Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

Koniec monopolu PKP w naszym regionie. Jest zgoda dla prywatnego przewoźnika na kursy pasażerskie

Czeski prywatny przewoźnik kolejowy otrzymał zgodę na uruchomienie pociągów z Pragi przez Warszawę do Terespola. Obecnie firma ta wykonuje przewozy z Czech do Krakowa. Podróżni chwalą pociągi za komfort i znaną z linii lotniczych obsługę.

Urząd Transportu Kolejowego udzielił przewoźnikowi Leo Express zgody na uruchomienie pociągów na trasie z Pragi przez Warszawę do Terespola. Otwarty dostęp został przyznany na okres 5 lat. Ma to stanowić uzupełnienie oferty przewozowej na obszarze województw: śląskiego, świętokrzyskiego, łódzkiego, mazowieckiego i lubelskiego. Pociągi czeskiego przewoźnika będą mogły się zatrzymywać na stacjach: Zebrzydowice, Pszczyna, Tychy, Katowice Ligota, Katowice, Sosnowiec Główny, Dąbrowa Górnicza, Zawiercie, Włoszczowa Północ, Opoczno Południe, Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Mińsk Mazowiecki, Siedlce, Łuków oraz Terespol.

Dzięki tej decyzji, przewoźnik jest uprawniony do uruchomiania na tej trasie 4 par pociągów każdego dnia. Ma to przede wszystkim stanowić odpowiedź na dotychczas niezaspokojone potrzeby podróżnych, w szczególności w zakresie przejazdów na terytorium innego państwa. Jak wskazuje Urząd Transportu Kolejowego, Leo Express powinien wykonywać połączenia w częstotliwości i pełnej relacji, którą sam wskazał we wniosku. Odstępstwo od tej reguły jest możliwe jedynie wówczas, gdy przyczyną braku możliwości realizacji otwartego dostępu będą okoliczności niezależne od przewoźnika.

Czeski przewoźnik pojawił się na polskich torach w lipcu 2018 roku. Pierwszy pociąg przejechał trasę z Pragi przez Ołomuniec, Ostrawę i Katowice do Krakowa. Później połączenie zostało zawieszone na kilka miesięcy z powodu przebudowy linii kolejowej. Początkowo trasę obsługiwano tylko w weekendy, jednak z uwagi na ogromne zainteresowanie pasażerów, od 28 czerwca 2019 Leo Express kursuje do Krakowa codziennie.

Pasażerowie chwalą nowoczesne pociągi a także znaną z podróży lotniczych obsługę. W standardzie dostępne są wygodne fotele z możliwością regulacji, klimatyzacja, internet czy też gniazdka z napięciem 230 V. Każdy z pasażerów otrzymuje bezpłatnie wodę, w klasie biznes i premium napoje i posiłki. Do tego doliczyć trzeba bezpłatną prasę, kącik dla dzieci z przekąskami, kolorowankami i kredkami, a jak to będzie za mało, stewardzi mogą bezpłatnie wypożyczyć książki lub gry planszowe. Co więcej, ceny biletów są mocno konkurencyjne, gdyż zaczynają się od 19 złotych.

Plany związane z uruchomieniem trasy z Czech do naszego regionu zapowiadano w momencie lipcowej inauguracji codziennego połączenia do Krakowa. Prezes Leo Express Peter Köhler wyjaśniał, że na razie pociągi zostały skomunikowane z autobusami kursującymi na Ukrainę, jednak są czynione starania, aby ruszyło połączenie kolejowe na tej trasie. Warto też wiedzieć, że pociągi Leo Express można było już zaobserwować na torach w naszym regionie. W 2012 roku na odcinku Siedlce – Łuków testowano składy Flirt, jakie produkował dla czeskiego przewoźnika siedlecki Stadler.

(fot. Leo Express)

10 komentarzy

  1. Przy istniejącej infrastrukturze kolej do przewozu osób jest tylko smutnym żartem

    • Tak to jest polaczki, sami nie potraficie sobie przewozów zorganizować to wam inni zorganizują a PKP (Polska Kpina Przewozowa…) niech patrzy i się uczy… a wątpię żebu się czegokolwiek nauczyło z takimi „rządzącymi” obsadzającymi prezesów z d… nie mającymi zielonego pojęcie o wolnorynkowych przewozach kolejowych… Tylko jak za parę lat już nie będzie nic Polskiego to nie lamentować… Nie wiecie na kogo głosować to mo..da w kubeł…

  2. To jest gwóźdź do trumny PKP
    Z PKS było identycznie
    Prywatny wybierał popularniejsze trasy i jechał w atrakcyjniejszych porach „kilka minut przek PKSem” wszyscy wiedzą jak skończył PKS i co z niego zostało 😉

  3. początek końca państwowego molocha

  4. Na razie to PKP nie pokończyło remontów i samo nie może śmigać z obiecanymi 160 km/h ,A oni jeszcze kogoś na tory zamierzają wpuscić ?

  5. Bzdura nic się nie skończy

    to już nie te czasy, wolnej amerykanki wszystko jest regulowane przez urzędy, będzie miał rozkład i będzie się stosował
    Nie straszcie chłopki lubelskie …zdrowa konkurencja to tylko profity dla pasażera

    • jak będzie miał rozkład i przestrzegał to PKP ze swoja punktualnością będzie jechać puste.I powoli koniec chyba że ORLEN go kupi

  6. BRAWO! Popieram. Niestety Polak jest czy zaglupi czy nieumie dbać o swoich obywateli.. Muszą to robić nasi sąsiedzi… I z dobrym skutkiem.

  7. Cieszcie się cieszcie, będzie jak z PKSem – najpierw ludzie się cieszyli że mają wybór między śmierdzącym AUTOSANEM a busikiem, potem były tylko busiki a teraz w małych miejscowościach jest wielkie komunikacyjne goowno z makiem dzięki czemu Mateuszek Kłamczuszek i Duda herbu Kaczego Uda rozwiązują problemy wykluczenia komunikacyjnego.

  8. Pitolicie wszyscy jaki to teraz rząd jest do d… a ja się pytam co zrobiły wcześniej rządy w tej sprawie? szczególnie ten za który tak wszyscy stają murem po 8 latach nic ni było bo nawet premier uciekł za „chlebem” do Brukseli. Mój kolega też musiał wyjechać aby utrzymać rodzinę, a tak walczył za Pełną Odpowiedzialność. :D. Nie jestem za nikim jeżeli chodzi o poglądy, ale męczy mnie ta nagonka na tych co próbują coś zrobić, Wolny rynek jest od dawna, jakby niektórzy nie zauważyli, że wchodząc do struktury UE zobowiązaliśmy się po okresie przejściowym uwolnić rynek dla innych przewoźników jak i gospodarki wewnątrz wspólnotowej. Teraz nie biadolcie że to rząd jest zły, bo przypominam wtedy była Pełna Odpowiedzialność i to ona negocjowała nasze wejście do UE. Najpierw coś dla nas było dobre a potem ustąpili bo na silę chcieli wejść zapewniając sobie etaciki kosztem naszego Państwa i nas obywateli.

Z kraju