Czwartek, 22 lutego 202422/02/2024
690 680 960
690 680 960

Czerwona czy żółta? Która cebula jest zdrowsza?

Cebula gości na stołach Polaków zarówno na co dzień, jak i od święta. Choć przy krojeniu potrafi wycisnąć łzy, jest nieodłącznym dodatkiem do zup, dań mięsnych, sałatek, kanapek czy jajecznicy. W sklepach znajdziemy różne rodzaje cebuli, z czego największą popularnością cieszą się odmiany żółta i czerwona. Która z nich jest zdrowsza?

Wartości odżywcze cebuli

Zanim jednak rozstrzygniemy spór: cebula żółta czy czerwona, przyjrzyjmy się bliżej właściwościom tego warzywa. Cebula dodawana do potraw nie tylko nadaje im wyjątkowego aromatu, ale również wzbogaca ich wartości odżywcze. Można ją jeść na surowo, gotowaną, smażoną i upieczoną. Cebula jest głównie źródłem węglowodanów (białko i tłuszcze występują w śladowej ilości). Oprócz tego zawiera wiele cennych witamin i składników mineralnych. W cebuli znajdziemy witaminę C niezbędną do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Warzywo jest również źródłem witamin z grupy B, między innymi kwasu foliowego (witamina B9) i pirydoksyny (witamina B6). Do tego dochodzą składniki mineralne: potas, wapń, żelazo, mangan, magnez, siarka i fosfor. 

Swoje lecznicze właściwości cebula zawdzięcza głównie obecności kwercetyny i fruktanów. Kwercetyna to związek należący do grupy flawonoidów – naturalnych antyoksydantów pochodzenia roślinnego. Antyoksydanty (przeciwutleniacze) chronią organizm przed działaniem wolnych rodników uszkadzających zdrowe komórki w ciele. Eliminacja wolnych rodników korzystnie wpływa na pracę całego organizmu, w tym głównie układu odpornościowego. Fruktany wykazują właściwości prebiotyczne, czyli odżywiają dobre bakterie w jelitach. Dzięki temu wspomagają prawidłowe działanie układu trawiennego i wydalniczego. 

Cebula żółta vs. czerwona 

Cebula żółta ma charakterystyczny cierpki i jednocześnie słodki smak. Jej słodycz rośnie w miarę gotowania. Składniki zawarte w żółtej cebuli pobudzają wydzielanie soków trawiennych, co z kolei przekłada się na wzmocnienie apetytu i wspomaganie trawienia. Żółta odmiana doskonale nadaje się do przyrządzania zup, bulionów i innych potraw, które wymagają długiego gotowania lub duszenia. 

Cebula czerwona jest najzdrowszą odmianą tego warzywa. Ma łagodny i delikatnie słodki smak. W diecie śródziemnomorskiej (uważanej za jedną z najzdrowszych diet na świecie) czerwoną cebulę spożywa się głównie na surowo. Odmiana czerwona stanowi świetny dodatek do sałatek (w tym popularnej sałatki greckiej), surówek, kanapek i twarożków. Można przygotować z niej także pyszną konfiturę.

Czy każdy może jeść cebulę? 

Cebula jest ważnym elementem diety na odporność. Jednak nie każdy organizm będzie ją dobrze tolerował. Ze względu na obecność fruktanów cebula należy do produktów, które szybko i silnie fermentują w jelitach, co z kolei może powodować nieprzyjemne dolegliwości ze strony układu pokarmowego (uczucie ciężkości, wzdęcia). Inne popularne produkty z fruktanami to między innymi: czosnek, szparagi i niektóre zboża. Rozwiązaniem jest wprowadzenie diety eliminacyjnej “low FODMAP” ograniczającej łatwo fermentujące węglowodany. Taką dietę znajdziesz między innymi w ofercie cateringu dietetycznego na stronie: https://www.maczfit.pl/lublin