Piątek, 19 kwietnia 202419/04/2024
690 680 960
690 680 960

Ford Focus – „osobówka” idealna?

Samochody osobowe to segment rynku motoryzacyjnego, na którym Ford stworzył swoją legendę.  Amerykański producent od lat ma błyskotliwą w swojej prostocie metodę na utrzymywanie mocnej pozycji – robi najlepsze auta w możliwie najbardziej przystępnej cenie. Ford Focus, który niedawno skończył 21 urodziny (a więc w USA może tankować nieco mocniejszą benzynę), jest tego doskonałym przykładem.

Jeśli istnieje jakiś sekret sukcesu, leży on w umiejętności przyjęcia punktu widzenia innych i patrzeniu na rzeczy zarówno z pozycji rozmówcy, jak i własnej.
Henry Ford

Sen Forda

Marzeniem Henry’ego Forda było stworzenie samochodu „dla każdego”. W czasach, kiedy automobil był jeszcze nowinką technologiczną, na którą mogli sobie pozwolić jedynie bardzo zamożni ludzie, Fordowi zaświtała rewolucyjna myśl, by umożliwić zakup swojego produktu wszystkim ludziom pracy. Twórca samochodowego imperium wychodził bowiem z założenia, że pracowników jego fabryki powinno stać na zakup wytworu swoich własnych rąk. Samochody miały mieć przystępne ceny, być ekonomiczne, a przy tym w jak największym stopniu ekonomiczne. Wtedy, na początku XX wieku, tok myślenia prezentowany przez Forda wielu osobom wydawał się rojeniami szaleńca. A jednak już w 1908 z taśmy zjechał Model T – wehikuł będący forpocztą nowej ery w historii motoryzacji. Wreszcie klient indywidualny miał dostać łatwy w obsłudze i prowadzeniu, ekonomiczny pojazd codziennego użytku.

 

Samochody Forda nie miały dokonywać kolejnych przełomów w świecie techniki. Ich rewolucyjność tkwiła gdzieś indziej – miały się stać pierwszymi pojazdami mechanicznymi, które trafią pod strzechę. I tak się właśnie stało. To dzięki tej marce możemy dziś zmieniać samochód nawet każdego roku. To dzięki Fordowi automobil nie jest dla większości z nas atrakcją oglądaną wyłącznie z perspektywy ubogiego obserwatora. To Henry Ford stworzył rynek motoryzacyjny, jaki znamy do dziś. W myśl idei, że każdy powinien mieć możliwość posiadania jego samochodu, pionier masowej motoryzacji wprowadził kredyty na zakup automobilu. Udało się. Oto wielki kapitalista pozwolił ludowi czerpać z owoców ich własnych rąk. Był to gest naonczas bez precedensu. Nie minęło wiele czasu i metoda Forda zaczęła rozprzestrzeniać się na cały świat. No dobrze, zapyta ktoś, a jak to się ma do wspomnianego na początku Focusa?

Ford Focus wjeżdża na scenę

Ford Focus nie miał przemodelować świat motoryzacji. Jego przeznaczeniem nie było dogonienie przewidywań autorów powieści science fiction, lecz wpasowanie się w oczekiwania współczesnego użytkownika. Jak na złość, ta jego „normalność” okazała się przełomem, a on sam stał się jednym z najważniejszych modeli, jakie fabryka Forda wypuściła w drugiej połowie XX wieku.

Cofnijmy się jednak tych 21 lat wstecz, wprost do 1998 roku i stamtąd rozpocznijmy naszą wycieczkę w przyszłość.

 

Generacja 1 (1998-2004)

Jako następca ukochanego przez miliony kierowców Escorta, Focus nie miał łatwego zadania. Musiał dać zwykle nieufnym „fordziarzom” co najmniej tyle dobrego, co jego poprzednik. Szczęśliwie, ta sztuka doskonale mu się udała. Pierwszy Ford Focus odniósł natychmiastowy sukces, którego przypieczętowaniem był tytuł Samochód Roku 1999 w Europie i Ameryce. Dziennikarze motoryzacyjni oraz użytkownicy chwalili świeży design nowej osobówki Forda, zwracali uwagę na wygodę prowadzenia, wysoki poziom wyposażenia oraz świetną jakość wykonania. Przyjemność jazdy zapewniło w pełni niezależne wielowahaczowe tylne zawieszenie – jeden ze znaków rozpoznawczych debiutującego Focusa.

Ford Focus niemal natychmiast stał się gwiazdą – prawdziwym celebrytą na czterech kołach. W jednym z odcinków programu Top Gear, pełen entuzjazmu Jeremy Clarkson ogłaszał światu, że „Ford Focus jest bardziej przestronny, cichszy, wygodniejszy, o wiele przyjemniejszy w prowadzeniu, bardziej ekonomiczny i prawdopodobnie bezpieczniejszy niż jakikolwiek inny samochód w tej klasie. Jest świetny!”.

Na początku 2002 roku Ford zaprezentował sportową wersję Focusa, ST170 z dwulitrowym silnikiem benzynowym o mocy 173 KM i obniżonym zawieszeniem. Niedługo później pojawiła się wersja RS o mocy 215 KM z silnikiem benzynowym o pojemności 2 l. Maksymalna prędkość samochodu wynosiła wówczas 232 km/g, a 100 km/g osiągał zaledwie w 6,2 sekundy. Sportowy Focus świetnie wyglądał i był sexy! Jego rozkloszowane nadkola i wyzywający tylny spojler nadawały mu uroku dzikiej bestii. Co więcej, korzystał z usług tych samych dostawców części zamiennych, co zespół rajdowy, a więc posiadał sportowe felgi aluminiowe OZ RS, hamulce Brembo i fotele kubełkowe Sparco. Mocny zawodnik!

 

Generacja 2 (2005-2011)

Ford Focus drugiej generacji został przedstawiony światu w 2004 roku, a do sprzedaży trafił już rok później. Sześć lat dyskontowania ogromnego sukcesu pierwszej odsłony Focusa wystarczyło – przyszedł czas na lifting. Pierwszym wrażeniem świadków narodzin drugiej generacji Focusa było lekkie rozczarowanie. „Ford gra bezpiecznie”, mówili „nie ma odwagi ryzykować”.  Cóż, w porównaniu z rewolucyjnością pierwszej generacji, faktycznie mogło się wydawać, że Fordowi zależy na bezpieczeństwie. I może właśnie tak było, zważywszy, że „dwójka” otrzymała pięciogwiazdkową ocenę w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Podniesiono jakość wnętrza, a nico bardziej konwencjonalny układ deski rozdzielczej i przełączników spodobał się rodzinom, które poszukują wszystkiego prócz szalonych odjazdów designerskich. Ford Focus okazał się również znacznie większym samochodem niż jego poprzednik, oferując więcej miejsca z tyłu i gigantyczny bagażnik. Szeroki wybór niezwykle ekonomicznych silników sprawił, że nowy Focus znów okazał się czterokołowym obiektem pożądania.

W 2009 roku z fabryki wyjechał Ford Focus RS z silnikiem o mocy 297 KM, pięciocylindrowym silnikiem z turbodoładowaniem, ogromnym spoilerem i masywnymi nadkolami, nawiązującymi do Escorta RS Cosworth z lat 90. Focus RS z 2009 roku był dziką bestią osiągającą setkę w zaledwie 5,9 sekundy.

Generacja 3 (2011-2018)

Przyszła nowa dekada, a z nią nowy świat. Wystarczył rok, by nasz glob stał się zupełnie innym miejscem. Euforia związana z nadejściem nowego stulecia minęła, ustępując miejsca niepewności. Rzeczywistość przyspieszyła, a wymagania klientów wzrosły. W tej dziwnej i niepewnej dobie ogłoszono nadejście następnej generacji ukochanego Focusa. Po „dwójce” pozostała sylwetka, ale przecież nie mogło być inaczej – świat ją pokochał i trudno byłoby przekonać użytkowników do radykalnej zmiany. Inna sprawa, że byłaby ona zupełnie niepotrzebna. Odświeżenie designu sprawiło, że Focus doskonale wpasował się w nową rzeczywistość. Zyskało jego nowoczesne wnętrze, które uzupełniono wieloma nowinkami technologicznymi i rozwiązaniami zwiększającymi bezpieczeństwo jazdy. W rezultacie trzecia generacja Focusa okazała się najlepiej sprzedającym się samochodem 2012 roku.

W ramach nowej strategii One Ford, Focus oferowany był w takiej samej formie na każdym światowym rynku. Pojazd po raz pierwszy zbudowano według filozofii Kinetic Design, zastosowanej wcześniej w modelu Forda SAV (protoplasty Forda S-Max). Nowa ścieżka designerska polegała na nadaniu autu maksymalnie dynamicznej sylwetki – takiej, która w każdej sytuacji wydawałaby się być w bezustannym ruchu.

To jednak nie koniec nowości. W styczniu 2011 roku goście wystawy Consumer Electronics Show w Las Vegas po raz pierwszy ujrzeli elektryczną wersję Focusa. Jej silnik osiągał moc 145 KM, dając możliwość pokonania nawet 161 km.

Generacja 4 (2018-obecnie)

W 2018 roku minęło 20 lat od premiery pierwszej generacji Focusa. Była to data ważna nie tylko dla Forda, ale również dla całego świata motoryzacji. Koniec pierwszego dwudziestolecia XXI wieku to czas, który wymagał wielkich premier. Czwarta generacja Forda Focusa zaskoczyła ostrym designem, świetnie rozplanowanym wnętrzem i solidną paletą ekonomicznych silników do wyboru. Focus po raz kolejny ugruntował swoją mocną pozycję w grupie najlepszych samochodów w swojej klasie. Pomogło w tym wprowadzenie szeregu nowinek technologicznych, takich jak np. system SYNC 3, który z kierowcy i samochodu uczynił prawdziwych partnerów. Co więcej, po raz kolejny Ford uhonorowany został 5-gwiazdkową oceną niezależnej organizacji Euro NCAP, co w przypadku tej marki nie było raczej niespodzianką.

SUV-y i crossovery stanowią dziś jeden z najpopularniejszych segmentów motoryzacji. Świadomy tej sytuacji, Ford wypuścił crossovera w ramach serii Active. Zgodnie z założeniem, mają to być samochody zaprojektowane dla rodzin prowadzących aktywny styl życia: sport, podróże, wycieczki, życie na wyższych obrotach.

Cztery pokolenia na przestrzeni 20 lat: liczby imponują. Ford Focus od dnia swojej premiery zachwycał swoim wyglądem, designem wnętrza i perfekcyjnym wykonaniem. Jest połowa 2019 roku, a marka nadal trzyma się świetnie. Jesteśmy pewni, że to nie ostatnie słowo Forda w kwestii Focusa. Spodziewajmy się wkrótce kolejnego zaskoczenia.