Czwartek, 28 marca 202428/03/2024
690 680 960
690 680 960

Już tylko do 10 sierpnia właściciele nieruchomości mają czas na złożenie „deklaracji śmieciowej”. Nie chcesz narazić się na sankcje, sprawdź, co powinieneś zrobić

Od 1 lipca br. zmieniła się opłata za tzw. „wywóz śmieci”, czyli za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Od miesiąca uiszczana jest ona na podstawie nowej deklaracji. A termin jej złożenia upływa już za tydzień, 10 sierpnia br.

Wysokość nowej miesięcznej opłaty za odpady  – to iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość i stawki opłaty od jednego mieszkańca.  

Ostateczny termin wniesienia opłaty za lipiec upływa 15 sierpnia. Płacimy więc „z dołu” za miesiąc poprzedni.

Wielu prywatnych właścicieli nieruchomości, szczególnie tych, których zarządzaniem nie zajmuje się spółdzielnia czy wyspecjalizowana firma, czuje się niedoinformowanymi, gdyż jeśli nawet słyszeli o planowanej podwyżce opłat, to czekali na dostarczenie adekwatnych informacji klasyczną drogą pocztową, np. w formie ulotek, jak miało to miejsce choćby w 2013 roku.

– Ustawowy obowiązek zawiadomienia właścicieli nieruchomości o wysokości opłaty obowiązuje tylko przy zmianie stawki, co z kolei nie wiąże się z koniecznością składania nowych deklaracji – zauważa Izolda Boguta z biura prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin. – Mówi o tym art. 6m ust. 2a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Taka sytuacja miała miejsce w Lublinie po zmianie stawek opłat od 1 lutego 2019 roku.

W lutym 2019 r. nie została zmieniona metoda wyliczenia wysokości opłaty, a zostały uchwalone nowe stawki opłat i zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zostały wysłane zawiadomienia o nowej wysokości miesięcznej opłaty wyliczonej jako iloczyn nowej stawki opłaty i danych podanych w złożonych przez właścicieli nieruchomości deklaracjach.

Tak więc obecnie, ponieważ zmieniła się zasada naliczania odpłatności, taki obowiązek ze strony ratusza nie zaistniał.

– Informacja o konieczności składania deklaracji była i jest publikowana na stronie internetowej Miasta Lublin – doprecyzowuje Izolda Boguta. – Temat pojawiał się także w lokalnej prasie oraz w materiałach telewizyjnych TVP3 Lublin i Polsat. Ponadto, informacja ta zamieszczona była w informatorze miejskim „Lublin.eu” wydawanym przez Urząd Miasta, który kolportowany jest do skrzynek pocztowych mieszkańców. Informator dostępny jest również między innymi w budynkach Urzędu Miasta czy Biurach Obsługi Mieszkańców.

Jednym z najczęściej zadawanych pytań jest kwestia, czy konieczne jest składanie nowej deklaracji, jeśli nie zmieniła się liczba osób zamieszkujących daną nieruchomość? Czy nie wystarczy po prostu tylko uiszczanie nowej wyższej należnej kwoty za wywóz odpadów komunalnych?

– Konieczność składania nowych deklaracji wynika ze zmiany metody obliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – odpowiada Izolda Boguta. – Do 30 czerwca br. obowiązywała metoda „od gospodarstwa domowego”, a opłata była zróżnicowana w zależności od liczby mieszkańców zamieszkujących nieruchomość tj. gospodarstwo 1-osobowe, 2-osobowe i 3- i więcej osobowe. W złożonych deklaracjach właściciele nieruchomości deklarowali liczbę gospodarstw domowych prowadzonych w nieruchomości. Od lipca 2021 r. w gminie Lublin obowiązuje metoda stanowiąca iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz stawki opłaty. W związku z powyższym, w składanej nowej deklaracji właściciele nieruchomości deklarują liczbę osób zamieszkałych i na tej podstawie wyliczają sobie sami kwotę opłaty, jaką będą ponosić za gospodarowanie odpadami przez nich wytworzonymi – dodaje.

Termin złożenia nowych deklaracji upływa 10 sierpnia br., a do osób, które do tego dnia nie złożą deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w oparciu o posiadane przez urząd dane, będą wysyłane wezwania do złożenia nowej deklaracji z datą obowiązywania od 1 lipca br.

– Wobec osób, które nie złożą deklaracji po otrzymaniu wezwania, wszczynane będą z urzędu postępowania w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi – informuje przedstawicielka biura prasowego ratusza. – W wyniku przeprowadzonych postępowań będą wydawane decyzje, w których zostanie określona wysokość opłaty.

W zabudowie wielorodzinnej opłata wynosi 24,80 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W zabudowie jednorodzinnej jest to 28,80 zł. Rodziny wielodzietne, które obejmuje Karta Dużej Rodziny, są zwolnione z części opłat.

Przedmiotową deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi można złożyć:

  • w Biurach Obsługi Mieszkańców w Lublinie znajdujących się przy: ul. Filaretów 44, ul. Szaserów 13-15, ul. Franciszka Kleeberga 12a, ul. Wieniawskiej 14 oraz ul. Wolskiej 11;
  • w Wydziale Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Lublin, ul. Tomasza Zana 38;
  • lub wysłać za pośrednictwem poczty na adres Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Lublin, ul. Tomasza Zana 38.

W przypadku Biur Obsługi Mieszkańców i Wydziału Ochrony Środowiska UM deklaracje można pozostawić w rozmieszczonych tam skrzynkach wrzutowych. Można jednakże przyjść już ze sporządzoną samodzielnie kopią (kserokopią) danego dokumentu i poprosić przyjmującego dokumenty urzędnika o poświadczenie na danej kopii faktu złożenia deklaracji.

Już tylko do 10 sierpnia właściciele nieruchomości mają czas na złożenie „deklaracji śmieciowej”. Nie chcesz narazić się na sankcje, sprawdź, co powinieneś zrobić

Już tylko do 10 sierpnia właściciele nieruchomości mają czas na złożenie „deklaracji śmieciowej”. Nie chcesz narazić się na sankcje, sprawdź, co powinieneś zrobić

Już tylko do 10 sierpnia właściciele nieruchomości mają czas na złożenie „deklaracji śmieciowej”. Nie chcesz narazić się na sankcje, sprawdź, co powinieneś zrobić
(fot. tekst Leszek Mikrut)

12 komentarzy

  1. Super hiper, ale większość mieszkańców nie segreguje odpadów, może przez muzykę discopolo na full słuchaną…

  2. Skomunalizować wywóz odpadów i ceny spadną o 2/3.

  3. Rodziny wielodzietne produkują więcej śmieci i są zwolnione z części opłat ,bez sensu .

    • Nie płaci się dopiero za 6 osobę wzwyż. Ja teraz zapłacę 144zł przy 5 dzieci, sąsiad który ma 3 dzieci również zapłaci 144zł. Ja prawie zawsze wystawiam połowę tego co sąsiad.

  4. Wypełnioną deklarację można również wysłać pocztą na adresy BOM oraz Wydziału Ochrony Środowiska lub na adres główny urzędu:

    Prezydent Miasta Lublin
    Plac Króla Władysława Łokietka 1
    20-109 Lublin

    źródło: https://lublin.eu/mieszkancy/srodowisko/odpady-i-recykling/deklaracje-i-platnosci/

  5. Kiepsko umiem szukać w takim razie, bo nie znalazłam takiej informacji jak szukałam na początku lipca. A o ulotkach pierwszy raz słyszę.

  6. No ja właśnie zamontowałem kamerę. Będę wysyłał zgłoszenia każdego podrzucającego śmiecie do wiat przy bloku. Najczęściej to nowobogackie LUB. Domek to się ma ale za śmiecie to ciężko zapłacić.

    • Ojciec z matką nie nauczyli. Całe życie wszystko na gnojownik wyrzucali, to teraz robią to samo. Minie dekada zanim się nauczą. Wybacz im.

  7. złodziejskie państwo bezprawia i niesprawiedliwości

  8. To się nazwywa polityka wspierania rodzin z dziećmi. Mając 3 dzieci zamiast 75 zł od lipca będę płacic 144zł!

    • Dokładnie, to jest podwyżka o 90%, a słychać tylko o tym, ze rodziny wielodzietne będą miały jakąś ulgę. No to ładna mi ulga 90% w górę.

Z kraju