Środa, 21 lutego 202421/02/2024
690 680 960
690 680 960

Cztery firmy chcą budować obwodnicę Chełma. Oferty sporo tańsze, niż się spodziewano

W połowie tego roku ma zostać podpisana umowa na budowę obwodnicy Chełma. W pierwszej kolejności wykonawca ruszy z projektowaniem trasy, prace budowlane rozpoczną się w 2023 roku.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapoznała się z ofertami podmiotów zainteresowanych budową obwodnicy Chełma. Złożyły je cztery firmy: Budimex, Strabag, Aldesa oraz Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. Na najniższą kwotę swoje prace wycenił Strabag, jest to 441,9 mln zł. Z kolei najdroższa okazała się firma Aldesa, a dokładnie Konsorcjum Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, wyceniając koszt realizacji zadania na 561,4 mln zł. Wszystkie oferty cenowe są sporo niższe, niż planował inwestor. Zarezerwowano bowiem na ten cel 729,6 mln zł.

Wszyscy wykonawcy zadeklarowali skrócenie czasu realizacji o trzy miesiące oraz przedłużenie okresu gwarancji o pięć lat. Jak wyjaśnia Mirosław Czech, dyrektor lubelskiego oddziału GDDKiA, teraz komisja przetargowa przeanalizuje złożone oferty i dokona wyboru najkorzystniejszej z nich.

– Trasa ominie miasto od północnej strony. Jadąc od strony Piask, kierowcy wjadą na nią na węźle Chełm Zachód w miejscowości Janów. Drugi z węzłów, o nazwie Chełm Północ, powstanie w miejscowości Horodyszcze, a dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, umożliwiającym zjazd na obecną DK12, w miejscowości Kolonia Antonin – tłumaczy Mirosław Czech.

Obwodnica Chełma powstanie w ciągu drogi ekspresowej S12 Lublin – Dorohusk. Dwujezdniowa trasa z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach będzie miała ok. 14 km i będzie przebiegać po nowym śladzie. W ramach inwestycji powstaną cztery węzły drogowe, wiadukty, dwa mosty, przejścia dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego. Do tego zbudowany zostanie Obwód Utrzymania Drogi Ekspresowej. Wykonawca, od momentu podpisania umowy, będzie miał 36 miesięcy na realizację inwestycji. Do czasu robót nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca.

(wideo – GDDKiA)

17 komentarzy

  1. Nie było tak jak z Rejowiecka, Rampą Brzeska i Wschodnia tak jak teraz że rozpoczęcie się przedłużyło o rok. Jak zrobią to to czeka kolejny remont bo już miejscami strach przejechać ul. Hrubieszowa, Litewską, Przemysłowa . Aktualnie są miejsca że jest wybór którym kołem wpaść i co urwać….

  2. Dobra rada. Nie dopuszczać do przetargu firmy co robi wiadukt na Janowskiej 😉

  3. Dlaczego do każdej budowy obwodnicy startuje Strabag ??
    Może do diabła najwyższa pora aby odpowiednie służby się zajęły i sprawdziły skąd pochodzi kapitał tej firmy i kto u Nas w Polsce zarabia pieniądze na budowie naszych obwodnic, autostrad i tak dalej….

    • Nie potrzeba służb żeby wiedzieć jaki kapitał reprezentuje. Ale jaki nie prezentuje to zatrudnia tysiące Polaków. A to że startuje w przetargach to co w tym dziwnego .Zajmują się budową dróg ,to co mają startować w przetargu na budowę chlewni. Aldesa i Budimex też startują do większości przetargów na budowę tego typu dróg .Tym się zajmują.

      • O widzę że jakiś pisowiec patriota się odezwał. Pewnie chciałbyś żeby wróciła komuna i żeby wszystko robiło państwo? Jakoś za komuny ani jednej autostrady na lubelszczyźnie nie zrobili.

    • moze po prostu wiedza jak mocno trzymac za gardła przeroznych mieć-tex’ów czy ryś-bud’ów i robić nimi robotę,

    • Bo to druga największa firma budowlana w Polsce i specjalizuje się w realizacji projektów drogowych. U nas pieniądze zarabia Strabag Sp. z o.o., a przy okazji ponad 5tys pracowników tej firmy. Już nie musisz fatygować żadnych służb.

    • Strabag jest obecny w Polsce od wielu lat. Kiedy zobaczyłem, że to oni zbudują odcinek S19 Kraśnik – JanówLubelski, to już byłem spokojny. Zbliżają się do końca w ekspresowym tempie, utrudnienia w ruchu niewielkie. Widocznie, przy swoim doświadczeniu, tak mają dopracowaną logistykę, że potrafią zejść z ceny i jeszcze nieźle zarobić przy dobrej jakości. Nie jest to firma krzak i nie będą sobie psuć wieloletniej renomy. A czyj kapitał? Może Marksa… W każdym razie nie widziałem tam wśród pracowników Marsjan, tylko Polaków, polskich podwykonawców i operatorów. Ale może się mylę i służby trzeba wysłać aby sprawdziły czy wykopów nie robią islamscy ekstremiści.

  4. bastion pisu i przyszła stolica

  5. Nie potrzeba służb żeby wiedzieć jaki kapitał reprezentuje. Ale jaki nie prezentuje to zatrudnia tysiące Polaków. A to że startuje w przetargach to co w tym dziwnego .Zajmują się budową dróg ,to co mają startować w przetargu na budowę chlewni. Aldesa i Budimex też startują do większości przetargów na budowę tego typu dróg .Tym się zajmują.

  6. Już się cieszą ci którzy zostaną z ojcowizny wywłaszczeni.

  7. i zaraz aneks jak przy rejowieckiej

  8. „sporo tańsze”, więc zobaczycie jakiej jakości to wszystko będzie; ciekawe kiedy skończą się archaiczne systemy wyboru z przetargu „najtańszego”.

  9. Widzę, że sami fachowcy od przetargów się wypowiadają.

Z kraju

Polityka i społeczeństwo