Czwartek, 18 kwietnia 202418/04/2024
690 680 960
690 680 960

Pociągi dojadą do Łęcznej, Janowa Lubelskiego i Włodawy. Wydadzą na to miliardy złotych (zdjęcia)

Pięć projektów związanych z rozbudową i modernizacją infrastruktury kolejowej ma zostać zrealizowanych na Lubelszczyźnie. Zgodnie z założeniem, inwestycje mają zostać gotowe w 2028 roku.

We wtorek Marszałek Województwa Lubelskiego Jarosław Stawiarski oraz prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel podpisali umowy dotyczące rozbudowy infrastruktury kolejowej na Lubelszczyźnie. Chodzi o zapowiadane od wielu miesięcy inwestycje polegające na budowie linii kolejowych z Lublina do Łęcznej oraz z Szastarki przez Janów Lubelski do Biłgoraja. Jednak to nie wszystko. zrewitalizowany ma zostać również szlak z Chełma do Włodawy, linia z Lublina do Łukowa będzie zelektryfikowana, powstanie też łącznica omijająca stację Zawada.

Zgodnie z założeniem, inwestycje te mają na celu poprawę dostępności komunikacyjnej, jak też zapewnienie szybkiego połączenia Biłgoraja, Janowa Lubelskiego, Łęcznej, Łukowa, Kraśnika, Krasnegostawu, Zamościa i Włodawy z Lublinem. Do tego dochodzi również rozwój gospodarczy i redukcja spalin. Jak wskazuje Jarosław Stawiarski, nowoczesny transport musi być nie tylko szybki, bezpieczny, wygodny i ekologiczny, ale także, jak pokazują wydarzenia związane z pandemią, odporny na nowe kryzysy.

– Program przyczyni się także do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, jakim jest kolej, oraz do podniesienia atrakcyjności regionów – dodaje marszałek Województwa Lubelskiego.

Dzisiejsze wydarzenie nie oznacza jednak, że budowa linii kolejowych niebawem się rozpocznie. Na razie jest to jedynie wstęp do planowanej inwestycji. Na początek ogłoszone zostaną postępowania przetargowe na zaprojektowanie poszczególnych zadań. Przygotowanie dokumentacji projektowej nie będzie prostą sprawą, dlatego też potrwa nawet kilka lat. Jeżeli chodzi o właściwe prace w terenie, to poszukiwania wykonawców ruszą dopiero w 2026 roku.

Łączny szacunkowy koszt całej inwestycji wynosi 4 mld 246 mln zł. W 85 procentach ma ona zostać sfinansowana z programu Kolej+. Resztę, czyli 636 mln zł, ma dołożyć Samorząd Województwa Lubelskiego. Chodzi zarówno o koszty kwalifikowalne, czyli dotyczące koncepcji programowo-przestrzennej, dokumentacji projektowej, robót budowlanych oraz ewentualnych wykupów gruntów, jak też koszty niekwalifikowalne. Podane wartości są kwotami brutto.

Jeżeli chodzi o budowę połączenia kolejowego z Lublina do Łęcznej i dalej do Bogdanki, to ma się ono zaczynać w rejonie lotniska. W ramach projektu powstanie 25 km jednotorowej i zelektryfikowanej linii. W jej ciągu znajdzie się 12 przystanków: Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka. Szlak ten pozwoli również na poprawę warunków przewozów towarowych. Mowa tu o Kopalni Węgla Kamiennego w Bogdance.

W przypadku linii kolejowej Szastarka-Janów Lubelski-Biłgoraj powstać ma 18 km linii kolejowej między Szastarką a Janowem Lubelskim. Do tego dochodzi 12 km jednotorowej linii kolejowej do Kraśnika Fabrycznego wraz z łącznicą Kraśnik Miasto-Kraśnik. Obie trasy zostaną zelektryfikowane. Czas przejazdu pociągiem między Kraśnikiem Fabrycznym a Lublinem szacowany jest na 52 min, a między Biłgorajem a Lublinem na 1h 36 min. Projekt przewiduje budowę ok. 15 stacji i przystanków. Dodatkowo w ramach inwestycji powstanie także studium projektowo-techniczne dla budowy oraz elektryfikacji kolejnej 35-kilometrowej jednotorowej linii kolejowej Janów Lubelski-Biłgoraj.

Pociągi wrócą też na linię Chełm – Włodawa. Obecnie, z uwagi na fatalny stan torów, uruchamiane jest tam jedynie letnie weekendowe połączenie. Dlatego też całe 41 km linii kolejowej zostanie zmodernizowane, dodatkowo wybudowana będzie 10-km jednotorowa i niezelektryfikowana linii kolejowa do samej Włodawy. Dzięki temu pociągi będą mogły się poruszać z prędkością do 120 km/h. Czas przejazdu między Włodawą a Chełmem wyniesie ok. 53 min. Na szlaku znajdzie się 10 przystanków: Koza- Gotówka, Karolinówka, Ruda-Huta, Ruda-Opalin, Uhrusk, Wola Uhruska, Stulno, Sobibór, Okuninka Białe oraz budowa stacji Włodawa Miasto.

Kolejny projekt, czyli elektryfikacja linii kolejowej Lublin – Łuków ma na celu umożliwienie kursowania tam elektrycznych składów. Nie będzie też konieczności wymieniania lokomotyw ze spalinowych na elektryczne, co wpłynie na sprawniejsze i krótsze podróże do stolicy. Natomiast jeżeli chodzi o modernizację i elektryfikację linii Rejowiec-Zawada-Zamość Szopinek, ma to na celu zapewnienie szybszych i sprawniejszych podróży koleją między Zamościem a Lublinem. Czas przejazdu na trasie Zamość Wschód – Rejowiec-Lublin Główny wyniesie około 1h 54 min, czyli skróci się o ok. 20 minut. Powstaną też dwa nowe przystanku: Bzite i Zawada Wschodnia.

Zgodnie z założeniem, inwestycje mają zostać zrealizowane w 2028 roku.

Pociągi dojadą do Łęcznej, Janowa Lubelskiego i Włodawy. Wydadzą na to miliardy złotych (zdjęcia)

Pociągi dojadą do Łęcznej, Janowa Lubelskiego i Włodawy. Wydadzą na to miliardy złotych (zdjęcia)

Pociągi dojadą do Łęcznej, Janowa Lubelskiego i Włodawy. Wydadzą na to miliardy złotych (zdjęcia)

Pociągi dojadą do Łęcznej, Janowa Lubelskiego i Włodawy. Wydadzą na to miliardy złotych (zdjęcia)

Pociągi dojadą do Łęcznej, Janowa Lubelskiego i Włodawy. Wydadzą na to miliardy złotych (zdjęcia)

(fot. UMWL)

33 komentarze

  1. A co z powrotem tak szumnie zapowiadanych połączeń PKS – pamiętacie jeszcze takie obietnice ??

    • --------------------

      najbardziej pamiętam 3 x 15% VAT PIT CIT
      obniżka podatków
      odchudzanie administracji
      powroty z emigracji
      dobrze zarabiający nauczyciele
      reforma KRUS
      likwidacja Senatu
      itd
      wal się ze swoimi ubolami Stefan

  2. część ludzie we wschodnich województwach Polski to tępa wiocha. Widać to po komentarzach. Kurwizja i kler wyprał im mózgi a stary kaczyński to ich idol w różnych butach,ż łupieżem i szczerbatymi zębami. Czarnek wykształci ich dzieci na księży i zakonników i będą żyli jak rydzyki po prawej stronie Wisły.

  3. najpierw jak z CPK powołąć kolesi na prezesów , potem proponuję Sasina do organizacji i nic z tego nie bedzie oprócz kasy dla kolesi

  4. Przecież to zmyła dla wolniej myślących. Jak już ktoś napisał, to dla kasy tzw koryto+ dla swoich na spółdzielni. Tak jak CPK i wiele innych. Jak powiedział Siara, mają rozmach sk….y.

  5. Najlepiej nic nie robić tylko narzekać jak przygłupy z opozycji.

  6. Nowe obietnice i nowe spółki do zatrudnienia swoich.

Z kraju