce to niech jezdzi a i tak bedzie bez prawka jezdzil i sie bedzie z was smial biedaki hehehehehe ja zanim kupilem swoja e60 535d to mialem tez inna beme i bez prawka jezdzilem rok i na pelnym luzie zawalalem i nikt mnie nie zlapal i sie smialem z konfidentow co zazdrosza ze inni nie musza miec prawka a smigaja codzienie na luzie. smieje sie z takich jak wy , jak sie potrafi zawalac to prawko nie potrzebne. Kiedys mnie skontrolowali to za brak oc dostalem tylko 700 zl zamiast 4000zl bo nie mogli mi udowodnic jak dawno jezdze bez oc hehehehehhehe bo auto nie bylo zarejestrowane heheheheheh smieje sie z takich konfidentow , na drodze trzeba byc sprytnym , miec dynamit w nodze i komputer w glowie a biedaki w skodach niech placza hehehehehehe

    • Idiota w starym BMW ze śmierdzącym dieslem pod maską. Cały Bimmer. Pusto pod deklem i cwaniactwo w internecie.

      • Joe Głodomór

        A co, jeśli Bimmer jest statecznym i poważnym obywatelem z wyższym wykształceniem i tytułem doktora, a internetowym trollem bywa tylko dla rozrywki?

        • Stateczny i poważny doktor nie bawi się w hejterstwo i trollowanie. Uprawiając jedno i drugie nadal jest doktorem, ale traci tytuł statecznego i poważnego obywatela, bo skoro para się takim zajęciem to nie jest poważny ani stateczny. Równie dobrze może być bogatym chamem w gumofilcach i kasa kultury mu nie doda.

    • bimmer rozwiązali ci kaftan i szybko dopchałeś się to kompa?

Z kraju