Piątek, 19 kwietnia 202419/04/2024
690 680 960
690 680 960

Filtr węglowy zamiast zwykłego?

Filtr kabinowy to bardzo istotny element w samochodzie, który redukuje ilość przedostających się do wnętrza pojazdu zanieczyszczeń. Jego obecność znacznie poprawia jakość powietrza, którym oddychają użytkownicy. Jest to o tyle istotne, że zanieczyszczenia powietrza pełne są alergenów – pyłki traw, kwiatów, kurz. Aby zminimalizować problemy związane z układem oddechowym postanowiono wyposażyć samochody w filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym.

Filtry przeciwpyłkowe po raz pierwszy znalazły zastosowanie w samochodach produkowanych pod koniec XX w. Początkowo filtry tego typu stosowano przede wszystkim w autach klasy premium, które były wyposażone w klimatyzację.  Zadaniem filtrów kabinowych było wówczas zapobieganie osadzaniu się zanieczyszczeń na powierzchni parownika klimatyzacji.

Funkcjonalność filtrów kabinowych

Filtr kabinowy doskonale radzi sobie z oczyszczaniem powietrza zaciąganego do kabiny pasażerskiej przez wentylator. Zwykle, gdy nadchodzi konieczność wymiany filtra, użytkownik staje przed wyborem – kupić tańszy, zwykły filtr kabinowy, czy może pokusić się o znacznie lepszy i bardziej wydajny, lecz droższy filtr węglowy? Czy rzeczywiście opłaca się zapłacić więcej?

Eksperci stale przypominają, by w ramach przygotowań samochodu do sezonu letniego i dalekich podróż koniecznie dokonać wymiany filtra kabinowego. Filtr kabinowy zatrzymuje bowiem pyłki, ale i groźny dla turbiny wentylatora piach, a także inne substancje stałe. Zwykły, prosty filtr to właściwie bardzo gęsta siatka bawełniana lub syntetyczna. Zdaniem specjalistów znacznie skuteczniejsze są filtry kabinowe z wkładem papierowym, a jeszcze bardziej te z aktywnym węglem.

Filtry kabinowe z aktywnym węglem

Aktywny węgiel w filtrze ma zdolność pochłaniania różnych substancji. Oznacza to, że przez taki filtr nie dostaną się do kabiny, nie tylko elementy stałe takie jak pyłki i kurz, ale i część uciążliwych gazów. Węgiel może łączyć się z metalami ciężkimi, a oprócz tego pochłania opary benzyny i niektóre tlenki. Filtr taki powstał z myślą o tym, by do kabiny nie przedostawały się groźne spaliny i nieprzyjemne zapachy, obniżające komfort podróżowania. Warto pamiętać jednak, że żaden wkład węglowy nie działa idealnie.

Użytkownicy sądzą, że zakup filtra z aktywnym węglem to rozwiązanie wszystkich problemów. Owszem, jest to najlepsze wyjście, ale nie ma co liczyć na to, że pojedynczy filtr zatrzyma dosłownie wszystkie nieprzyjemne zapachy. Pochłonie tylko ich znaczną część – tłumaczy specjalista lidera sprzedaży części w Polsce, sklepu http://www.iparts.pl.

Właśnie dlatego w limuzynach klasy premium montuje się całe zespoły takich filtrów, co zdecydowanie zwiększa właściwości filtrujące. Stosowanie filtrów węglowych zależy także od grubości portfela. Wkład z aktywnym węglem jest o wiele droższy od zwykłego. Coś za coś – chcąc zwiększyć komfort i bezpieczeństwo trzeba po prostu więcej zapłacić.

Kiedy wymienić?

Stan filtra kabinowego specjaliści z iParts.pl zalecają sprawdzać przynajmniej raz w roku. Dobrze jest zrobić to bardzo wczesną wiosną, zanim rośliny zaczną pylić. Filtr przeciwpyłkowy umieszczony jest najczęściej pod specjalną pokrywą na podszybiu. Pamiętajcie, by filtr wyjmować przy wyłączonym silniku, tak żeby przypadkiem nie pracował wentylator.

Kontrola filtra kabinowego jest bardzo ważna i nie należy do czynności trudnych – wygląda to  identycznie, jak w przypadku filtra powietrza; filtr kabinowy brudzi się w bardzo podobny sposób.  Wszelkie zanieczyszczenia zostają tylko po jednej stronie. W przypadku najtańszych modeli filtrów kabinowych brud widać na pierwszy rzut oka. Filtr nowy charakteryzuje się śnieżno białym odcieniem, a z biegiem czasu i kilometrów szarzeje od brudu. Filtr węglowy natomiast zwykle jest ciemniejszy, nawet ciemno szary, dlatego brud jest mniej widoczny.

W przypadku bardzo mocno zanieczyszczonego filtra kabinowego rozwiązanie jest jedno – trzeba kupić i zamontować nowy wkład. Jeśli zanieczyszczeń jest stosunkowo niewiele filtr można tymczasowo wyczyścić. Zakup nowego filtra leży w gestii użytkownika – wybór odpowiedniego modelu należy zatem od was.

Jeden komentarz

  1. Taa… filtr węglowy. Tylko, żeby działał skutecznie dłużej niż godzinę, to tego węgla aktywowanego musi być z 10 kilo.

Z kraju