Na drogach rusza wielkie liczenie. Sprawdzą, ile pojazdów jeździ każdą z tras
18:20 14-01-2025 | Autor: redakcja

Najbardziej obleganą przez kierowców trasą w województwie lubelskim jest droga ekspresowa S12/17 między węzłami Lublin Felin a Świdnik. Każdej doby przejeżdża nią średnio 32 904 pojazdów. Niewiele mniej, gdyż 31 747 samochodów zanotowano na wyjeździe z Lublina w kierunku Warszawy. W przypadku dróg wojewódzkich największy ruch panuje na trasie nr 874 między węzłem Lublin Sławinek a al. Solidarności. Jest to średnio 21 126 pojazdów na dobę.
Są to jednak dane z 2020 roku, więc przez ostatnich pięć lat mogło sporo już się zmienić. A nawet, jak twierdzą drogowcy, z pewnością to nastąpiło. Wszystko dlatego, że w tym czasie m.in. uległa zmianie sieć dróg, otwarto trasę S19 Lublin – Rzeszów, która dla mieszkańców Podkarpacia stała się głównym dojazdem do Warszawy.
Dlatego też właśnie startuje kolejny Generalny Pomiar Ruchu. Działania te przeprowadzane są co 5 lat, pozwalają one obliczyć średni dobowy ruch roczny na poszczególnych trasach. Na podstawie tych danych podejmowane są decyzje dotyczące budowy i przebudowy nowych dróg: ich przekroju, geometrii i skrzyżowań.
Ponadto określane są wskaźniki ekonomiczne decydujące o realizacji inwestycji, remontach oraz ich zakresie. Na podstawie wyników podejmowane są też decyzje związane z klasyfikacją dróg, ustalaniem ciągów dróg i priorytetów w ramach krajowej i międzynarodowej sieci drogowej.
Jako pierwsze, a dokładnie od 28 stycznia, ruszą pomiary na drogach krajowych. W całej Polsce zaplanowano 2,4 tys. miejsc, gdzie liczone będą: samochody osobowe, samochody dostawcze, samochody ciężarowe bez przyczep, samochody ciężarowe z przyczepami lub naczepami, autobusy, mikrobusy, ciągniki rolnicze, motocykle i motorowery a także rowery, hulajnogi elektryczne i Urządzenia Transportu Osobistego. Później, gdyż w marcu, działania te obejmą drogi wojewódzkie.
Co ważne, pomiary nie będą już wykonywane ręcznie, kiedy to szereg osób dodawało każdy przejeżdżający pojazd. Wraz z rozwojem technologii zaczęto korzystać z metody wideorejestracji i obecnie wszystko wykonywane jest automatycznie. Wyniki poznamy w II kwartale 2026 roku.
Warto dodać że na trasach gdzie odnotowany ruch będzie największy zostaną wprowadzone innowacyjne rozwiązania w postaci fotoradarów i obniżenia maksymalnej prędkości żeby automatycznie zadbać o bezpieczeństwo kierowców jeżdżących tymi trasami, niekoniecznie bezpieczeństwo finansowe. Dobudowanie kilku dodatkowych przejść dla pieszych, zabranie po jednym pasie pod buspas z każdej strony i zwiększenie ilości linii ciągłych również nie zaszkodzi.
Elektroniczne liczenie pojazdów i dane dopiero będą za półtora roku? To mi postęp.
Dane będą zbierane automatycznie, a potem przez rok będą dodawane ręcznie?
Tak, a o co chodzi?
One będą zliczane ręcznie i korygowane automatycznie. Zależnie od wymaganej przepustowości drogi w danym miejscu. Aby była pełna wymagalność każdej drogi co do jej projektowanych przepustowości na dobę.
ta pewnie kolejne dane zbierajom BANDYTERKA
Dane chyba będą na dyskietkach nosić. Później tylko do Excela 97 i mamy dane ogarnięte w połowie 2026 🙂
pora na dostawienie ekranów między rudnik a Lublin felin, choć i na całej obwodnicy hałas coraz bardziej uciążliwy.
A czy redakcja wprowadziła selekcję komentowania lub odpisywania na komentarz przez AI? Czy może kto ma poglądy rżadu i redakcji, to zostaje opublikowane a inne są ocenzurowane. Kolejnego z komentarzy nie widzę, czyżby POBAN?