Pociągi dojadą do Łęcznej, Janowa Lubelskiego i Włodawy. Wydadzą na to miliardy złotych (zdjęcia)
17:39 08-11-2022 | Autor: redakcja

We wtorek Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel podpisali umowy dotyczące rozbudowy infrastruktury kolejowej na Lubelszczyźnie. Chodzi o zapowiadane od wielu miesięcy inwestycje polegające na budowie linii kolejowych z Lublina do Łęcznej oraz z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja. Jednak to nie wszystko. zrewitalizowany ma zostać również szlak z Chełma do Włodawy, linia z Lublina do Łukowa będzie zelektryfikowana, powstanie też łącznica omijająca stację Zawada.
Zgodnie z założeniem, inwestycje te mają na celu poprawę dostępności komunikacyjnej, jak też zapewnienie szybkiego połączenia Biłgoraja, Janowa Lubelskiego, Łęcznej, Łukowa, Kraśnika, Krasnegostawu, Zamościa i Włodawy z Lublinem. Do tego dochodzi również rozwój gospodarczy i redukcja spalin. Jak wskazuje Jarosław Stawiarski, nowoczesny transport musi być nie tylko szybki, bezpieczny, wygodny i ekologiczny, ale także, jak pokazują wydarzenia związane z pandemią, odporny na nowe kryzysy.
– Program przyczyni się także do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, jakim jest kolej, oraz do podniesienia atrakcyjności regionów – dodaje marszałek Województwa Lubelskiego.
Dzisiejsze wydarzenie nie oznacza jednak, że budowa linii kolejowych niebawem się rozpocznie. Na razie jest to jedynie wstęp do planowanej inwestycji. Na początek ogłoszone zostaną postępowania przetargowe na zaprojektowanie poszczególnych zadań. Przygotowanie dokumentacji projektowej nie będzie prostą sprawą, dlatego też potrwa nawet kilka lat. Jeżeli chodzi o właściwe prace w terenie, to poszukiwania wykonawców ruszą dopiero w 2026 roku.
Łączny szacunkowy koszt całej inwestycji wynosi 4 mld 246 mln zł. W 85 procentach ma ona zostać sfinansowana z programu Kolej+. Resztę, czyli 636 mln zł, ma dołożyć Samorząd Województwa Lubelskiego. Chodzi zarówno o koszty kwalifikowalne, czyli dotyczące koncepcji programowo-przestrzennej, dokumentacji projektowej, robót budowlanych oraz ewentualnych wykupów gruntów, jak też koszty niekwalifikowalne. Podane wartości są kwotami brutto.
Jeżeli chodzi o budowę połączenia kolejowego z Lublina do Łęcznej i dalej do Bogdanki, to ma się ono zaczynać w rejonie lotniska. W ramach projektu powstanie 25 km jednotorowej i zelektryfikowanej linii. W jej ciągu znajdzie się 12 przystanków: Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka. Szlak ten pozwoli również na poprawę warunków przewozów towarowych. Mowa tu o Kopalni Węgla Kamiennego w Bogdance.
W przypadku linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj powstać ma 18 km linii kolejowej między Szastarką a Janowem Lubelskim. Do tego dochodzi 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto-Kraśnik. Obie trasy zostaną zelektryfikowane. Czas przejazdu pociągiem między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem szacowany jest na 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem na 1h 36 min. Projekt przewiduje budowę ok. 15 stacji i przystanków. Dodatkowo w ramach inwestycji powstanie także studium projektowo-techniczne dla budowy oraz elektryfikacji kolejnej 35-kilometrowej jednotorowej linii kolejowej Janów Lubelski-Biłgoraj.
Pociągi wrócą też na linię Chełm – Włodawa. Obecnie, z uwagi na fatalny stan torów, uruchamiane jest tam jedynie letnie weekendowe połączenie. Dlatego też całe 41 km linii kolejowej zostanie zmodernizowane, dodatkowo wybudowana będzie 10-km jednotorowa i niezelektryfikowana linii kolejowa do samej Włodawy. Dzięki temu pociągi będą mogły się poruszać z prędkością do 120 km/h. Czas przejazdu między Włodawą a Chełmem wyniesie ok. 53 min. Na szlaku znajdzie się 10 przystanków: Koza- Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka Białe oraz budowa stacji Włodawa Miasto.
Kolejny projekt, czyli elektryfikacja linii kolejowej Lublin – Łuków ma na celu umożliwienie kursowania tam elektrycznych składów. Nie będzie też konieczności wymieniania lokomotyw ze spalinowych na elektryczne, co wpłynie na sprawniejsze i krótsze podróże do stolicy. Natomiast jeżeli chodzi o modernizację i elektryfikację linii Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek, ma to na celu zapewnienie szybszych i sprawniejszych podróży koleją między Zamościem a Lublinem. Czas przejazdu na trasie Zamość Wschód – Rejowiec-Lublin Główny wyniesie około 1h 54 min, czyli skróci się o ok. 20 minut. Powstaną też dwa nowe przystanku: Bzite i Zawada Wschodnia.
Zgodnie z założeniem, inwestycje mają zostać zrealizowane w 2028 roku.
(fot. UMWL)
A kiedy będzie coś jeździło za Parczew? Kiedyś można było dojechać do Milanowa, był okres, że jeździły pociągi, potem PKS-y do Wohynia a teraz nic. z Parczewa na piechotę 🙁
PKSy, też obiecywali.
Zastanawiacie po co kolej skoro samochodem łatwiej? Otóż odpowiadam. Niebawem zagłosujecie na PO a ci już się postarają by zasada wymyślona w unii samochodu dla wybranych się ziściła.
O to już się postaraliscie
Tak właśnie będzie i wtedy nawet koń z wozem bedzie srodkiem transportu ale że konie bedą tylko w stadninach pozostanie tylko rower albo własna dwójka. Unia się postara…
Koń z wozem będzie zabroniony bo obrońcy zwierząt powiedzą, że katujesz konia. Kiedyś całymi dniami chodził w kieracie i było dobrze.
Nie nie było dobrze, konie były męczone i pracowały ponad siły. Tak jest i teraz ciągną wozy z próżniakami nad Morskie Oko. Ludzie ze wsi nigdy tego nie pojmą bo zwierze dla nich to rzecz do zarabiania pieniędzy.
Nie rzeczy do zarabiania pieniędzy. Ale też nie synunie i córunie w sweterkach i kapcioszkach. Psiaki w takich ciuszkach też się męczą, a paniusie nie zdają sobie z tego sprawy
Porównujesz psa w sweterku do konia ciągnącego wóz z węglem lub pług orający ziemie. Potwierdzasz tym tylko moja prawdę o ludziach ze wsi i ich stosunku do zwierząt. Pusto.
Czemu wszyscy(prawie) na zdjęciu trzymają się za genitalia? To jakieś zalecenia z unii?
pissowców zalecenia unii nie obowiązuje. Ich interesują przykazy od busia vel. zosi.
A jakieś dokładniejsze plany? przez jakie miejscowości będzie kolej od Krzesimowa do Ciechanek?
Jak podasz jakiś kontakt do siebie to mogę przesłać mapkę z wyznaczoną planowaną trasą.
Oj chyba ten cały cyrk to na potrzeby pokazać że przed wyborami cos robimy tylko że mogą nie zdarzyć
Fajnie mieć wężyki na czapce….
Cóż to za generał? SOKista?
To jest starszy torowy. Jest jeszcze szynowy i dworcowo peronowy.
Przecież do Zamościa miało być CPK….
Jak dla mnie to sprytna zmiana tematu :).
W grudniu wybranie wariantu na Szprychę CPK, właśnie wychodzi na to że równolegle mają być robione 2 linie co dziwne
Wskażmy różnice pomiędzy obecną władzą a POprzednikami i już wiadomo na kogo oddamy głos
Na PPPP (Polska Partia Przyjaciół Piwa) kojarzysz czy malolatkiem jesteś?
Oj, Rewiński chyba już nie zechce. A PPPP to była świetna partia
Marnowanie pieniędzy
Na razie muszą powołać spółki, które będą to nadzorować i doić kasę z budżetu państwa. Tak jak CPK. Na PKP w Łęcznej itp to poczekamy lata świetlne!!