Wtorek, 07 maja 202407/05/2024
690 680 960
690 680 960

Nieprawidłowe używanie świateł w samochodzie – mandat i punkty karne na 2 lata

Jesień dopiero przed nami, ale warto już pomyśleć o światłach w swoim samochodzie. Zwłaszcza, że o tej porze roku doceniamy ich obecność znacznie bardziej, niż w sezonie letnim. Wszystkiemu winien szybciej zapadający zmrok oraz typowa jesienna szaruga. Za nieprawidłowe korzystanie ze świateł w samochodzie kierowca może zostać ukarany mandatem oraz punktami karnymi, a te będą ważne przez dwa lata od dnia opłacenia kary grzywny.

Światła odpowiadają za bezpieczeństwo

Na polskich drogach wciąż można spotkać samochody, w których światła są nieprawidłowo ustawione. Ignorowanie tego problemu to stwarzanie zagrożenia dla siebie oraz innych uczestników ruchu drogowego.

Nieprawidłowo ustawione oświetlenie samochodu jest również przyczyną wypadków. Według danych Instytutu Transportu Samochodowego nawet 50% samochodów oślepia innych kierowców na trasie.

– Kierowca, który jest oślepiony światłami innego samochodu, nawet po minięciu tego drugiego pojazdu, jeszcze przez co najmniej kilkadziesiąt sekund będzie miał znacznie gorsze widzenie. To bardzo niebezpieczne i może stanowić przyczynę wypadku. W takiej sytuacji kierowca powinien w miarę możliwości stopniowo zwolnić i skierować swój wzrok na prawą krawędź jezdni, aż pojazd z naprzeciwka przejedzie  mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Kierowcy – dbajcie o swój wzrok!

Oślepianie innego kierowcy źle ustawionymi światłami powoduje, że ten przestaje obserwować otoczenie, bo jego wzrok skupia się na punktach świetlnych.

Na polskich drogach krajowych kierowca zostaje oświetlony średnio nawet 3 000 razy w ciągu godziny jazdy. Po przejechaniu 100 km, może się narazić na to zjawisko nawet 7 000 razy. Oznacza to, że po kilku godzinach jazdy jego wzrok będzie mocno zmęczony, tak samo jak i cały organizm.

Nie można również wykluczyć sytuacji, że kierowca jadący po zmroku, u którego dłużej utrzymuje się wrażenie oślepiania światłami przez pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka, powinien sprawdzić swój wzrok u okulisty.

Za nieodpowiednie używanie świateł można dostać mandat!

– Nie każdy kierowca jest w pełni świadomy swoich obowiązków, dotyczących używania świateł w samochodzie. Należy zarówno pilnować ich prawidłowego ustawienia, każdorazowego włączania, jak również unikać błędnego wykorzystywania ich, np.: gdy warunki pogodowe tego nie wymagają. Już samo używanie świateł w sposób niezgodny z przepisami jest karane mandatem i punktami karnymi, dlatego przed rozpoczęciem sezonu jesienno-zimowego, lepiej przypomnieć sobie zasady poprawnego korzystania ze świateł w aucie. Zwłaszcza, że nieznajomość przepisów może kosztować kierowcę kilka punktów karnych, które zostaną na jego koncie przez dwa lata  mówi Andrzej Mejer, Yanosik

Za co dokładnie można otrzymać mandat i punkty karne, jeśli chodzi o światła w samochodzie? Sprawdźcie poniższą listę:

  • Niewłączenie przez kierującego pojazdem wymaganych świateł w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza 200 zł, 2 pkt karne.
  • Używanie tylnych świateł przeciwmgłowych przy normalnej przejrzystości powietrza 100 zł, 2 pkt karne.
  • Niewłączenie w pojeździe holującym świateł mijania 100 zł, 0 pkt karnych.
  • Jazda bez wymaganych świateł od zmierzchu do świtu 300 zł, 4 pkt karne.
  • Jazda bez wymaganych świateł od świtu do zmierzchu 100 zł, 2 pkt karne.
  • Jazda bez wymaganych świateł pojazdami niewyposażonymi w światła mijania, drogowe lub do jazdy dziennej 100 zł, 0 pkt karnych.
  • Jazda bez wymaganych świateł w tunelu, niezależnie od pory doby 200 zł, 4 pkt karne.
  • Nieużywanie wymaganego oświetlenia podczas zatrzymania lub postoju w warunkach niedostatecznej widoczności 150-300 zł, 3 pkt karne.
  • Korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami 200 zł, 3 pkt karne.
  • Naruszenie warunków dopuszczalności używania przednich świateł przeciwmgłowych 100 zł, 2 pkt karne.
  • Używanie „szperacza” podczas jazdy 100 zł, 0 pkt karnych.
  • Zakrywanie świateł oraz urządzeń sygnalizacyjnych 300 zł, 3 pkt karne.
  • Umieszczenie na pojeździe ładunku w sposób zasłaniający światła lub urządzenia sygnalizacyjne 200 zł, 0 punktów karnych.
  • Nieuprawnione umieszczanie w pojeździe lub na nim urządzeń stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu uprzywilejowanego, wysyłających sygnały świetlne w postaci niebieskich lub czerwonych świateł błyskowych albo sygnał dźwiękowy o zmiennym tonie – 20 – 5000 zł + konfiskata, 3 pkt karne.
  • Naruszenie przepisów przez kierującego pojazdem przewożącym zorganizowaną grupę dzieci lub młodzieży w wieku do 18 lat, w tym:
    • niewłączenie świateł awaryjnych podczas wsiadania lub wysiadania dzieci lub młodzieży 200 zł, 2 pkt karne.
  • Niedopełnienie przez kierującego autobusem szkolnym obowiązku:
    • włączenie świateł awaryjnych podczas wsiadania lub wysiadania dzieci 200 zł, 2 pkt karne.

Trzeba również pamiętać, że pojazd, który w trakcie kontroli będzie miał oświetlenie w złym stanie technicznym lub nieprawidłowo ustawione, co będzie stwarzało zagrożenie dla innych użytkowników drogi, może nie zostać dopuszczony do dalszej jazdy przez funkcjonariuszy policji. W takiej sytuacji może dojść do zatrzymania dowodu rejestracyjnego, a kierowca zostanie ukarany mandatem.

Kierowcy często nadużywają długich świateł

Oślepianie innych kierowców dzieje się nie tylko z powodu złego ustawienia świateł, ale również ich nieprawidłowego używania. Zwłaszcza przez nadużywanie świateł drogowych, nazywanych potocznie długimi.

Można z nich korzystać od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub razem z nimi, a także gdy nie oślepia się innych kierowców lub pieszych, którzy poruszają się w kolumnie.

Kierowca jest zobowiązany do wyłączenia świateł drogowych, gdy z naprzeciwka nadjeżdża inny pojazd i kierujący nim wyłączył oświetlenie szosowe, jak również jeśli zbliża się do auta i zachodzi możliwość oślepienia kierowcy innego pojazdu, a także gdy zbliża się do pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, a odległość między nimi stwarza zagrożenie oślepienia osoby kierującej takim pojazdem. 

– Trzeba również pamiętać o wyłączeniu długich świateł, gdy kierowca, który jedzie autem za nami, będzie chciał nas wyprzedzić. Należy to zrobić najpóźniej w momencie zrównania się pojazdów – podpowiada Andrzej Mejer, Yanosik – Trzeba mieć też na uwadze, że za mruganie długimi światłami innym kierowcom (np.: celem ostrzeżenia o kontroli prędkości), można również otrzymać mandat w wysokości 200 zł i 3 punktów karnych.

Będzie można sprawdzić ustawienie świateł za darmo

Jak co roku Yanosik będzie organizować wspólnie z Instytutem Transportu Drogowego i Policją wspólną akcję dla kierowców, którzy będą mogli bezpłatnie sprawdzić ustawienie świateł w swoim samochodzie w wybranych Stacjach Kontroli Pojazdów. Szczegóły tegorocznej edycji zostaną przekazane wkrótce.

W ubiegłych latach w kampanii „Twoje światła, nasze bezpieczeństwo” każdy kierowca mógł w określonym terminie sprawdzić ustawienie świateł w swoim samochodzie w wybranych SKP, całkowicie bezpłatnie w kilku terminach.

Dzięki prawidłowemu ustawieniu świateł w samochodzie zmniejsza się stopień niebezpieczeństwa w sezonie jesienno-zimowym na polskich drogach, który jest trudnym czasem dla wszystkich kierowców. Zwłaszcza, że zmrok zapada znacznie szybciej, a do tego warunki atmosferyczne są o wiele gorsze – występują deszcze, mgły, a nawet przymrozki.

Kierowcom przypominamy, że światła pełnią bardzo ważną rolę w samochodzie i należy je prawidłowo wykorzystywać w czasie jazdy, a także pilnować ich prawidłowego ustawienia, nawet po każdej wymianie żarówki!

(fot. mat. prasowe)

10 komentarzy

  1. $$ brakuje w budżecie, a rozdawnictwo trwa w najlepsze. Nowy taryfikator to zacny żart. Jeden oderwany od rzeczywistości wymyśla nowe ustawy, taryfikatory i mandaty, a zwykły Nowak płaci jak baran.

  2. A co z samochodami na angielskich blachach albo stamtąd sprowadzonymi i przerejestrowanymi? Ich światła mijania są skierowane w lewo a nie w prawo i oślepiają nadjeżdżających z naprzeciwka.

    A co z jeżdżącymi na postojówkach jako światłach dziennych?
    A co z jeżdżącymi bez kompletnego oświetlenia?

    Czy ich też będą kasować w końcu?

  3. A kiedy się wezmą za cymbałów co jeżdżą na przeciwmgielnych gdy nie ma potrzeby ? Ja wiem ,że z tego hajsu nie ma do budżetu ,no ale bez jaj.
    Albo walą na przednich halogenach w nocy albo jak tylko się zamgli odrobinę to już włączają tylne przeciwmgielne przy widoczności 500m . Takim latarnikom walić po 500 ,aż się nauczą

  4. Dzisiaj rano – obwodnica i miasto w dosyć gęstej mgle. 70% kierowców jedzie na światłach do jazdy dziennej.
    Po pierwsze, uświadomcie tym cymbałom że światła do jazdy dziennej oświetlają auto tylko z przodu. Z tyłu nic nie świeci.
    I po drugie – jeżeli w aucie jest system do automatycznego przełączania świateł z dziennych na mijania to we mgle w 80% on nie działa i świecą światła do jazdy dziennej.

  5. A co z matołami jeżdżącymi na dziennych w deszcz czy we mgle ? A co z niewłączajacymi kierunkowskazów na skrzyżowaniach?

  6. „Trzeba mieć też na uwadze, że za mruganie długimi światłami innym kierowcom (np.: celem ostrzeżenia o kontroli prędkości), można również otrzymać mandat w wysokości 200 zł i 3 punktów karnych”.
    A czy za mruganie długimi światłami innym kierowcom w dzień (np. celem jakimś tam), kiedy się nikogo nie oślepia, też może komuś przyjść do głowy wystawić kierowcy mandat?

    • A mruganie długimi światłami w dzień innym kierowcom np. w celu pokazania że nie ma włączonych świateł lub mają uszkodzone albo że na trasie jest zdarzenie inne niż kontrola prędkości?

  7. 30% kierowców jeździ na przednich przeciwmgielnych bo nie mają ledów a też chcą być fajni, więc o czym my tutaj mówimy