Czwartek, 25 kwietnia 202425/04/2024
690 680 960
690 680 960

Jak przebiega weryfikacja w procesie udzielenia pożyczek?

Planując skorzystanie z oferty pożyczek pozabankowych, należy być świadomym, że zanim otrzymamy pieniądze, zostaniemy poddani tzw. weryfikacji. W dobie internetu i z pomocą specjalnych narzędzi możemy jej dokonać w kilka minut. Warto jednak wiedzieć, czego możemy się spodziewać chociażby po to, aby uniknąć niepotrzebnych niespodzianek podczas wnioskowania o pożyczkę.

Weryfikacja klienta składa się z dwóch etapów:

  1. Potwierdzenia jego tożsamości.
  2. Sprawdzenia jego sytuacji finansowej w odpowiednich rejestrach.

Zacznijmy od potwierdzenia tożsamości

To etap kluczowy, od którego zawsze zaczyna się proces udzielenia pożyczki. Ekspert VIVUS zwraca uwagę, że pożyczkodawca musi wiedzieć, czy aby na pewno osoba wypełniająca wniosek o pożyczkę jest tą, za którą się podaje. Chroni to obie strony przed próbami nadużyć w postaci zaciągnięcia zobowiązań na podstawie pozyskanych cudzych dane osobowe.

Zanim jednak klient zostanie poddany weryfikacji, jest zobowiązany do wypełnienia prostego wniosku, w którym podaje niezbędne dane. Są to zazwyczaj:

  • imię i nazwisko;
  • numer PESEL (większość firm ustala tzw. minimalny wymagany wiek dla pożyczkobiorców);
  • seria i numer dowodu osobistego; 
  • adres zamieszkania; 
  • obywatelstwo Polskie; 
  • aktywny numer telefonu komórkowego; 
  • adres e-mail.

O ile informacje zawarte we wniosku są zgodne z wymogami, następuje pora na potwierdzenie tożsamości klienta.

Firmy pożyczkowe korzystają z reguły z kilku najpopularniejszych rozwiązań. Pierwszym jest tzw. przelew weryfikacyjny. Taką formę spotkasz zaciągając pożyczkę w VIVUS.pl. W jego ramach klient firmy pożyczkowej zobowiązany jest do wykonania przelewu ze swojego konta bankowego (nie wspólnego z małżonkiem ani firmowego) na wskazany numer rachunku firmy pożyczkowej na symboliczną kwotę – np. 1 zł. O ile obie strony mają konto w tym samym banku, taki przelew jest księgowany w ciągu kilku sekund. Jeśli natomiast banki są różne, trzeba poczekać na tzw. sesje międzybankowe, które odbywają się co kilka godzin, albo wykonać przelew natychmiastowy, który jest zazwyczaj dodatkowo płatny, ale pozwala ominąć sesje bankowe i zaksięgować przelew równie szybko, jak wówczas, gdy odbywa się on w ramach jednego banku. Wpłynięcie wspomnianej złotówki od klienta uzupełnione jest o dane nadawcy przelewu, co stanowi dla firmy pożyczkowej potwierdzenie, że osoba, która dokonała przelewu, jest tą samą, która wypełniła wniosek.

Druga metoda polega na skorzystaniu ze specjalnych aplikacji zewnętrznych, z których korzystają m.in. banki. W tym wypadku klient podczas wnioskowania o pożyczkę może wybrać jako formę weryfikacji tożsamości jedną z aplikacji. Następnie za jej pośrednictwem loguje się na swoje konto bankowe. Aplikacja sprawdza niezbędne informacje: imię, nazwisko, dane dowodu klienta oraz historię rachunku bankowego, a następnie wylogowuje się z konta. Pobrane dane służą tylko w celu potwierdzenia tożsamości. Dla niektórych firm pożyczkowych ta metoda ma jeszcze jeden plus. Pozwala dokonać wstępnej analizy sytuacji finansowej klienta – czyli tzw. zdolności kredytowej.

Trzecia metoda, która z racji nowocześniejszych alternatyw traci na znaczeniu, jest weryfikacja telefoniczna. Polega ona na podaniu numeru telefonu podczas składania wniosku o pożyczkę, na który to numer oddzwania następnie konsultant firmy pożyczkowej i dokonuje weryfikacji danych klienta, jak również ustala wszelkie szczegóły co do udzielenia pożyczki.

Weryfikacja sytuacji finansowej klienta

Po potwierdzeniu tożsamości klienta firma pożyczkowa musi jeszcze zbadać jego sytuację finansową. W tym celu zasięga informacji w działających w Polsce rejestrach, które zbierają, a następnie udostępniają je na prośbę uprawnionym podmiotom. Procedura ta ma na celu sprawdzenie, czy klient ma już inne zobowiązania, a przede wszystkim, czy aby nie spóźnia się z ich regulowaniem. Kilka aktywnych pożyczek lub kredytów może zmniejszyć szansę klienta na przyznanie pożyczki, nie wspominając już o zaległościach w ich spłacie. W tym miejscu ekspert VIVUS.pl zwraca uwagę na jeszcze jeden istotny, lecz często pomijany aspekt weryfikacji.

Na naszą ocenę wpływają nie tylko zobowiązania finansowe. Niezapłacone rachunki za telefon, telewizję kablową lub czynsz budują negatywny obraz klienta i mogą być powodem odmowy udzielenia pożyczki.

Idealną sytuacją jest taka, w której klient w przeszłości posiadał różne zobowiązania, które spłacił w terminie. Natomiast brak jakiejkolwiek historii kredytowej wcale nie musi działać na korzyść klienta – w szczególności, gdy w grę wchodzi pożyczka na wyższą kwotę. W takiej sytuacji firma pożyczkowa najzwyczajniej nie wie, czego może się spodziewać po takim kliencie i może np. zaproponować mu niższą kwotę pożyczki, niż ten pierwotnie planował.

Czy weryfikacja jest długotrwała?

Jak widać z powyższego weryfikacja klienta zarówno od strony tożsamości, jak i sytuacji finansowej, nie jest procesem długim ani skomplikowanym i zajmuje nie więcej niż kilka minut. O ile nie mamy niczego do ukrycia, możemy śmiało wnioskować o pożyczkę z dużą szansą na jej uzyskanie.