Piątek, 19 kwietnia 202419/04/2024
690 680 960
690 680 960

„Biało-Czerwone Iskry” zaprezentowały nad Lublinem i Świdnikiem pokaz umiejętności

Dzisiaj nad Świdnikiem była okazja podziwiać co potrafią piloci zespołu akrobacyjnego “Biało-Czerwone Iskry”. Nad Majdankiem oraz lotniskiem w Świdniku pojawiła się elitarna grupa akrobatyczna.

W czwartek nad Lublinem i Świdnikiem można było dostrzec samoloty zespołu akrobacyjnego “Biało-Czerwone Iskry”. Choć mieszkańcy tych okolic są już przyzwyczajeni do ciągłego ruchu samolotów i często nie zwracają już na nie uwagi, to tym razem wiele osób z zaciekawieniem patrzyło w niebo. Podziwiać bowiem można było umiejętności elitarnego i znanego na całym świecie zespołu akrobacyjnego “Biało-Czerwone Iskry”.

Wizyta oraz widowiskowy przelot nie były przypadkowe. Związane było to z uroczystościami pogrzebowymi wybitnego pilota i doskonałego dowódcy mjr. rez. pil. Jerzego Jaremka. Był on również wychowawcą lotniczych pokoleń i wykładowcą dęblińskiej Szkoły Orląt.

Zespół Akrobacyjny Biało-Czerwone Iskry istnieje od 1969 roku, kiedy to w 60. Lotniczym Pułku Szkolnym w Radomiu powołano do życia zespół “Rombik”, przemianowany później na “Zespół Akrobacyjny Iskry”. W pierwszych latach w pokazach uczestniczyły cztery samoloty, zaś pod koniec lat 90-tych formacja zwiększyła liczebność do 9 maszyn. Przez 31 lat zespół reprezentował Polskie Siły Powietrzne prezentując lotniczy kunszt pilotów-istruktorów radomskiej jednostki nie tylko w Polsce lecz także na licznych międzynarodowych pokazach lotniczych.

W marcu 2000 r. zespół został przeniesiony do Dęblina do 1 Ośrodka Szkolenia Lotniczego, będącego integralną częścią Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych a nazwę zmieniono na “Biało-Czerwone Iskry”. Od początku istnienia piloci zespołu latają na samolotach TS-11 “Iskra”, które w roku 1991 na jego potrzeby zostały zmodernizowane, doposażone w światowej klasy system radiowo-nawigacyjny i pomalowane w narodowe barwy.

(fot. Krzysztof Wiśniewski)
2016-03-31 19:27:17

19 komentarzy

  1. jak byscie jeszcze napisali w jakich godzinach iskry lataly to już było by wszystko

  2. Wielka szkoda,że takie informacje są przeważnie po fakcie.

  3. Wólka Abramowicka od 13.55 do 14.00 je widziałem

  4. tylko dlaczego dowiadujemy się o tym po fakcie… lubicie wk…wiać ludzi czy robicie to bezmyślnie…?
    Zaangażowanie reporterskie polega na tym że o takich wydarzeniach czytelnicy powinni się dowiedzieć przed…!

    • Takie loty nie są anonsowane do prasy, podobnie jak loty treningowe F-16, czy MiG-29 które czasem wykonywane są nad lotniskiem w Świdniku.

      • czytaj panie pilot ze zrozumieniem… napisałem „zaangażowanie reporterskie” a nie przedruk czy „anonsowanie”
        Pewnie gdzieś był informacje (np na portalach społecznościowych) że będą trenować. Ja nie mam czasu wyszukiwać takich informacji ale miło by było jakby jakiś reporter to wyszperał dla czytelników przed faktem…

      • panie kapitanie jeśli będą planowane loty treningowe czy iskier czy f16 czy mig 29 to każdy kto się interesuje bylby zachwycony. air show w Radomiu jest co 2 lata teraz niewiadomo kiedy zrobia pokazy bo jest plan na przyszly rok albo za 2 lata a tak przy takich treningach to człowiek chociaż by oko nacieszyl

        • Z takimi prośbami to do dowódcy bazy. Jak on zarządzi, to na fejsie, lub stronie internetowej jednostki też się pojawią. Loty są praktycznie codziennie, to nie jest żadna tajemnica. Ale dokąd będą wykonywane…

          • powiem panu tak raz pisałem to mnie od razu zbananowali i zadnej informacji nie podali nawet żeby było ciekawiej to napisałem do rzeczników 2 baz blt z krzesin i mińska mazowieckiego i do dzisiaj zero odpowiedzi

    • Dokłądnie. Już lepiej jakby wcale o tym nie pisali.

  5. Czy możliwe jest aby ISKRY teraz jeszcze tj. ok 21.00 przemieszczały się po niebie? Pytam się bo kilka chwil temu na Czubach słychać było krótkotrwałe dosyć głośne odgłosy przelatującego myśliwca lub właśnie samolotu pokroju ISKRY

    • 1. TS-11 Iskra to nie myśliwiec. To samolot treningowy, którego konstrukcja ma już ponad 50 lat.
      2. Też słyszałem spory samolot wojskowy (z resztą na pewno wojskowy bo nie było go na mapkach).
      3. Raczej nie była to Iskra tylko coś większego raczej (miałem dziadków w Dęblinie i dźwięk silników Iskry poznam obudzony o 4 nad ranem bezbłędnie… w latach 70-tych i 80-tych o tej porze w lecie zaczynali właśnie loty).

      • 1. TS-11 Iskra to samolot szkoleniowo-bojowy, nie jest cudem techniki ale ma wersje bojowe
        2. Zgoda
        3. W Dęblinie do tej pory są loty nocne i te o 4 rano, które wyrywały na równe nogi gości przyjeżdzających do rodziny 🙂 (mieszkałem „pod” ścieżką podejścia do lądowania)

    • raczej f16

  6. Pięknie odali hołd Panu mjr.rez.pil. Jeremkowi !

    • Tylko i wyłącznie dla tego leciały…żeby oddać cześć zmarłemu j.w a nie jakiś pokaz…

  7. Śp Pan Jeremek mieszkał w Mętowie.

  8. Jak za komuny o wszystkich wydarzeniach w naszym mieście informuj się po zaistniałym fakcie 🙁

Z kraju